17.7.14

Cossos flotant en l’instant

L’Espai Volart 2 de la Fundació Vila Casas exposa, fins al 20 de juliol, les fotografies oníriques de Mayte Vieta

 


Tres fotografies de gran format formen la instal·lació Cycle (Cicle), una mena d’escena en tres moments, a manera de tríptic, que recull la imatge d’un cos femení nu, ingràvid i sol, que levita tranquil en un fons de negre mar. Les instantànies que formen el projecte van ser concebudes una nit de primavera de l’any 2009 al mar de Blanes i el resultat és la sèrie de cossos flotant en l’instant decisiu, del que parlava Cartier-Bresson, [o durant el “captar l’instant”, en paraules de la mateixa fotògrafa] que precisament situa per sempre el seu personatge submergit en l’Eternitat.

El projecte fotogràfic d’aquesta artista multidisciplinar gira entorn del cicle de la vida i pivota sobre algunes de les dicotomies recurrents que han traçat la teranyina conceptual de la postmodernitat. I és que la figura espectral, creada a cop de llum, que protagonitza la instal·lació Cycle, comissariada per Glòria Bosch per l’Espai Volart 2, sembla surar com ho fa el fetus dins el ventre matern, en plena pau, en solitud i silenci sense que res pugui destorbar-la. La fina línia entre la vida i la mort, el material que separa allò natural de l’artificial, el moment que existeix entre l’oníric i el real o provar d’enfocar el límit entre l’absència i l’aparició de la presència, són alguns dels temes recurrents que conrea la creadora i que irrompen en les instantànies que conformen aquesta instal·lació.

Tot i que Mayte Vieta (Blanes, 1971) es va formar com a escultora i pintora a l’Escola Massana de Barcelona, els seus darrers projectes han girat entorn de la fotografia. A partir de la dècada dels noranta, la creadora irromp en l’escena artística contemporània i al llarg de tots aquests anys ha exposat de manera individual o en exposicions col·lectives a galeries, museus i centres d’art d’arreu. De fet, ja fa quatre anys la seva particular mirada submarina sobre el propi cos es va poder veure al cicle d’exposicions Silenci Explícit que, per l’ocasió va acollir un dels monumentals tríptics fotogràfics de Cossos de Llum, a l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró de Barcelona. Uns anys després, continua amb el seu particular cycle creatiu i torna a submergir-se i a bussejar en la ingravidesa aquàtica per treure a la llum la forma del cos que, en les profunditats del mar, es mostra, una vegada més, en tota la seva plenitud i bellesa. 


___
Publicat a Revista Bonart, juny-juliol de 2014

9.7.14

Deshacer el género

Com en un quadre de Jan van Eyck, però sis segles després, els personatges que retrata Jesús Madriñán es presenten immòbils, congelats per la càmera enfront d’un fons sobri que vira cap al negre. Som davant unes fotografies de gran format, extremadament plàstiques i pictòriques. La tècnica és aquí la mare dels ous. I és que l’artista defuig de la fotografia digital i treballa amb una càmera analògica.

Untitled (Hot body contest winner), 2011
Porta el seu equip als clubs més in de Londres i a les zones d’oci
de la Galícia rural. És considera un fotògraf “a cegues” perquè
fins que revela no descobreix tots els detalls de l’obra.
Madriñán troba els seus models als clubs de l’East Londres, a la zona més cool de Shoreditch. Es planta enmig de la pista, munta l’equip, i deixa que la gent vagi desfilant davant del seu objectiu sense imposar cap regla. Així neix la sèrie Good Night London (2011) que inaugura l’exposició. El resultat final és d’un fort dramatisme estètic que, potser per costum, recorda a la pintura. Aquí és on justament trobem l’explicació a l’enigma que planteja el títol de la mostra. Madriñán posa en escac la tradició clàssica del retrat i l’actualitza sense complexos, amb tecnologia de fa cent anys, mentre, de fons, sona Britney Spears. L’artista recrea la fórmula a la seva terra natal amb Boas Noites (2013), on inclou imatges de l’oci nocturn a les zones rurals de Galícia. A més, a manera de cesura poètica, insereix visions de l’entorn natural.

