L’obra que crea Zaatari a partir de les fotografies de l'Arab Image Foundation ens permet descobrir imatges alternatives del Pròxim Orient més enllà d’estereotips.
"Rostres enfrontats", Akram Zaatari |
El 1997 Akram Zaatari va cofundar l'Arab Image Foundation (AIF), un projecte impulsat per artistes i fotògrafs durant la postguerra civil libanesa, amb l'objectiu de crear relats alternatius a la història visual oficial escrita aleshores per estrangers. La col·lecció aplega més de 600.000 imatges, entre fotografies domèstiques i d'estudi, del Pròxim Orient i el nord d'Àfrica que visibilitzen els canvis tecnològics, socials i iconogràfics en el món àrab en els darrers cent anys. Zaatari s’apropia del fons de l'AIF com a base per desenvolupar els seus treballs.
La seva aproximació a l'arxiu, que es presenta al Macba amb una vintena d'obres de nova producció, recorda els postulats del manifest post fotogràfic. Per exemple, en la sèrie El vehicle, tracta les fotografies com a objectes i no simplement com a imatges i es fixa en les anotacions dels reversos. En el cas de L'ombra d'un fotògraf i La imaginació d'un fotògraf, intervé sobre els originals i crea noves significacions. Si us va agradar la mostra Trauma que Joan Fontcuberta va exposar a principi d'any a la galeria Àngels, a prop del museu, no us perdeu les espectaculars sèries Contra la fotografia, un conjunt de negatius malmesos pel pas del temps, i Rostres enfrontats, on apareixen ampliacions de planxes de vidre enganxades accidentalment que ofereixen estranyes parelles per la superposició dels rostres de soldats i civils. Un discurs que qüestiona la definició de fotografia i on planen reflexions sobre la conservació i l'empremta que deixen les col·leccions.
3 estrelles
Macba. Fins al 25 de setembre.
__
Publicat a Time Out, 03/05/17
No comments:
Post a Comment