Són molts els
artistes que s'han enfrontat, d'una manera o altra, al controvertit i alhora
atractiu món taurí. Si fem una tria ràpida, podríem traçar un recorregut des
dels gravats de Goya a les representacions quasi obsessives del bou per part de
Picasso fins a arribar a les pintures de les places de Barceló.
A l'exposició monogràfica que La Galeria de Sant Cugat del Vallès dedica a
Raimon Sunyer (Barcelona, 1957), l'artista presenta, per primera vegada, una
mini sèrie de pintura precisament sobre tauromàquia. Abans de res, Sunyer
declara: “Jo no sóc gens amant dels toros, però des d'un punt de vista plàstic
em sembla interessant”. En general les escenes coloristes que exposa, en aquesta
ocasió, són inventades i assegura que “en cap d'elles hi ha sang, fins i tot
n'hi ha una en la que sembla que el torero acaroni al bou”. I remata: “És una
tauromàquia antitaurina”.
La mostra de La Galeria, que es pot visitar del 20 de novembre a l'11 de
desembre, aplega una vintena d'obres recents, entre les quals hi ha també
collage amb paper pintat, a mig camí entre l'abstracte i el figuratiu. També
s'exhibeixen un seguit d'escultures de fusta, que són làmpades, realitzades a
partir de siluetes retallades i que fan pensar en la subtilesa de les ombres
xineses. “En general –comenta–, en aquesta exposició es veu una evolució
natural de la meva temàtica i manera de fer habituals”.
Entre les pintures seleccionades, Sunyer ha desenvolupat el tema de la taula
com a natures mortes, cosa més o menys recurrent en la seva producció recent.
“M'atreu –subratlla– tot el que pot arribar a estar i passar sobre una taula,
però representat a l'estil cubista, com en un quadre de Juan Gris”. L'artista,
que a Barcelona exposa a la Sala Parés, argüeix: “malgrat tot, sempre he
conservat l'esperit figuratiu però no em diu res l'hiperrealisme que practiquen
alguns pintors actualment”.
Com a apèndix, del 14 de desembre al 9 de gener del 2016, part del treball de
Sunyer s'exposa, al mateix espai, en companyia de les peces de tres
il·lustradors (Pep Brocal, Mariona Cabassa i Cristina Losantos) en el format
habitual de Nadal de la sala, sota el títol de L'art del regal.
___
Publicat a Revista Bonart, novembre 2015 - gener 2016
No comments:
Post a Comment