1.6.07

La 'vídua' de Picasso

El Museu Picasso acull un centenar de fotografies que l'autora nord-americana Lee Miller va fer al gran geni de la pintura al llarg de quatre dècades d'amistat.

foto: MIQUEL ANGLARILL
Enguany se celebra el centenari del naixement de Lee Miller (1907-1977), una figura poc coneguda però determinant de l'art de principi del segle XX. Miller, una dona amb múltiples vides, va debutar als 20 anys com a model per a la revista Vogue, dos anys després vivia a París amb Man Ray i era una de les muses i fotògrafes del surrealisme.

Després d'un matrimoni precoç amb un acabalat egipci, la fotògrafa es va enamorar de Roland Penrose, cronista, biògraf i amic de Pablo Picasso. Es diu que Miller va conèixer Picasso en un poblet de la Costa Blava, a la Provença, l'estiu de 1937, gràcies al seu company. D'aquella trobada estiuenca en va sorgir una gran amistat, que es va materialitzar en un miler de fotografies.

Quaranta estius després d'aquella primera trobada, el Museu Picasso de Barcelona acull l'exposició Lee Miller: Picasso en privat, en la qual es recullen un centenar d'instantànies. L'exposició, comissariada per Katherine Slusher, presenta un Picasso accessible, envoltat d'amics (Joan Miró, Jean Cocteau), familiars, visitants (Gary Cooper), o bé treballant en alguns dels seus tallers del territori occità meridional.

Miller va retratar Picasso també per il·lustrar els llibres que feia el seu marit. Moltes de les fotografies que es recullen a la mostra són imatges enigmàtiques de l'artista que han transcendit més enllà del nom de Miller.

Triangle de complicitat
La relació entre Miller, Picasso i Penrose va sobrepassar els límits de l'amistat. La fotografia Picasso i Roland Penrose (1937) mostra el triangle que existia entre la fotògrafa, l'artista i l'escriptor. En aquesta imatge, Picasso mira fixament l'objectiu, darrere del qual hi ha la bella Miller que surt difuminada a la foto, mentre Penrose observa el pintor.

"Miller va tenir un idil·li amb l'artista, i Penrose admirava profundament el pintor, de qui va fer prop de 18 llibres", diu Slusher. Segons la comissària, "la intensitat de la fascinació i el patiment de Penrose davant l'artista expliquen que en més d'una ocasió Miller s'anomenés vídua de Picasso".

En aquelles trobades d'estiu també hi anava sovint el petit Antony Penrose, que ara és el director dels Lee Miller Archives i de la Penrose Collection. En les imatges de la seva mare es veu un Antony totalment integrat als tallers i capaç de distreure Picasso de les teles. Segons va deixar escrit Miller: "En l'incipient vocabulari de Tony, dibuix i Picasso eren sinònims".

La relació dels Penrose amb Picasso és el gros de la mostra, que culmina amb cinc dels sis retrats que l'artista va fer de Miller vestida d'arlesiana. L'exposició, però, també acull imatges de la Segona Guerra Mundial, quan Miller va treballar com a fotoperiodista. "Ella va crear un dels testimonis més apassionats de guerra a través de les seves imatges i escrits, que es publicaven a Vogue", diu Slusher. La mostra presenta una sèrie d'instantànies dels moments quan va entrar amb els aliats al camp de concentració de Buchenwald.

"Es veu que en acabar la guerra va guardar en capses totes les fotografies que havia fet en aquella època, i a mi no me'n va explicar mai res", diu el seu fill, que ara ha redescobert la seva mare a través de les imatges que feia amb la seva inseparable Rolleiflex.


___
Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 47. Divendres, 1 de juny del 2007

No comments:

Post a Comment