Sin título (Membrillos), 2011
Va amb una càmera de plaques, analògica, i amb una única font de llum;
amaga el cap davall la tela, enfoca amb una lupa i veu el que serà
la imatge final al revés.
El contrapunt diürn a aquestes instantànies és a l’espai annex de la galeria, l’Ultramarinos, on hi ha la sèrie La Finca (2011), un treball que difereix de l’anterior en el tema, però que conserva la tecnologia i l’actualització del retrat i el bodegó. Sin título [Membrillos] ens transporta, per exemple, als quadres hiperrealistes d’Antonio López; i la fotografia cerca, de nou, un estudiat resultat pictòric.

+R Galeria. Fins al 31 de juliol.

Valoració: ****
___
Publicat a Time Out, 02/07/14

Link

2.7.14

Paisatges de Barcelona

Picasso va viure només 9 anys a Barcelona, però va ser suficient perquè els noms de l’artista i la ciutat quedessin enredats per sempre. Té 14 anys quan la família s’instal·la a la capital catalana i el Modernisme marca el compàs de la cultura. “Allà –explicà– és on va començar tot, on vaig entendre fins on podia arribar.” És on viu els anys determinants de la seva formació. Sovint pinta allò que veu des de la finestra del taller (El carrer de la riera de Sant Joan, 1900) o les vistes del litoral (Home assegut a la Barceloneta, 1895). És l’obra d’un Picasso que encara té un peu a l’acadèmia i s’aferra al paisatge. Assaja la paleta i el traç, descobreix els cercles artístics i la nit canalla, realitza la primera exposició a Els 4 Gats...

Amb 22 anys, però, se’n va a París, on esclata la creativitat del geni. Barcelona li obre els ulls a la modernitat i s’endú, entre d’altres, el record del carrer Avinyó per crear el quadre fundacional del cubisme.
Antoni Esplugas, El port, c. 1890

Pablo Picasso, Escullera amb veler, Barcelona, febrer del 1896. Oli sobre fusta 9,8 x 15,6 cm


Nota al peu: Les pintures i dibuixos es presenten acompanyats de fotografies de l’època que localitzen els paisatges de l’artista.

Valoració: ***

Museu Picasso. Fins al 14 de setembre.
___
Publicat a Time Out, 25/06/14

Link

20.6.14

Cròniques del vestir


La Fundació Forvm per la Fotografia de Tarragona dedica, fins al 22 de juny, una exposició a la moda, a través de l’obra d’Antoni Bernad



Per començar, anem als orígens de la fotografia de moda i situem-nos en la història. A principis del segle XX, cap a l’any 1909, està documentat que apareixen les primeres instantànies de moda a la publicació francesa La Mode Pratique i, ràpidament, aquest nou gènere s’anirà desenvolupant en paral·lel al creixement exponencial de l’alta costura. Uns anys després, en la segona dècada del recent estrenat segle, les fotografies de vestuari substituiran les il·lustracions, que fins llavors dominaven totes les pàgines de les revistes d’estil i tendències, com Vogue o Harper’s Bazaar. Aquest nous retrats incorporen imatges reals d’una societat idealitzada, que viu entre el luxe, el glamour i, sobretot, professa el bon gust.

