L'obra gràfica d'Alexandre de Riquer s'exposa en una retrospectiva al Centre Cultural de Caixa Terrassa
Alexandre de Riquer és una de les figures més importants i representatives del Modernisme a Catalunya |
Diuen que Alexandre de Riquer (Calaf, 1856-Palma, 1920) és el millor representant a Catalunya del disseny internacional de l'Art Nouveau i un dels il·lustradors gràfics més destacats del Modernisme català.
Avui s'inaugura, al Centre Cultural de Caixa Terrassa, una exposició retrospectiva d'aquest creador. Més de 300 peces, entre cartells, gravats a l'aiguafort, ex-libris, llibres, revistes il·lustrades, postals i targetes comercials conformen la mostra en commemoració del 150 aniversari del naixement de Riquer.
El comissari de l'exposició, Eliseu Trenc, explica que "allò que fa d'ell un autèntic dissenyador gràfic és que un recordatori de defunció o un menú tenen el mateix grau de delicadesa i de complexitat gràfica i compositiva que una portada o relligadura de llibre". En la mostra es poden veure alguns dels cartells més coneguts de l'artista, com els de Xampany Codorniu (1899) o els de l'Antigua Casa Franch, del mateix any; i d'altres que són inèdits.
A més, a l'exposició s'inclouen una setantena de dibuixos i tintes originals que li van servir com a base per fer els cartells, les il·lustracions per a revistes, algunes portades de llibres o dissenys de marca que el van catapultar com un dels il·lustradors gràfics de referència de l'època.
Trenc apunta que "el gran mèrit de Riquer és haver aclimatat l'Art Nouveau d'arrel britànica a Catalunya i haver realitzat algunes de les imatges gràfiques més paradigmàtiques del Modernisme català". A Terrassa es poden contemplar la capçalera de la revista Joventut o els cartells per a Salón Pedal i Quarta exposició del cercle de sant Lluc, entre d'altres exemples que demostren la seva creativitat davant el full en blanc.
El primer dissenyador
"Riquer encarna a Catalunya l'ideal prerafaelita; és a dir, el pintor, el poeta i el dissenyador-artesà reunits en el mateix home", recorda Trenc. De fet, Riquer està considerat un precursor del que es coneix ara com a dissenyador, perquè va reivindicar la igualtat entre l'art decoratiu i les anomenades belles arts. D'aquesta manera va contribuir a la democratització de l'art per posar-lo al servei de la indústria i acostar-lo a la gent del carrer, a través de petits gravats, cartells i revistes.
"Sense Alexandre de Riquer -afegeix el comissari de la mostra-, les arts gràfiques de l'època del Modernisme no haurien tingut aquest segell marcadament Art Nouveau que van tenir". El treball de l'il·lustrador Riquer s'ha de veure i entendre com a contrapunt de l'estil publicitari inspirat per Toulouse-Lautrec, que a Catalunya va ser conreat per Antoni Utrillo i Ramon Casas, entre d'altres.
---
Article publicat al diari AVUI, pàgina 42. Dijous, 5 d'octubre del 2006
Avui s'inaugura, al Centre Cultural de Caixa Terrassa, una exposició retrospectiva d'aquest creador. Més de 300 peces, entre cartells, gravats a l'aiguafort, ex-libris, llibres, revistes il·lustrades, postals i targetes comercials conformen la mostra en commemoració del 150 aniversari del naixement de Riquer.
El comissari de l'exposició, Eliseu Trenc, explica que "allò que fa d'ell un autèntic dissenyador gràfic és que un recordatori de defunció o un menú tenen el mateix grau de delicadesa i de complexitat gràfica i compositiva que una portada o relligadura de llibre". En la mostra es poden veure alguns dels cartells més coneguts de l'artista, com els de Xampany Codorniu (1899) o els de l'Antigua Casa Franch, del mateix any; i d'altres que són inèdits.
A més, a l'exposició s'inclouen una setantena de dibuixos i tintes originals que li van servir com a base per fer els cartells, les il·lustracions per a revistes, algunes portades de llibres o dissenys de marca que el van catapultar com un dels il·lustradors gràfics de referència de l'època.
Trenc apunta que "el gran mèrit de Riquer és haver aclimatat l'Art Nouveau d'arrel britànica a Catalunya i haver realitzat algunes de les imatges gràfiques més paradigmàtiques del Modernisme català". A Terrassa es poden contemplar la capçalera de la revista Joventut o els cartells per a Salón Pedal i Quarta exposició del cercle de sant Lluc, entre d'altres exemples que demostren la seva creativitat davant el full en blanc.
El primer dissenyador
"Riquer encarna a Catalunya l'ideal prerafaelita; és a dir, el pintor, el poeta i el dissenyador-artesà reunits en el mateix home", recorda Trenc. De fet, Riquer està considerat un precursor del que es coneix ara com a dissenyador, perquè va reivindicar la igualtat entre l'art decoratiu i les anomenades belles arts. D'aquesta manera va contribuir a la democratització de l'art per posar-lo al servei de la indústria i acostar-lo a la gent del carrer, a través de petits gravats, cartells i revistes.
"Sense Alexandre de Riquer -afegeix el comissari de la mostra-, les arts gràfiques de l'època del Modernisme no haurien tingut aquest segell marcadament Art Nouveau que van tenir". El treball de l'il·lustrador Riquer s'ha de veure i entendre com a contrapunt de l'estil publicitari inspirat per Toulouse-Lautrec, que a Catalunya va ser conreat per Antoni Utrillo i Ramon Casas, entre d'altres.
---
Article publicat al diari AVUI, pàgina 42. Dijous, 5 d'octubre del 2006
No comments:
Post a Comment