20.6.18

La Galeria dedica una exposició col·lectiva a la ciutat que no dorm mai

El 2008, amb motiu del desè aniversari de La Galeria de Sant Cugat del Vallès, el galerista, Jordi Batlle, es va treure del barret la idea de fer un viatge a Menorca amb quatre artistes habituals de la sala: Didier Lourenço (Premià de Mar, 1968), els germans bessons Josep i Ramon Moscardó (Barcelona, 1953) i Jaume Roure (Solsona, 1959). "Es tractava –m'explica per telèfon– de proposar una cosa diferent, atractiva, provocar una convivència i una posada en comú entre creadors de la galeria per tal de propiciar la realització d'un seguit d'obres ex professo per a una exposició". El resultat va ser un èxit i el 2014, amb motiu del 16è aniversari, el galerista repetia l'experiència i impulsava el projecte (4x4), quatre viatges, durant les quatre estacions, als quatre punts cardinals: Granada, Cadaqués, Labastida (La Rioja) i París. Aquesta segona experiència, que va cristal·litzar amb una mostra amb més d'un centenar de peces, deixava el terreny preparat per un tercer viatge.

"Sempre havia tingut al cap creuar l'Atlàntic amb aquests pintors. De fet, tots ells ja hi havien estat; alguns d'ells fins i tot junts, i en una exposició o altra havia vist quadres seus sobre Nova York. Però, m'atreia el fet de poder-ne fer una monogràfica amb tots plegats", argumenta Batlle. És així com neix 20 anys a 4 mans. NY. El periple a la ciutat que no dorm mai, que s'allargà uns deu dies, es va fer l'estiu passat, durant el mes de juliol, amb Lourenço i els germans Moscardó. En Roure finalment no va poder viatjar, "però –segons el galerista– com que ja coneixia la mecànica del viatge i de la mostra i, a més, acostuma a treballar amb fotografies i imatges que troba a la xarxa, vam estar preparant l'estada i connectats un cop érem allà". 



Aquesta experiència col·lectiva a quatre mans s'ha traduït amb una mena de relat conjunt, amb un grapat d'imatges en format postal, realitzades in situ i enviades per correu a la galeria (en aquest cas, Roure va preparar les postals abans perquè es poguessin enviar des dels Estats Units); pintures de mides i tècniques variables sobre diferents suports; quaderns de dibuixos; escultures, emulant l'arquitectura i l'urbanisme de la Gran Poma; així com una sèrie de plats de ceràmica esmaltats, realitzats posteriorment a Vilafranca del Penedès. "Tot i que és evident que existeixen diferències generacionals i de plantejament estètic entre ells –puntualitza–, hi ha molt de respecte per la feina de cada un; és molt enriquidor veure com intercanvien punts de vista, reflexions, als museus que visitem o en les llargues passejades". Batlle, que participa i conviu amb els artistes en aquestes estades creatives, continua: "Jo els suggereixo possibles temes, formats i quantitats de peces de cara a l'exposició, però després cada un d'ells fa el que vol i és quan t'adones que, davant un mateix paisatge o viatge, cada un dels creadors veu i experimenta una cosa diferent. Aquesta és justament la riquesa de la proposta".


La mostra 20 anys a 4 mans. NY, que s'emmarca en els actes del vintè aniversari de La Galeria, es pot visitar de l'11 de maig a mitjans de juliol.

__
Publicat a Revista Bonart, número 182, maig-juny-juliol 2018

No comments:

Post a Comment