Potser perquè, des dels inicis, és un món que bascula entre l’art –la màgia d’explicar una història més enllà del look– i la publicitat –per la necessitat de mostrar el producte que cal vendre–, la fotografia de moda ha estat considerada durant molt de temps com una disciplina menor, allunyada dels cànons de l’Estètica. De fet, la pel·lícula Blow-Up, una adaptació del conte Las babas del diablo de Julio Cortázar, signada per Michelangelo Antonioni l’any 1996 és, precisament, un reflex de la frivolitat i la superficialitat que massa sovint pot acompanyar la tasca del retratista de moda. Aquesta concepció, diguem-ne de gènere petit, s’ha anat aparcant, però, a la vegada que anaven apareixent sobre la palestra grans noms de la imatge publicitària, com Richard Avedon, Helmut Newton, Mario Testino o Annie Leibovitz, que han trobat obertes les portes de museus, centres d’art i galeries. A casa nostra, la llista també s’allarga (Jaume de Laiguana, Manuel Ferrater...), però cal destacar la feina d’Antoni Bernad (Barcelona, 1944), un dels fotògrafs més sol·licitats i reconeguts a nivell internacional, que durant més de quaranta anys de carrera professional, ha treballat amb clients com Chanel, Cartier, Armani o Pertegaz i té imatges publicades a algunes de les revistes internacionals de referència: Elle, Vogue, Vanity Fair, Marie Claire, i tantes altres.

“Crear moda amb la càmera”
Deia Avedon que a través de les seves fotografies podia parlar “de manera més intricada i profunda que a través de les paraules”. I en aquesta línia, Bernad defensa que la seva tasca “no és únicament documental. No és satisfà únicament ‘retratant’ vestits”. Darrera aquests retrats, hi ha una història, una escenografia acurada, que pretén congelar, en un instant, la manera de vestir, consumir i narrar el temps present o les faules del món contemporani en cada moment. D’aquesta manera, apunta el fotògraf: “procuro crear moda amb la càmera, una moda lligada als elements culturals que la propicien. En les meves fotografies –continua– la literatura, la pintura, l’arquitectura, el cinema, el teatre i la música són referents, elements atmosfèrics imprescindibles”.

La Fundació Forvm per la Fotografia dedica, per primera vegada, una exposició a la moda i ho fa començat per d’alt, amb una selecció de les instantànies de Bernad. Aquesta fundació, que des del 2008 recull l'herència de la Galeria Forvm, aplega una col·lecció amb més d’un miler d’instantànies d’importants artistes, entre els quals destaquen les obres de Francesc Català-Roca, Toni Catany, Agustí Centelles, Joan Colom, Joan Fontcuberta, Pere Formiguera, Alberto García-Alix o Ouka Lele. A la Casa Canals, seu de la fundació, es poden veure, fins al 22 de juny, les cròniques sobre el vestir signades pel retratista Bernad.

En les seves fotografies, assegura l’artista, contràriament a l’opinió que molts puguem tenir sobre la imatge general que es dóna de la dona en la publicitat, “les models mai són dones objectes, ni fetitxes estandaritzats. Són persones de carn i ossos que miren al passat o al futur per expressar el seu temps. Un temps –assegura– eminentment fràgil i, perquè no, feliç”. De fet, expliquen que amb la seva interacció amb les models, l’artista cerca constantment distreure l’atenció de la retratada per copsar aquest instant que és aliè a la intimidació que poden provocar tots aquells que formen l’equip de cada sessió fotogràfica: els estilistes, l’atrezzo, la il·luminació, el muntatge i la càmera.

Però, Bernad, no només és fotògraf professional de publicitat, ja que per davant de la seva càmera han passat personatges del món de l’art i la cultura com Dalí, Hockney, Tàpies, Català-Roca, Miró, Rodoreda, Chillida, Pla o Kapuscinski, entre d’altres. Aquest artista va començar estudiant Belles Arts, després va treballar com a grafista en diverses agències de publicitat fins que, a mitjans dels anys seixanta, decideix dedicar-se professionalment a la fotografia i provar sort a la capital de l’estil, París. Dels seus treballs es diu que s’hi entreveu un gran control de l’escena amb un acurat tractament de les figures i de la llum, tant en rodatges en interior com en exterior. És justament aquest domini el que li permet construir universos i imatges amb un segell propi.

A banda d’aquesta exposició temporal, que s’exhibeix actualment a Tarragona, podeu admirar l’obra de Bernad a les col·leccions permanents del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i el Museu Contemporani de Barcelona (MACBA). 


___
Publicat a Revista Bonart, juny-juliol de 2014