30.3.16

La lliçó de Diògenes

Àlex Mitrani posa en solfa l'obra de vint artistes per il·lustrar el pensament del filòsof grec de l'antiguitat Diògenes de Sinop, que preconitzava les bonances d'una vida austera. 

Avenc, Mar Arza

El comissari defensa que “hi ha una constant transgeneracional en l'art català contemporani que es basa en una reducció de mitjans, en una simplicitat fonamental i en una economia  que, paradoxalment, redunda en la intensificació de valors estètics, tot rebutjant la retòrica i l'excés”. L'exposició desgrana en set apartats i amb una seixantena de peces al·lusives, algunes més anecdòtiques que altres, les bases de la doctrina del pensador: Contra el valor (destaca l'impressionant Paper moneda, vuit quadres realitzats amb bitllets d'euro triturats, d'Ignasi Aballí; o el mòbil amb monedes de Jaume Pitarch, Calderilla), Elogi de la pobresa (amb Trencadissa, fragments d'una ceràmica romana, un vitrall modernista i una Xibeca, de David Bestué), La temptació del no-res (apareixen els acrílics quasi monocroms sobre tela d'Alfons Borrell), L'objecte fonamental (amb les delicades escultures Pedra estovada o Ocell piu-ploc, de Jordi Pablo), Cosmopolitisme i solitud (inclou la sèrie fotogràfica de Rio de Janeiro i São Paulo, de Luz Broto), Vestigis de l'acumulació (Bestué i Marc Monzó donen la volta a la síndrome de Diògenes amb la instal·lació Pèl i ploma) i La reducció com a mètode (incorpora Escala de valors o la inspiradora Avenç, llibretes d'estalvi amb ingressos de poesia, de Mar Arza). Quan proliferen diverses alternatives socials entorn del decreixement, algunes idees de l'escola cínica prenen vigència i reverberen, també, en l'esfera creativa.

3 estrelles.

Tecla Sala. Fins al 5 de juny.

__
Publicat a Time Out, 09/03/1

No comments:

Post a Comment