17.1.18

Alex Reynolds. Esta puerta, esta ventana

La primera exposició individual d'Alex Reynolds (Bilbao, 1978) a la galeria Estrany-de la Mota està formada per tres elements des d'on, a partir de recursos distints, s'exploren les possibilitats de l'art sonor i d'arquitectures diverses.


D'entrada, l'escala d'accés a la sala s'ha convertit, gràcies a bocins de moqueta negra que tapen un de cada tres escalons, en el compàs d'un vals que convida a pujar i a baixar provant d'encertar el ritme. A l'esquerra hi ha la pel·lícula Esta puerta, esta ventana, que dóna títol a la mostra, un migmetratge amb la presència de la coreògrafa i performer Alma Söderberg i el músic i també performer Nilo Gallego. En aquest film de propietats hipnòtiques tot passa dins una habitació lluminosa amb portes i finestres tancades, una estança quasi buida on hi ha una bateria sobre una estora (la mateixa que cobreix el terra de la galeria), un home i una dona. Ell, en Nilo, toca la bateria i descobreix la musicalitat de l'espai amb les baquetes. Ella, n'Alma, fa música amb el cos, es colpeja els malucs, el ventre i les galtes emulant sons de percussió. També dansa i, a vegades, cantusseja i trepitja les seves veus en off que, de manera compassada i poc entenedora, marquen l'escena amb records d'una casa que no veiem. Els dos personatges, amb sincronia o del tot desacordats, indaguen en la potència sonora i l'espai de la cambra sense coincidir mai en pantalla. El soroll vellutat d'una estora que ell arrossega per tota la sala, el clin-clin dels platerets que piquen a cada estirada, la fricció de la mà que frega el terra de fusta o el ritme metàl·lic en remenar culleres, ganivets i forquilles, conformen un festí per l’oïda que, per sorpresa, desperta i posa en alerta la resta de sentits.

Abans d'enfilar de nou els escalons del vals, que porten cap a la sortida, hi ha Palais, un relat sobre algú que es perd a través de les portes i les escales del palau de justícia de Brussel·les, i un dibuix de l'artista de la planta del mateix edifici. Una peça doble que tanca el triangle d’Esta puerta, esta ventana. S'acostuma a dir que el que fa interessant un projecte artístic és la seva resistència a la interpretació, que no s'esgoti tot al primer cop d'ull. Aquest és un lloc on tornar, ple de portes i finestres per on mirar una vegada i una altra. 
  
3 estrelles
Galeria Estrany-de la Mota
Fins al 16 de febrer
__
Publicat a Time Out, 10/01/18 (n. 487) 

10.1.18

Sumer i el paradigma modern

Joan Miró era un assidu de les sales sumèries del museu del Louvre de París on anava a la recerca d’un cert “impacte visual”. L’artista, però, no va ser el primer ni l'únic en deixar-se fascinar per l’art mesopotàmic, amb l’ànsia per descobrir nous referents estètics. Els escultors Henry Moore i Alberto Giacometti ja havien sucumbit abans al magnetisme de les estàtues del rei de Gudea, les efígies de divinitats femenines o les figures votives d’ulls descomunals. 

L'exposició Sumer i el paradigma modern, comissariada per Pedro Azara, especialista en cultura antiga, analitza la influència que l’art mesopotàmic primigeni ha tingut en destacats artistes del segle XX i posa en contacte, en una mena de joc de miralls, creacions sumèries amb propostes modernes i contemporànies. La descoberta de mites i epopeies, com el Poema de Gilgamesh o la Torre de Babel, ofereixen una nova iconografia que, entre d’altres, exploren els pintors Willi Baumeister o Constant Nieuwenhuys, amb l’impressionant projecte d’arquitectura utòpica New Babylon; així com l’arquitecte Le Corbusier. Artistes com Henri Michaux i Juan Batlle Planas, per la seva banda, reinterpreten, mitjançant dibuixos amb tinta, la grafia i els signes de l’escriptura cuneïforme.

Color Matching. Mosul, Iraq (2016), de Francis Alÿs

El punt de partida de la tesi d’Azara són les importants troballes arqueològiques dels jaciments de l’actual sud de l’Iraq, durant els anys vint del segle passat. De com les peces etnogràfiques passen a ser ensenyades i concebudes per als entesos i divulgadors acadèmics com a obres d’art. La mostra ressalta aquest procés de mediació, a través de publicacions de l’època (llibres, revistes, catàlegs, fotografies, postals) que despertaren l’interès en els artistes de les avantguardes.


El colofó d’aquest periple és el vídeo Color Matching. Mosul, Iraq que Francis Alÿs ha presentat a la Biennal de Venècia d’enguany. Una mena de carta de colors al bressol de la civilització, que demostra que el Pròxim Orient no ha deixat de ser una font inesgotable per als creadors contemporanis.

