Tot i
haver viscut a l'Anglaterra victoriana, William Morris sembla un personatge
renaixentista, un creador polifacètic que va ser prolífic dissenyador, així com
artesà, poeta, il·lustrador, brodador, assagista, pintor, novel·lista i, entre
moltes altres coses, activista polític socialista.
La
pintura mural Morim de fam envoltats d'or, realitzada per Jeremy Deller
pel pavelló britànic de la Biennal de Venècia del 2013, on apareix un Morris
colossal llançant el iot del magnat rus Roman Abramovic a la llacuna veneciana
–reproduïda aquí per l'artesà Stuart
Hugues– és un magnífic preludi de l'exposició,
que proposa un complet recorregut per la vida i l'obra d'aquesta figura
destacada del moviment Arts & Crafts.
William Morris, Jeffrey & Co., Morris & Co. Paper pintat Pimpernel (Pimpinella), cap a 1876 © Morris & Co. |
La
mostra aplega més de 300 peces, entre les quals hi ha tapissos, rajoles,
mobiliari i papers pintats amb estampats inspirats en la natura i en el món
rural que tant complaïen la
burgesia del moment. Creacions de la companyia Morris, Marshall, Faulkner &
Co. que va fundar el 1861 i des de la qual defensava l'artesania davant dels
processos industrials que transformaven els models de producció. Sorgeix un
Morris compromès amb el patrimoni, el medi ambient i els drets dels
treballadors, i que considerava que una obra feta a mà produïa satisfacció a
qui la feia, mentre que el treball mecanitzat bloquejava la llibertat creativa.
Una rara avis en plena revolució industrial que, a estones, resulta
estranyament actual.
L'exposició
acaba amb un tastet de la influència del seu llegat, amb obres de Josep Puig i
Cadafalch, Gustav Klimt o Frank Lloyd Wright, per citar-ne alguns, i on ressona
el seu últim consell: “No tinguis res a casa teva que no sàpigues que és útil o
que no consideris bell”.
3 estrelles
MNAC
Fins al 21 de maig
__
Publicat a Time Out, 07/03/18
No comments:
Post a Comment