La Fundació Mapfre
exposa, fins al 10 de gener, El triomf del color. De Van Gogh a Matisse.
Col·leccions dels museus d'Orsay i de l'Orangerie
Charles Baudelaire,
pare del simbolisme literari, va deixar escrit: “Jo voldria uns prats tenyits
de vermell, els rierols de groc d'or i els arbres pintats de blau. La natura
està mancada d'imaginació”. Pareix que els pintors de finals del XIX i l'inici
del XX van seguir fil per randa aquests desitjos i es van decidir a explorar
aquesta via, caminant cap a l'abstracció del color. L'exposició El triomf
del color. De Van Gogh a Matisse, que inaugura la nova seu de la Fundació
Mapfre, situada a la Casa Garriga i Nogués, explora, a través d'una setantena
de peces, que han estat cedides de manera excepcional pels museus d'Orsay i de
l'Orangerie, com el color es converteix en la via per arribar, des de
l'impressionisme, a la pintura d'avantguarda.
La mostra,
organitzada expressament per a la seu barcelonina de la fundació, recull, com a
notes al peu dels quadres que s'exhibeixen, alguns dels escrits i apunts que
els mateixos artistes van plasmar
a la seva correspondència o als diaris i quaderns. Es tracta de textos que
il·lustren i ajuden a entendre la revolució pictòrica que es va desfermar a les
darreries del XIX i durant prop de dues dècades. El triomf del color, s'estructura
a partir de quatre blocs que ensenyen una nova manera de mirar i representar el
món. La mostra s'enceta amb la secció El color científic, amb una
selecció de peces (Port-en-Bessin, avantport, marea alta, de Georges
Seurat; La casa, de Léo Gausson; L'entrada del port de La Rochelle,
de Paul Signac) que es recolzen sobre les investigacions del químic
Michel-Eugène Chevreul les quals van servir de base per a l'elaboració de la tècnica
neoimpressionista. “El color expressa alguna cosa per ell mateix”, diria
Vincent Van Gogh tot defensat l'ús emocional de la paleta, i apareix justament
a la sala una de les peces més importants d'aquesta exposició: L'Autoretrat
que va pintar durant la tardor del 1887. El recorregut continua amb obres
d'Henri de Tolouse-Lautrec, Émile Bernard, Camille Pissarro, entre d'altres.
Paul Sérusier, La Lutte Bretonne, 1890 - 1891 |
En l'evolució de
l'ús del color, arribem a Pont-Aven -som a la segona part d'aquest itinerari: En
el centre misteriós del pensament. Gauguin i l'escola de Pont-Aven-, que a
partir del 1860 es va convertir en un refugi per a pintors que fugien de la
ciutat. El 1888, Paul Gauguin coincideix amb Bernard i junts elaboren una nova
manera de pintar, sintètica i essencial que es caracteritza per l'ús de colors
arbitrari, simbòlics i plans. Aquell mateix any, Gauguin li va contar per carta
a Émile Schuffenecker: “Un consell: no copiï excessivament de la natura; l'art
és una abstracció; extregui-la de la natura somiant-hi al davant, i pensi més
en la creació que en el resultat”. La seva Marina amb vaca, pintada el
mateix any, s'adiu totalment a aquestes paraules. El discurs es presenta a
través de, entre d'altres, Banyistes amb vaca vermella, de Bernard; Natura
morta amb pastanagues, de Meijer de Haan; o La lluita bretona, de
Paul Sérusier.
El Talismà, del mateix Sérusier, obre la porta a la
tercera part: Els nabís, profetes d'un art nou. En aquest moviment hi
conviuen dues tendències diferenciades: un estil més místic i simbolista (Sérusier,
Paul Ranson i Maurice Denis) i un més intimista, poètic i decoratiu (Pierre
Bonnard, Édouard Vuillard, Félix Vallotton o Aristide Maillol). Denis, membre
del grup dels nabís, que perseguien l'origen espiritual de l'art i empraven el
color com a transmissor d'estats d'ànims, va reflexionar: “Recordar que un
quadre, abans de ser un cavall de batalla, una dona nua o una anècdota
qualsevol, és essencialment una superfície plana recoberta de colors aplegats
en un determinat ordre”. Il·lustren aquestes paraules La bruixa del gat
negre, de Ranson; Interior, dona i nens, de Bonnard; Dona de
perfil amb barret verd, de Vuillard; o Misia al seu tocador, de
Vallotton.
El recorregut es
tanca amb El color de la llibertat que ens conduirà, sense entrebancs,
fins a Henri Matisse. Som a principis del segle passat i els pintors ja se
senten alliberats per tacar la tela amb pinzellades de color pur. Aquí hi ha
Les dones de Tahití, de Gauguin; L'autoretrat, sobre fons rosa, de
Paul Cézanne; Desmai, de Claude Monet; Nu sobre fons vermell, de
Pablo Picasso; o Odalisca amb bombatxos vermells, de Matisse que és
l'encarregat de tancar aquest recorregut expositiu clar, entenedor i didàctic.
“El color -va defensar Matisse- existeix per ell mateix, i té una bellesa
pròpia. Això ens ho va revelar el paper crepè japonès que compràvem per quatre
quartos a la Rue de Seine. Llavors vaig comprendre que es podia treballar amb
colors expressius que no són obligatòriament colors descriptius”. L'exposició,
comissariada per Isabelle Cahn, conservadora en cap del museu d'Orsay, acaba
aquí, però és justament el punt on definitivament s'emancipa el llenç i
esclaten les avantguardes.
___
Publicat a Revista Bonart, novembre 2015 - gener 2016
No comments:
Post a Comment