Amb motiu de l’Any Ramon Casas i coincidint amb la vuitena edició de la
fira de joieria artística Joya, que se celebra a l’Arts Santa Mònica del 29 de
setembre al 2 d’octubre, el Museu del Modernisme de Barcelona presenta, del 22
de setembre al 16 d’octubre, l’exposició Les
Confluències.
La mostra, comissariada per Nichka Marobin, encara deu retrats femenins
d’un dels artistes més destacats del Modernisme -del qui precisament es commemora
el 150è aniversari del naixement- amb el mateix nombre de peces de joieria
artística contemporània.
La curadora italiana, que anys abans havia treballat combinant i
assenyalant les relacions entre alta costura i joies, en aquesta ocasió
estableix un diàleg per parelles reconeixible entre tres pintures i set
dibuixos del modernista amb complements de creadors d’arreu del món. Destaquen
els dibuixos Dama amb peineta i mantó
i la peça del mexicà Jorge Manila, o Manola
amb mantellina amb l’obra del sud-coreà Sungho Chio; així com les pintures Figura femenina amb la joia de
l’alemanya Lydia Hirte, o El petó de bona
nit amb l’objecte de la italiana Gigi Marian i l’hongaresa Flóra Vági. Tots
els quadres de Les Confluències,
excepte un, pertanyen a la col·lecció del museu o la de la galeria Gothsland.
Dibuix de Ramon Cases i joia de Sungho Chio |
S’estableixen relacions casuals entre el material exposat. De fet, cap dels
joiers havia treballat a partir de
l’obra de Casas, però, així i tot, es percep una evident confluència d’idees, conceptes
estètics i, fins i tot, patrons, colors i textures coincidents. “Es veuen
múltiples similituds entre les obres i la intenció, tot i la diferència dels
anys, d’un interès creatiu comú de voler crear en la mateixa línia”, comenta la
directora del Museu del Modernisme de Barcelona, Gema Losa. És precisament
l’atenta mirada de Marobin qui ha afavorit aquestes semblances fortuïtes i
inesperades, de la mà de disciplines artístiques dispars: pintura, dibuix i
joieria, un art que es va revitalitzar justament durant l’etapa modernista. “Es
tracta d’una proposta nova, que dóna un aire contemporani a Casas”, conclou
Losa.
___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre 2016
No comments:
Post a Comment