Fina Furriol va obrir les portes de l'establiment, al carrer Consell de
Cent, 278, de Barcelona, el maig de l'any 1975, amb una exposició d'obra
gràfica de Richard Hamilton. Aquesta inauguració, que va cridar l'atenció als
cercles culturals de l'època, va ser tota una declaració d'intencions del tipus
de projecte que s'engegava. Una proposta atrevida, especialitzada en gravat i
paper, que apostava per artistes com Jasper Johns, Joseph Beuys, Man Ray (a qui
va dedicar la primera exhibició a la capital catalana), entre d'altres.
Exposició Richard Halmilton "Obra gràfica i múltiples" (maig, 1975). Fotografia de Francesc Català-Roca |
Des del centre de la sala, on s'exposa, amb motiu del quarantè aniversari, la
mostra Manel Esclusa. Selecció de fotografies 1977 a 2014, Maria Rosa
explica que la seva germana va ser una de les precursores a incorporar
fotografia. “A banda de ser una pionera en acollir gràfica, tenia debilitat per
la fotografia i va ensenyar, per primer cop a la ciutat, obra de Pilar
Aymerich, Lee Miller, David Hockney, Gomis, Man Ray...”. Precisament, la
galeria ha decidit celebrar quatre dècades amb el portfoli Homenatge a Man
Ray editat per la galeria (1980-1981), on hi ha instantànies vintage d'Esclusa,
Joan Fontcuberta, Humberto Rivas, Toni Catany, Manolo Laguillo, Ferran Freixa i
Jaume i Jordi Blassi, així com una selecció de temes del mateix Esclusa.
Segona etapa continuista
Maria Rosa confessa que quan va decidir fer-se càrrec d'Eude la seva vinculació
amb el negoci havia estat, fins aleshores, mínima. “M'interessava el que feia
la meva germana, però jo era mestra d'anglès i castellà; sempre m'ha atret
l'art i procurava incloure-ho a les meves classes. A més, m'havia comprat un
gravat de Miró i tenia una petita col·lecció de cartells de Hockney, però això
era tot. Quan vaig veure que la meva germana havia de deixar de treballar, vaig pensar que la galeria no podia
tancar, que s'havia de seguir la línia que ella havia iniciat i, qui sap, potser
arribar fins al quarantè aniversari!”. I afegeix: “em van recomanar anar
traient el que hi havia en estoc, començava l'època de recessió i s'anunciava
l'augment de l'IVA...” Qui dia passa any empeny i després d'exposar obres dels
fons (amb Hockney, Tàpies, Moore, Català-Roca, Gomis...), en diverses mostres
col·lectives i individuals, a manera de picada d'ullet a la trajectòria d'Eude,
amb Expressionisme Abstracte: Alechinsky, Apple, Dubuffet, Hartug va
rebre el Premi de l'Associació de Crítics d'Art de Catalunya (ACCA) a la millor
exposició del 2010. “Aquest reconeixement inesperat -assegura- em va motivar a
seguir treballant”. I, a poc a poc, s'ha atrevit a organitzar exhibicions
d'artistes que no formaven part del fons, com en el cas de Miguel Condé. A més,
reconeix que ha arribat a comprar “alguna cosa que sabia que vendria de seguida
i que em servia per completar alguna sèrie”. El que s'ha estroncat, però, ha
estat la participació en fires. “La Fina va anar a Arco durant més de vint anys
i a Colònia durant prop de deu. Jo vaig decidir anar a Estampa, però potser no
hi tornarem perquè són massa despeses”.
Exposició Richard Halmilton "Obra gràfica i múltiples" (maig, 1975). Fotografia de Francesc Català-Roca |
La flamant galerista, que, fent memòria, recorda que als anys setanta, abans
que la seva germana creés Eude, va fer els seus primers passos en això de l'art
i va organitzar una mostra a Boronat -un artista català de tintes i olis que va
conèixer a Mèxic- a la sala Guifré i Escoda, diu que no s'imagina jubilada.
“Mai m'ha importat la jubilació i aquesta és una feina que representa un repte
constant per a mi”. Agraeix al públic el suport rebut tots aquests anys i
subratlla l'interès de clients i galeristes estrangers d'arreu del món, dels
Estats Units a la Xina. Projectes de futur? “Ja tinc al cap alguns dels
artistes que m'agradaria exposar al llarg dels pròxims mesos: Ibarrola,
Castillo, Susana Solano, Catany, Fontcuberta... És difícil pensar molt més
enllà i veig complicat apostar, ara, per joves creadors, com va fer la Fina”.
La seva, és una proposta continuista, però realista i, sobretot, entusiasta.
___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre de 2015
No comments:
Post a Comment