17.7.14

Cossos flotant en l’instant

L’Espai Volart 2 de la Fundació Vila Casas exposa, fins al 20 de juliol, les fotografies oníriques de Mayte Vieta

 


Tres fotografies de gran format formen la instal·lació Cycle (Cicle), una mena d’escena en tres moments, a manera de tríptic, que recull la imatge d’un cos femení nu, ingràvid i sol, que levita tranquil en un fons de negre mar. Les instantànies que formen el projecte van ser concebudes una nit de primavera de l’any 2009 al mar de Blanes i el resultat és la sèrie de cossos flotant en l’instant decisiu, del que parlava Cartier-Bresson, [o durant el “captar l’instant”, en paraules de la mateixa fotògrafa] que precisament situa per sempre el seu personatge submergit en l’Eternitat.

El projecte fotogràfic d’aquesta artista multidisciplinar gira entorn del cicle de la vida i pivota sobre algunes de les dicotomies recurrents que han traçat la teranyina conceptual de la postmodernitat. I és que la figura espectral, creada a cop de llum, que protagonitza la instal·lació Cycle, comissariada per Glòria Bosch per l’Espai Volart 2, sembla surar com ho fa el fetus dins el ventre matern, en plena pau, en solitud i silenci sense que res pugui destorbar-la. La fina línia entre la vida i la mort, el material que separa allò natural de l’artificial, el moment que existeix entre l’oníric i el real o provar d’enfocar el límit entre l’absència i l’aparició de la presència, són alguns dels temes recurrents que conrea la creadora i que irrompen en les instantànies que conformen aquesta instal·lació.

Tot i que Mayte Vieta (Blanes, 1971) es va formar com a escultora i pintora a l’Escola Massana de Barcelona, els seus darrers projectes han girat entorn de la fotografia. A partir de la dècada dels noranta, la creadora irromp en l’escena artística contemporània i al llarg de tots aquests anys ha exposat de manera individual o en exposicions col·lectives a galeries, museus i centres d’art d’arreu. De fet, ja fa quatre anys la seva particular mirada submarina sobre el propi cos es va poder veure al cicle d’exposicions Silenci Explícit que, per l’ocasió va acollir un dels monumentals tríptics fotogràfics de Cossos de Llum, a l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró de Barcelona. Uns anys després, continua amb el seu particular cycle creatiu i torna a submergir-se i a bussejar en la ingravidesa aquàtica per treure a la llum la forma del cos que, en les profunditats del mar, es mostra, una vegada més, en tota la seva plenitud i bellesa. 


___
Publicat a Revista Bonart, juny-juliol de 2014

No comments:

Post a Comment