Com ja comença a ser
tradició a Barcelona, del 21 al 23 d'abril, se celebra, al centre Arts Santa
Mònica, la novena edició de la fira Arts Libris, dedicada als llibres d'artista
i la bibliofília.
Uns mesos abans, però, del 21 al 25 de febrer la fira,
rebatejada per a l'ocasió amb el nom d'Arts Libris Barcelona aterra, per tercer
any consecutiu, a Arco Madrid. “Érem inicialment satèl·lit –recorda Rocío Santa
Cruz, fundadora i directora del projecte i, a més, editora i galerista– i ara
ja podem dir que formem part de manera natural d'Arco. Això es tradueix amb
molt més espai disponible dins la fira –afegeix–, amb estands més grans a dins
del pavelló, per poder exposar els treballs i projectes d'una trentena
d'editors internacionals”. Com en l'edició anterior, l'Speaker's Corner, amb
una programació continuada, és el lloc per a la difusió i l'intercanvi de
projectes amb comissaris, autors i editors participants. En aquest programa, destaca,
per exemple, la conferència dramatitzada de l'artista Javier Peñafiel; la
presentació de les publicacions del CA2M per part del seu director, Manuel
Segade; o la presentació del llibre El arte de la mediación del
comissari Oriol Fontdevila. La fira internacional del llibre d'artista i
l'edició contemporània s'ha consolidat com a espai de referència a l'estat
espanyol per a la difusió i la comercialització en el sector editorial, del
llibre d'artista, el fotollibre i l'edició contemporània i funciona en el
context d'Arco, amb una forta participació internacional i amb sectors afins
com l'art contemporani. Enguany hi ha una trentena d'editors, entre les quals
destaca la presència de llatinoamericans, amb set editorials arribades de
l'Argentina, Brasil, Xile o Veneçuela, i altres set són catalanes. Tristan
Barbarà és una d'elles. En aquest cas, l'editorial va, des dels inicis, a les
dues fires i, com a expositor veterà, té una visió general del projecte:
“L'edició de Madrid –comenta Barbarà– és més petita, però està més
internacionalitzada. Hi ha editorials més establertes d'art contemporani i
algun clàssic que no deixa de ser també internacional. En canvi, en l'edició de
Barcelona, hi ha més projectes de recerca i d'investigació”, assegura.
L'editor, un habitual de les fires internacionals (Basilea, Miami, Londres,
Brussel·les, entre d'altres), continua: “Cada any intento portar alguna
novetat, a més de treballs antics que he anat produint al llarg dels darrers
trenta anys d'edició i sempre he tingut clàssics, com Tàpies o Miró. Enguany,
entre altres coses, mostrem –apunta– Li (1988), de Jaume Plensa, amb
dotze aiguaforts en negre; el llibre-poema en forma d'acordió Buraco numa
folha (2007), de Francisco Troppa; una carpeta amb obra d'Alaleh Alamir; o
el llibre Los trabajos de Persiles y Sigismunda de José Pedro Croft
sobre un text de Cervantes”.
Més que una fira
“L'edició de
Barcelona, sempre pels volts de Sant Jordi, és més que una fira –sentencia Sant
Cruz–. S'ha anat ampliant el model al voltant del Simposi Internacional sobre
Edició i Col·leccionisme, que enguany celebra cinc anys”. Una fira que es
completa amb l'espai de conversa, difusió i intercanvi de l'Speakers Corner i,
en aquest cas, amb l'exposició Biblioteques insòlites, comissariada per
Glòria Picazo, una co-producció entre La Casa Encendida (Madrid) i l'Arts Santa
Mònica. La mostra, entorn de la idea de biblioteca, arxiu i llibre, inclou
obres d'Ignasi Aballí, Antònia del Río, Dora García, Francesc Ruiz o Oriol
Vilanova, entre d'altres. Art Libris, a més, amb col·laboració amb la Fundació
Sabadell impulsa el Premi Art Libris a les millors publicacions de l'any i,
sota el segell de Sèrie AL, la realització d'un llibre d'artista edició
limitada. El quart volum de la sèrie, que es publica aquest any, és Loophole
de l'artista Wilfredo Prieto. En el moment d'escriure aquest reportatge, no
estava tancada la nòmina de participants en la fira, però s'assegura la
presència, per exemple, de la galeria Cànem de Castelló. La seva directora,
Pilar Dolz, amb una quarantena d'anys de galerista, treballa activament amb
obra sobre paper, amb obra gràfica i gravat, però també amb vídeo i fotografia.
“Sempre hem anat a l'Art Libris Barcelona, a Madrid anàvem a Arco, però fa uns
anys que ja no hi som. Havíem arribat a fer moltes fires internacionals, però
després de tants anys ens centrem amb unes poques”, assegura. L'editorial
Artika, dirigida per Marc Buil, és un dels altres estands a visitar. “Nosaltres
–comenta– participem en moltes fires, també estem a Arco, i l'Art Libris de
Barcelona, on hi anem des de fa quatre anys, ens sembla una proposta molt
encertada, lluny d'ostentacions hi ha un alt nivell entre els estands i els
visitants”. Per a l'ocasió, el director de l'editorial que enguany celebra
quinze anys, avança el que hi mostren Cuerpos y flores, el primer i únic
llibre d'artista d'Antonio López. Una mirada poètica sobre la natura, l’home i
la relació entre tots dos, que recull per primer cop una selecció de les obres
més emblemàtiques del pintor. A més, com a novetat, destaca el volum El
Teatro, d'Henri de Toulouse-Lautrec. “És una autèntica joia, un estoig en
forma de teatre que compila un llibre d'art amb trenta litografies, un llibre
d'estudis i un altre de textos inèdits sobre la nit al barri bohemi de Montmatre”,
conclou Buil.
Internacionalització
L'enfocament
internacional d'Art Libris està en la mateixa concepció del projecte i es fa
palesa any rere any amb la presència d'editorials llatinoamericanes a la fira.
El 2017, però, es va fer un pas més en aquest sentit i Art Libris va formar
part, per primera vegada, de la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara
(Mèxic). “En la nostra primera visita a Mèxic –recorda Santa Cruz– vam obtenir
el premi al millor estand de la fira que vam compartir amb l'Institut Català de les Empreses Culturals. Aquesta
menció derivarà en una presentació més gran, en la pròxima edició, i la
possibilitat de participar-hi amb editors que acompanyin el projecte”.
Per altra banda, el mes d'abril, Art Libris viatja a São Paulo, amb un estand,
en la línia del de Guadalajara. “Per a nosaltres, anar com a satèl·lit en
aquestes fires, és molt important –argumenta. És allà on donem a conèixer el
projecte a futurs expositors i
editors internacionals. Ens interessa l'àmbit mediterrani i, gràcies a Arco,
hem pogut ampliar horitzons també a Iberoamèrica”. Quina és la clau de l'èxit
de la fira? La directora ho té clar: “Es tracta d'innovar, intentar que el
projecte, edició rere edició, estigui viu. Conèixer els editors, entendre les
necessitats que tenen ells i també els artistes, estar atents a les novetats i
a nous projectes per petits que siguin i estar també a prop de les
institucions. El públic i els col·leccionistes han canviat molt”. I avisa
entusiasmada: “L'any que ve, Art Libris complirà deu anys i ja estem pensant a
fer alguna cosa grossa!”.
__
Publicat a Revista Bonart, número núm 181 febrer-març-abril 2018
No comments:
Post a Comment