17.5.07

Art contra el principi de la fi

El danès Olafur Eliasson, que recrea espais naturals als museus, rep a Barcelona el premi Joan Miró.

Foto: XAVIER BERTRAL
Olafur Eliasson és conegut per ficar, literalment, un tros de natura o una sensació climàtica dins les quatre parets d'un museu. Amb quaranta anys acabats de fer, les obres oníriques d'Eliasson han voltat per mig món i ara han seduït el jurat de la primera edició del premi Joan Miró, dotat amb 70.000 euros.

Ahir Eliasson va trepitjar per primer cop Barcelona per rebre el premi i començar a familiaritzar-se amb la ciutat, ja que el guardó inclou una doble exposició per al 2008: primer a la Fundació Miró i després al Centre Cultural Caixa Girona. "Aquest premi -explica- em permetrà tirar endavant molts projectes, però també podré apropar-me a l'obra de Miró i formalitzar la meva relació amb ell".

El treball d'Eliasson, a mig camí entre l'escultura i la fotografia, explora el món dels fenòmens naturals i físics. The Weather Project (2003), una instal·lació que va fer a la Tate Modern de Londres, és un immens sol. "Personalment, m'encanta el que anomenem natura", assenyala l'artista. I afegeix: "El paisatge d'Islàndia em permet materialitzar la meva vida a la ciutat de Berlín i carregar piles". L'Ice Pavilion (1998) és l'exemple de com trasllada el paisatge a un museu.

El guardonat, que encara no té clara la intervenció que farà aquí, diu que "el meu art no és per acostar-me a la natura sinó per acostar-me a vosaltres". Ell és dels que entenen l'art relacionat amb l'entorn i la societat de cada moment. "No m'importa gaire l'objecte. Per mi, l'art no és la solució a tots els problemes socials, però sí que pot funcionar com un llenguatge per trobar una alternativa".

Eliasson es presenta com un artista conscienciat i amb ganes d'agermanar l'art i la societat. "Vull vincular el potencial de l'obra d'art perquè s'inscrigui dins la societat, que està amenaçada per la indiferència dels ciutadans". I conclou: "En el meu cas, l'art és una crítica al principi de la fi d'aquesta societat".


___
Article publicat al diari AVUI, pàgina 49. Dijous, 17 de maig del 2007

No comments:

Post a Comment