28.8.06

El Brasil trencador envairà el Bronx

El museu del barri novaiorquès reobrirà les portes aquest octubre amb una mostra sobre el moviment cultural Tropicália

El moviment Tropicália va unir la protesta i la transgressió
amb l'art i la música populars del Brasil.
En moltes de les guies que utilitzen els turistes per no perdre's cap detallet dels cinc grans barris que formen Nova York, el Museu del Bronx apareix com una de les visites recomanades, si el que es vol és fer turisme cultural.

El Museu del Bronx va ser creat a principis dels setanta, quan es començaven a fer visibles les primeres expressions del moviment cultural hip hop, que ha quallat a bona part del món.

El centre alberga la col·lecció més important d'art contemporani signat per artistes amb ascendència africana, asiàtica i llatinoamericana, les tres grans cultures que conviuen al barri.

Una de les curadores del museu, Erin Salázar, explica com "el museu ha vist canviar el sud del Bronx i ha participat molt activament en el procés de transformació del barri, que s'ha volgut allunyar de l'etiqueta de conflictiu i perillós que va portar durant dècades". Aquest estiu l'edifici està en obres d'ampliació i el museu, tancat, per això no es veuen desfilar gaires turistes per les rodalies del centre cultural, encara que Salázar assegura que el públic estranger no és l'únic.

Malgrat el seu origen, al Museu del Bronx no tot és hip hop. El centre, que ocupa l'espai d'una antiga sinagoga del carrer 165, reobrirà a l'octubre amb Tropicália: A revolution in brazilian culture, la primera exposició que repassa un dels moments clau en la cultura moderna de Brasil.

La mostra, que compta amb 250 peces d'artistes brasilers o influïts per aquesta cultura, revisa aquest capítol de la història de Brasil que comença a la dècada dels seixanta, al marge de la dictadura militar que va ofegar el país prop de vint anys.

El nom de la mostra, Tropicália, prové d'una instal·lació que es podrà veure a l'exposició i que simula un tros de selva, creat, el 1967, per l'artista Hélio Oiticica, un dels més influents de tot aquest panorama. Aquesta natura simulada es va popularitzar quan un grup de músics, entre els quals hi havia Caetano Veloso i Gilberto Gil, van treure un disc amb el seu nom.

El comissari de la mostra, Carlos Basualdo, explica que "el tropicalisme va ser un moviment cultural que provenia dels corrents d'avantguarda i pop que s'estaven produint a d'altres indrets i que els artistes brasilers van integrar en els seus treballs". Una de les fites del tropicalisme va ser el Festival da Record, del 1967. A diferència del moviment antropofàgic brasiler, dels anys 20 i 30, els hereus tropicalistes no només volen que els artistes del país paeixin les innovacions foranes de l'alta cultura sinó també les populars.

Ara l'exposició vol ensenyar la torna: l'impacte de Tropicália en l'art contemporani internacional, amb el treball d'artistes joves d'arreu com Ernesto Neto, Rivane Neuenschwander, que es presenten al costat de les obres dels precursors Oiticica i Lygia Clark.

Arrelament al barri
La mostra presenta l'art contemporani del Brasil a Nova York, ciutat on viuen prop de 300.000 carioques. El seu pas pel museu vol influir en l'art de les comunitats llatinoamericanes que viuen al barri. L'esperit del Museu del Bronx és similar al d'altres museus de minories que s'escampen arreu de Nova York, com l'Studio Museum, El Museo del Barrio i el Museu de Queens.

Segons la curadora, Erin Salázar, "l'objectiu del museu es treballar l'art contemporani amb la comunitat que viu al barri. D'alguna manera, busquem un lligam entre la cultura popular, que coneix el ciutadà, i l'art contemporani, que tenim aquí". Per aquest motiu, des de l'any 2000, en la col·lecció del Museu del Bronx, que compta amb més de 800 peces, hi ha també obres d'artistes que viuen i treballen al barri.

A més d'oferir, com la majoria de museus d'arreu del món, activitats per a famílies i nens, el Museu del Bronx té un programa d'ajuda a l'artista. Es tracta de l'Artist in the Marketplace, on s'ensenya a un grapat d'artistes emergents a moure's bé pel mercat de l'art i saber vendre les seves peces.

Potser per tot això, quan el The New York Times va parlar del Museu del Bronx el va definir com "un important actor en l'art de Nova York del present i del futur". Sembla que amb l'exposició dedicada al tropicalisme acomplirà aquesta funció.

---
Article publicat al diari AVUI, pàgina 35. Dilluns, 28 d'agost del 2006

No comments:

Post a Comment