9.7.14

Deshacer el género

Com en un quadre de Jan van Eyck, però sis segles després, els personatges que retrata Jesús Madriñán es presenten immòbils, congelats per la càmera enfront d’un fons sobri que vira cap al negre. Som davant unes fotografies de gran format, extremadament plàstiques i pictòriques. La tècnica és aquí la mare dels ous. I és que l’artista defuig de la fotografia digital i treballa amb una càmera analògica.

Untitled (Hot body contest winner), 2011
Porta el seu equip als clubs més in de Londres i a les zones d’oci
de la Galícia rural. És considera un fotògraf “a cegues” perquè
fins que revela no descobreix tots els detalls de l’obra.
Madriñán troba els seus models als clubs de l’East Londres, a la zona més cool de Shoreditch. Es planta enmig de la pista, munta l’equip, i deixa que la gent vagi desfilant davant del seu objectiu sense imposar cap regla. Així neix la sèrie Good Night London (2011) que inaugura l’exposició. El resultat final és d’un fort dramatisme estètic que, potser per costum, recorda a la pintura. Aquí és on justament trobem l’explicació a l’enigma que planteja el títol de la mostra. Madriñán posa en escac la tradició clàssica del retrat i l’actualitza sense complexos, amb tecnologia de fa cent anys, mentre, de fons, sona Britney Spears. L’artista recrea la fórmula a la seva terra natal amb Boas Noites (2013), on inclou imatges de l’oci nocturn a les zones rurals de Galícia. A més, a manera de cesura poètica, insereix visions de l’entorn natural.

Sin título (Membrillos), 2011
Va amb una càmera de plaques, analògica, i amb una única font de llum;
amaga el cap davall la tela, enfoca amb una lupa i veu el que serà
la imatge final al revés.
El contrapunt diürn a aquestes instantànies és a l’espai annex de la galeria, l’Ultramarinos, on hi ha la sèrie La Finca (2011), un treball que difereix de l’anterior en el tema, però que conserva la tecnologia i l’actualització del retrat i el bodegó. Sin título [Membrillos] ens transporta, per exemple, als quadres hiperrealistes d’Antonio López; i la fotografia cerca, de nou, un estudiat resultat pictòric.

+R Galeria. Fins al 31 de juliol.

Valoració: ****
___
Publicat a Time Out, 02/07/14

Link

No comments:

Post a Comment