Joan Miró era un assidu de les sales sumèries del
museu del Louvre de París on anava a la recerca d’un cert “impacte visual”. L’artista, però, no va ser el primer ni l'únic en deixar-se
fascinar per l’art mesopotàmic, amb l’ànsia per descobrir nous referents
estètics. Els escultors Henry Moore i Alberto Giacometti ja havien sucumbit abans
al magnetisme de les estàtues del rei de Gudea, les efígies de divinitats
femenines o les figures votives d’ulls descomunals.
L'exposició Sumer i el paradigma modern,
comissariada per Pedro Azara, especialista en cultura antiga, analitza la
influència que l’art mesopotàmic primigeni ha tingut en destacats artistes del
segle XX i posa en contacte, en una mena de joc de miralls, creacions sumèries
amb propostes modernes i contemporànies. La descoberta de mites i epopeies, com
el Poema de Gilgamesh o la Torre de
Babel, ofereixen una nova iconografia que, entre d’altres, exploren els pintors
Willi Baumeister o Constant Nieuwenhuys, amb l’impressionant projecte d’arquitectura utòpica New Babylon; així
com l’arquitecte Le Corbusier. Artistes com Henri Michaux i Juan Batlle Planas,
per la seva banda, reinterpreten, mitjançant dibuixos amb tinta, la grafia i
els signes de l’escriptura cuneïforme.
Color Matching. Mosul, Iraq (2016), de Francis Alÿs |
El punt de partida de la tesi d’Azara són les
importants troballes arqueològiques dels jaciments de l’actual sud de l’Iraq,
durant els anys vint del segle passat. De com les peces etnogràfiques passen a
ser ensenyades i concebudes per als entesos i divulgadors acadèmics com a obres
d’art. La mostra ressalta aquest procés de mediació, a través de publicacions de
l’època (llibres, revistes, catàlegs, fotografies, postals) que despertaren
l’interès en els artistes de les avantguardes.
El colofó d’aquest periple és el vídeo Color Matching. Mosul, Iraq que Francis
Alÿs ha presentat a la Biennal de Venècia d’enguany. Una mena de carta de
colors al bressol de la civilització, que demostra que el Pròxim Orient no ha
deixat de ser una font inesgotable per als creadors contemporanis.
Fundació Joan Miró
Del 28 d'octubre al 21 de gener del 2018
__
Publicat a Butxaca, 12/2017
No comments:
Post a Comment