La Galeria Cadaqués Dos reivindica la figura del pare del Pop Art britànic i la seva relació amb la vila empordanesa a través d’un doble homenatge expositiu
Cartell de les dues exposicions |
Corria l’estiu de 1963 quan Richard Hamilton (Londres, 1922-2011) va arribar a Cadaqués, tot seguint el rastre del seu admirat Duchamp. Comença així una intensa relació entre la vila empordanesa i el creador. Ara, cinquanta anys després, la Galeria Cadaqués Dos, la que va impulsar i promoure l’obra de Hamilton a l’estat espanyol i amb la qual hi va arribar a fer fins a catorze individuals, entre d’altres col·lectives, li dedica un homenatge doble, a manera d’exposicions, ambdues comissariades pel galerista Huc Malla i Vicenç Altaió.
Richard Hamilton. Cadaqués acull obra gràfica, múltiples i originals. Així com peces que va fer en col·laboració amb altres artistes com el mateix Duchamp, Roth i Daniel Zerbst. De fet, algunes de les obres, inèdites o poc conegudes, les va realitzar durant les seves estades a Cadaqués. “Per als artistes de gran renom i èxit internacional –escriurà Altaió– el lloc de treball i d’arrelament, i d’aïllament, és en l’ultralocal. Per a Miró, Mont-roig és una religió; i Dalí es manifestarà sempre com un fanàtic radical de Cadaqués”. I és que aquesta localitat costanera marcarà, entre d’altres, l’evolució de Duchamp i Hamilton i, per tant, és clau per comprendre el transcurs de l’art del segle XX. La mostra, que es presenta de manera cronològica, separant les obres per èpoques i sèries, es pot visitar fins al 15 de setembre. És la segona part d’aquest projecte per recordar i reivindicar l’obra del pare del Pop Art britànic, que va trobar a Cadaqués un refugi creatiu, i que es va iniciar amb Master in print, mestre de múltiples. L’exhibició, que fins al 30 de juliol va donar el tret de sortida a la temporada d’estiu, va reunir obra gràfica i originals “per entendre –segons explica el mateix galerista– el sistema de producció de l’artista”. A més, de gràfiques de l’Ulisses de James Joyce s’hi van mostrar, entre d’altres rareses, estudis preparatoris amb aquarel·la i llapis.
Richard Hamilton. Cadaqués acull obra gràfica, múltiples i originals. Així com peces que va fer en col·laboració amb altres artistes com el mateix Duchamp, Roth i Daniel Zerbst. De fet, algunes de les obres, inèdites o poc conegudes, les va realitzar durant les seves estades a Cadaqués. “Per als artistes de gran renom i èxit internacional –escriurà Altaió– el lloc de treball i d’arrelament, i d’aïllament, és en l’ultralocal. Per a Miró, Mont-roig és una religió; i Dalí es manifestarà sempre com un fanàtic radical de Cadaqués”. I és que aquesta localitat costanera marcarà, entre d’altres, l’evolució de Duchamp i Hamilton i, per tant, és clau per comprendre el transcurs de l’art del segle XX. La mostra, que es presenta de manera cronològica, separant les obres per èpoques i sèries, es pot visitar fins al 15 de setembre. És la segona part d’aquest projecte per recordar i reivindicar l’obra del pare del Pop Art britànic, que va trobar a Cadaqués un refugi creatiu, i que es va iniciar amb Master in print, mestre de múltiples. L’exhibició, que fins al 30 de juliol va donar el tret de sortida a la temporada d’estiu, va reunir obra gràfica i originals “per entendre –segons explica el mateix galerista– el sistema de producció de l’artista”. A més, de gràfiques de l’Ulisses de James Joyce s’hi van mostrar, entre d’altres rareses, estudis preparatoris amb aquarel·la i llapis.
Els comissaris, Huc Malla i Vicenç Altaió, davant I'm dreaming on a white Christmas i I'm dreaming on a black Christmas. |
Malla, que l’any 2003 va reobrir la Galeria Cadaqués per continuar amb el llegat del seu fundador Lanfranco Bombelli, recorda que “hem vaig apropar a Hamilton pel meu interès en Duchamp, ja que ell en va ser el deixeble i gran desxifrador”. Els dos, artista i galerista, compartien la mateixa passió per les creacions duchampianes, però finalment, Malla es va acabar especialitzant justament en el treball de Hamilton.
Mentrestant, a 600 quilòmetres de distància, es presenta una vasta i completa retrospectiva de l’artista al Museu Reina Sofia que, de la mà de Vicent Todolí, arriba directament de la Tate de Londres. “Les dues exposicions de Cadaqués –conclou el galerista, que també ha col·laborat amb la mostra– complementen la de Madrid. Aquí exhibim altres peces i, sobretot, expliquem la relació, que és bàsica, entre Cadaqués i el creador”.
Mentrestant, a 600 quilòmetres de distància, es presenta una vasta i completa retrospectiva de l’artista al Museu Reina Sofia que, de la mà de Vicent Todolí, arriba directament de la Tate de Londres. “Les dues exposicions de Cadaqués –conclou el galerista, que també ha col·laborat amb la mostra– complementen la de Madrid. Aquí exhibim altres peces i, sobretot, expliquem la relació, que és bàsica, entre Cadaqués i el creador”.
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre de 2014
No comments:
Post a Comment