Fa poc més d’un any que
es va inaugurar a la ciutat aquest centre especialment sensible a l’escena
emergent local
Aggtelek, The Speaker, 2012 |
DAFO
no és una galeria, però tampoc és un centre d’art dels que durant els darrers
anys han proliferat al llarg del nostre territori. Els seus creadors, Jordi
Antas i David Armengol, expliquen la seva identitat híbrida: “és com un petit centre d’art, però que a la vegada genera estratègies
pròpies de galeria per a intentar subsistir. També –continuen- impulsem
projectes propis, com si fóssim un centre de creació, i fomentem la venda
d’obra i una bona relació comercial tant amb els artistes com amb les seves
galeries”.
Ja fa més d’un any d’aquesta declaració d’intencions inicials i tot
apunta que el context local és propici per aquest nou espai de creació situat a
la perifèria dels pols artístics tradicionals i amb especial interès per l’art
en vies de consolidació. Els dos comissaris asseguren, però, que no volen
treballar únicament amb artistes emergents. “Tenint en compte que a Lleida
existeix un dels centres d’art contemporani més importants de l’àmbit català
[La Panera], i que les nostres trajectòries com a comissaris s’han relacionat
força amb l’escena emergent catalana i espanyola, vam pensar que precisament
una de les fortaleses de DAFO podria ser cobrir aquest perfil més jove des de
Lleida. En aquest sentit, pensem que DAFO és un espai emergent, però que a la
vegada és capaç de treballar amb artistes de perfils molt amplis; des de molt novells
a clarament consolidats”.
Les
sigles DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses, Oportunitats) remeten a
l’anàlisi, creat durant els anys setanta del segle passat als Estats Units, que
va revolucionar l’àmbit de l’estratègia empresarial. “Ens van suggerir –expliquen els impulsors- que féssim un informe DAFO, i veure així la rendibilitat que
podria tenir la nostra idea. Òbviament, l’informe va assenyalar que el projecte
no seria rendible, quelcom que nosaltres ja sabíem. Tot això ens va fer gràcia,
i vam decidir que podria ser el nom de l’espai. Hi havia un element autoparòdic
(una actitud que ens agrada força), i per altre banda, sonava bé.” A banda d’això, Antas i Armengol apliquen l’anàlisi al seu projecte i
arriben a les següents conclusions. La seva Debilitat principal és econòmica: “No tenim masses recursos, i per això hem de tirar més d’entusiasme que
de diners”. L’Amenaça: “que aquesta sensació d’eufòria que ens ha portat a
obrir l’espai, s’esvaeixi per les dificultats que tenim per tirar endavant el
projecte. La pressió de mantenir-se i millorar”. La Fortalesa: “l’actitud valenta
enfront la pràctica artística, que prioritza l’experiència directa amb els
artistes i altres agents artístics i el discurs propi”. L’Oportunitat: “es
tracta d’una plataforma regular des de la que treballar. DAFO ens permet
treballar amb artistes que ens interessen, i tenir per tant quelcom ferm que
oferir”.
Escena equidistant
Qüestions de nom i anàlisi a banda, l’objectiu d’aquesta plataforma,
creada per dos comissaris independents, que compta amb una, cada vegada més
sòlida, programació d’exposicions temporals [ja van per la quarta] i d’activitats
paral·leles [com les jornades Dafo Special Day] i que es complementa amb una
línia editorial, és que “funcionés dins de l’escena artística de la ciutat,
però que a la vegada fos capaç d’acollir l’interès tant d’artistes com
d’usuaris d’altres escenes europees que ens preocupen especialment. D’aquesta
manera, donàvem una lectura positiva a la condició perifèrica i descentralitzada
de la ciutat”. Així, aprofiten el fet d’estar geogràficament situats a un punt,
més o menys, equidistant entre les dues escenes artístiques més fortes:
Barcelona i Madrid. “Tenim un petit públic fidel de Lleida, molt vinculat a la
vida cultural de la ciutat, i un públic de fora de la ciutat que va en augment
a partir dels projectes que anem presentant. Intentem cuidar aquest fet, i que
la gent tingui ganes i temps de venir; és per això que sempre inaugurem el
dissabte al migdia.” Definitivament, hi ha moltes coses noves que es mouen a la
capital del Segrià.
___
Publicat a la revista Bonart, 01/04/13
Publicat a la revista Bonart, 01/04/13
No comments:
Post a Comment