Abans d’entrar en
matèria, un aclariment: visitar aquesta exposició és experimentar, des de bon
començament, amb la primera peça i fins a la darrera, un fort sentiment de déjà
vu, de veure unes formes que resulten estranyament familiars
La primera comunió. |
I és que les escultures
de Josep Llimona (1864-1934), considerat un dels artistes més important del
Modernisme català, es poden contemplar fent un volt pels carrers de la ciutat.
Haureu passat una i mil vegades (i potser sense saber-ho) per davant de El
forjador (plaça Catalunya), el Monument al doctor Robert (plaça Tetuan),
l’obra eqüestre de Ramon Berenguer el Gran (Via Laietana) o la bellísima
Desconsolada (Parc de la Ciutadella). Precisament aquesta darrera
recorda poderosament La Danaïde de Rodin; el cos femení de contorns
perfectes sorgint del marbre. Així que ja us podeu fer una idea del que ara hi
trobareu al Museu Europeu d’Art Modern (MEAM).
Desconsolada. |
Més enllà d’aquest tast
a peu de carrer, la mostra pretén reivindicar, amb motiu del 150 aniversari del
seu naixement, la figura de Llimona, diuen que injustament oblidada. Es proposa
una passejada per la seva obra, a través d’una seixantena de peces, algunes
inèdites. Un recorregut per la iconografia que el defineix i que trobareu als dibuixos,
escultures, monuments funeraris, escultura aplicada a l’arquitectura, disseny
de joies... Sovintegen els nus femenins, figures delicades i melangioses (Adolescent
o Ingènua, 1924), les representacions religioses (La primera comunió,
1902), o els retrats (Un industrial de Terrassa, 1892). Val la pena
aturar-se davant les diferents versions d’una mateixa peça i veure com varien
els contorns i les formes quan ha estat executada en fusta, marbre, guix o
bronze. És el cas de Modèstia, 1891; Nu de dona, 1918 o Joventut
o La Cabellera, 1924.
3 estrelles
Museu Europeu d’Art Modern (MEAM). Fins a l’1 de
març de 2015.
__
Publicat a Time Out, 17/12/14
No comments:
Post a Comment