Quan encara cuegen
les reaccions a la controvertida exposició del MACBA -ara ja clausurada- Miserachs
Barcelona (a partir del fotollibre Barcelona, blanc i negre), la
flamant galeria Ana Mas Projects s'esforça a presentar, amb la connivència de
les hereves, un Xavier Miserachs (1937-1998) polièdric, ric en lectures i
matisos.
Bettine |
La mostra, que
aplega una vuitantena d'instantànies en blanc i negre, entre còpies d'autor vintage
i posteriors, se centra en els primers anys d'aquest fotògraf precoç: les
dècades dels cinquanta i seixanta. Més enllà de les icòniques imatges de la
Barcelona de l'època (destaquen les de El Born, La Rambla, Poblenou, Gràcia),
la tria, que s'articula en petits grups temàtics, amplia els interessos i les
narratives d'una de les mirades més lúcides i poroses a l'esdevenir del seu
temps. El relat transita pel litoral (Arribada dels creuers a Tossa de Mar),
el camp (Pagès a Peñafiel, Carretera a l'Aragó), Espanya (Sevilla,
Tarifa), l'estranger (París, Londres, Nova York), formes de
senyalística (Balcó a Eivissa) o propostes més abstractes sense títols.
Per sobre de totes
aquestes fotos, però, sobresurt el suggeridor retrat Bettine, una jove
que desafia en un poderós escorç la presència de qui l'observa. A la sortida,
ens acomiada L'Autoretrat a la mili, on l'autor apareix reflectit dins
un petit mirall. Corrien els anys seixanta i estava germinant la carrera d'un
dels fotògrafs més interessants del segle passat.
El recorregut
s'inicia amb La bòbila de Llinars, de quan tenia només 15 anys. Amb
aquesta instantània es va presentar a un concurs de fotografia que no va
guanyar.
A més de les imatges
icòniques de la sèrie Barcelona, n'hi ha una vintena d'inèdites o poc
conegudes, com les ballarines als camerinos d'El Molino o les de la mili.
4 estrelles.
Ana Mas Projects.
L'Hospitalet. Fins al 17 de juny.
__
No comments:
Post a Comment