1.12.13

Emili Armengol, 50 anys d'escultura

El Castell de Benedormiens de Platja d'Aro acull fins al 20 d'octubre l'exposició “Antològica”, comissariada per Daniel Giralt-Miracle.





L'artista Emili Armengol (Barcelona, 1943) és, rescrivint allò que un dia digué la crítica Maria Lluïsa Borràs, “un dels escultors catalans de la Modernitat amb més domini dels medis expressius i amb més força creativa”. Les seves peces, sempre basculant entre l'organicisme, el cos i el món geomètric, en petit i gran format, de ferro, fusta, bronze o acer inoxidable, són l'empremta d'un creador del mediterrani, que ha fet de l'Empordà casa i taller, espai d'inspiració i exhibició.

El Castell de Benedormiens de Platja d'Aro acull, del 14 de setembre al 20 d'octubre, Antològica, un recorregut per la trajectòria artística d'Armengol, que l'any 1963 es va donar a conèixer després de formar-se a l'Escola Massana de Barcelona. Per al comissari i crític, Daniel Giralt-Miracle, aquesta exposició “vol presentar de manera sintètica el treball d’Armengol a través dels principals capítols en què s’ha desenvolupat, per tal de mostrar l’evolució que l’ha portat des de les formes orgàniques inicials fins a les icòniques-simbòliques més recents, passant per les que va fer reformulant la figuració, recuperant temes zoomorfs i entramant diferents figures geomètriques”. Es tracta de recrear un traçat que va de les sèries més experimentals dels seixanta, passant per la recuperació del cos i la figura humana dels vuitanta, l'homenatge al mar i l'imaginari marítim dels noranta i la fascinació per les runes i els referents arqueològics dels primers anys del nou segle. “Per a Armengol -apunta el comissari- l’escultura no es limita a ser un volum, perquè també hi aflora una forma, un conjunt de signes i senyals que prenen corporeïtat i que cada vegada són més abstractes que figuratius”.

Les construccions al·legòriques de gran format signades pel creador es poden resseguir arreu del territori i -més o menys- com deia la cançó, de Salses (Porta dels Països Catalans), a Barcelona (Porta de Sarrià), Pollença -Mallorca- (Porta de Migdia) o Andorra (Monument a la Constitució). A més, però, les escultures de mitjà format o publiques d'Armengol, condecorat fa cinc anys Cavaller de l'Orde de les Arts i les Lletres del govern francès, s'exhibeixen també de manera individual i col·lectiva més enllà del Mediterrani.  

___
Publicat a Revista Bonart, octubre-novembre de 2013

No comments:

Post a Comment