30.9.20

El Swab es fa virtual

La tretzena edició de la fira d’art contemporani de Barcelona explora nous formats i se celebra de manera exclusivament digital de l’1 al 15 d’octubre.

Davant la crisi sanitària provocada per la Covid-19 i la impossibilitat de garantir un esdeveniment segur per a tots els participants, enguany els organitzadors han optat per oferir la primera edició virtual del Swab. “L’opció de posposar la fira —explica el col·leccionista Joaquín Diez-Cascón, impulsor i director de Swab— mai va estar sobre la taula. En moments de dificultat com els que vivim, l'art es torna més necessari que mai, pel que hem buscat una via d'adaptació que ens permeti seguir visibilitzant les darreres tendències de l'art emergent i donar a conèixer nous talents d'arreu del món”. La fira, que en un principi estava programada per al primer cap de setmana d’octubre al pavelló italià, es pot visitar en 3D a través d’una App interactiva, dissenyada per l’equip de programadors i arquitectes de l’esdeveniment, que recrea de manera tridimensional el pavelló i els estants de les setanta galeries participants. “D'aquesta forma —assegura—, els visitants es poden moure per la fira, com si es tractés d'un videojoc, i contemplar amb detall cada obra exposada”. El programa general d’enguany, on participen les barcelonines ADN, Ana Mas Projects o RocioSantaCruz, així com una bona selecció de sales internacionals, inclou una important representació de galeries llatinoamericanes. 

L’edició del 2020 conserva en format digital la programació habitual de la trobada. Es mantenen el programa de premis i adquisicions, Swab Thinks, Swab Ephemeral (en col·laboració amb l'Hangar, La Escocesa i Fabra i Coats), i el programa de col·leccionistes, que inclou visites amb videoconferència a una vintena col·leccions privades de tot el món. Per a Diez-Cascón, “aquesta edició  és una oportunitat per a explorar nous formats des dels quals aprendre i créixer. A més, el fet que se celebri de forma virtual ens dóna una universalitat que no havíem experimentat fins ara, pel que podrem arribar a visitants i col·leccionistes d'arreu del món, i portar l'art a tothom”.

Focus Korea. JoLee Kang. Art Delight


Corea i el Sud-est asiàtic
Si l’any passat es va presentar l’eclosió de l’escena mexicana, aquest any Àsia és la protagonista indiscutible amb les seccions de Focus Korea i Video Box. En aquest sentit, l’instigador de la cita afegeix: “Corea ha esdevingut referent en art contemporani, i ho fa de la mà d'una nova generació d'artistes joves que cada vegada guanyen més reconeixement al mercat internacional. D'altra banda, en un afany de seguir descobrint el mercat asiàtic, Swab estableix un vincle amb la regió del Sud-est asiàtic, i, mitjançant la seva secció de videoart, busca presentar una reflexió audiovisual que contraposi conceptes com contemporaneïtat i tradició, tecnologia i natura. Les propostes artístiques —continua— vénen de països com Singapur, Indonèsia, Tailàndia i Vietnam”. 

La cita, fundada el 2006, ofereix en cada edició un aparador internacional des de l’escena local. En aquest sentit, Diez-Cascón postil·la: “l'evolució de la fira durant els darrers anys ha sigut en la direcció d'apropar-se al sector local, apostant per col·laboracions com: el programa instal·latiu de la fira, Swab Ephemeral, de la mà de les Fàbriques de Creació de Barcelona; l'associació amb Art Barcelona per a incloure les galeries de la ciutat al Programa General, la col·laboració amb la Fundació Vila Casas com a padrí de la participació de quatre espais locals a Swab Seed, entre d’altres. A més, cada any, en el marc del programa d'adquisicions, anem afegint més fundacions de Catalunya, l'última en sumar-s'hi ha estat la Fundació Sorigué. Aquest apropament aspira a reforçar el teixit creatiu de la ciutat i a unir en xarxa el panorama cultural local”. 

L'art emergent a casa
“Des de Swab —comenta Diez-Cascón— considerem que vivim moments molt positius per l'art i la creativitat. A Barcelona, per exemple, han sorgit hubs creatius com Poblenou i Hospitalet, als quals es couen les propostes més innovadores de l'escena local. En aquesta línia, una nova generació d'artistes residents a Catalunya han pogut créixer i produir obra gràcies a la creació d’espais i cooperatives, tant privades com públiques, d'entre les quals podríem destacar La Farinera del Clot o Can Felipa. En paral·lel, institucions com La Capella, La Virreina i la Fabra i Coats han generat nous espais expositius molt enriquidors pel talent emergent local. I per acabar, tot plegat guanya encara més sentit i visibilitat amb iniciatives com Art Nou, realitzat per les galeries de Barcelona per a promocionar l'art jove”.

__

Publicat a Revista Bonart, número 191, agost-setembre-octubre 2020

No comments:

Post a Comment