Àlex Mitrani posa en
solfa l'obra de vint artistes per il·lustrar el pensament del filòsof grec de
l'antiguitat Diògenes de Sinop, que preconitzava les bonances d'una vida
austera.
![]() |
Avenc, Mar Arza |
El comissari defensa que “hi ha una constant transgeneracional en
l'art català contemporani que es basa en una reducció de mitjans, en una
simplicitat fonamental i en una economia
que, paradoxalment, redunda en la intensificació de valors estètics, tot
rebutjant la retòrica i l'excés”. L'exposició desgrana en set apartats i amb
una seixantena de peces al·lusives, algunes més anecdòtiques que altres, les
bases de la doctrina del pensador: Contra el valor (destaca l'impressionant Paper
moneda, vuit quadres realitzats amb bitllets d'euro triturats, d'Ignasi Aballí;
o el mòbil amb monedes de Jaume Pitarch, Calderilla), Elogi de la
pobresa (amb Trencadissa, fragments d'una ceràmica romana, un vitrall
modernista i una Xibeca, de David Bestué), La temptació del no-res (apareixen
els acrílics quasi monocroms sobre tela d'Alfons Borrell), L'objecte fonamental
(amb les delicades escultures Pedra estovada o Ocell piu-ploc, de
Jordi Pablo), Cosmopolitisme i solitud (inclou la sèrie fotogràfica de Rio de
Janeiro i São Paulo, de Luz Broto), Vestigis de l'acumulació (Bestué i Marc
Monzó donen la volta a la síndrome de Diògenes amb la instal·lació Pèl i
ploma) i La reducció com a mètode (incorpora Escala de valors o la
inspiradora Avenç, llibretes d'estalvi amb ingressos de poesia, de Mar
Arza). Quan proliferen diverses alternatives socials entorn del decreixement,
algunes idees de l'escola cínica prenen vigència i reverberen, també, en
l'esfera creativa.
3 estrelles.
Tecla Sala. Fins al
5 de juny.
__
No comments:
Post a Comment