Fundació Joan Miró
Del 28 d'octubre al 21 de gener del 2018
__
Publicat a Butxaca12/2017

2.1.18

Fotografies com a espai públic

La teòrica Ariella Azoulay defensa la fotografia com un lloc de trobada.

Mabel Palacín, 6”  Preparatorio número 4, 2005. Macba

Aquest és el punt de partida de l'exposició Fotografies com a espai públic, que aplega una selecció de les imatges que al llarg dels darrers tres anys han passat a formar part de la Col·lecció Nacional de Fotografia. Hi ha obres de tota mena, gestades des de concepcions de la fotografia sovint dispars i divergents amb projectes que abasten una cronologia que va de finals de la dècada dels anys cinquanta i principis dels seixanta (amb el treball de Francisco Ontañon i l'especial mirada de Joana Biarnés) fins als 2000 (amb la proposta sobre memòria de Tanit Plana i Laia Ramos, la instal·lació de Werker Collective o l'anàlisi arquitectònica de Daniela Ortiz).

Un recorregut per l'obra de 19 autors, entre els quals s’inclouen les propostes de Joan Fontcuberta, Pilar Aymerich o Mabel Palacín, que conviden a explorar les maneres com ens relacionem en aquest espai públic anomenat fotografia. 

Arts Santa Mònica
Del 9 de novembre al 21 de gener del 2018

__
Publicat a Butxaca15/11/2017

Link

13.12.17

Richard Wentworth: Paying a visit

Richard Wentworth és un dels artistes destacats de l'anomenada Nova Escultura Britànica.

 


Acostuma a treballar les seves instal·lacions amb objectes que transforma i manipula, subvertint la funcionalitat que li és pròpia, resignificant-los, oferint noves i inesperades lectures. A mitjans dels setanta, abans de la mort de Franco, va venir a Barcelona en diferents ocasions. Aquí l'acollia Bigas Luna i es relacionava amb els cercles artístics. Quaranta anys després, ha remenat els seus arxius per relatar aquelles visites. És la mirada d'un jove Wentworth fascinat per les troballes que es fa a peu de carrer. Presenta fotografies –clavades a la paret– de petits ready mades i d'escenes quotidianes. Aquestes instantànies es combinen amb polaroids fetes a la pantalla de televisió i amb una portada de la revista Triumfo de 1975 a manera de souvenir. Les imatges es trufen amb plaques de vidre transparent del mateix format que enquadren un bocí de paret blanca i amb miralls, també d’idèntica mida, però en diferents punts: a l'altura dels ulls, la panxa, els peus... Tot plegat crea uns murals amb fragments de ciutat i de cossos, unes vistes certament inesperades.

Galeria Nogueras Blanchard
Del 28 de setembre al 22 de desembre
__
Publicat a Butxaca25/10/2017

Link

6.12.17

Montse Casacuberta: Paisatges d’una correspondència

L’origen de la nova exposició de Montse Casacuberta a La Galeria de Sant Cugat del Vallès és fruit d’una fructífera relació epistolar. 

La pintora m’explica, per telèfon, que l’any 2013, per qüestions personals, s’estronca la seva producció, que fins aleshores s’havia nodrit especialment de sessions al natural. De cop, una amistat de tota la vida, la dissenyadora gràfica Mariona García Solé, companya de la universitat on dóna classes, li proposa un joc: ella li escriurà cartes amb descripcions o evocacions de paisatges, reals o imaginaris –paisatges en el sentit més ample del terme–, que la pintora haurà de traslladar al llenç. No s’hi val parlar-ne, només compta el que hi ha a les missives. Casacuberta no ho dubta i recull el guant.

“A vegades –apunta– les cartes contenen només una paraula, unes coordenades, una breu ressenya i jo he d’anar estirant del fil i portar-ho al llenç”. D’aquesta manera, el buit pictòric s’esvaeix i les cartes esdevenen una font ufana de la qual en brolla la producció de Casacuberta dels darrers quatre anys. L’artista aparca durant aquest període la pintura de paisatge i les natures mortes, que ha conreat vastament al llarg de la seva carrera, i es concentra només en els suggeriments que li arriben a través de la bústia.


German Cosmopolitan, Montse Casacuberta

“Ella no havia vist els quadres fins aquest estiu passat que vam concretar l’exposició –comenta entusiasmada– i jo no sabia el que li inspirava (postals, llibres, objectes)”. Amb aquesta mostra es dóna a conèixer i es tanca, de moment, el projecte. Per una banda, es desvetllen i es publiquen les disset cartes que han resultat fer de catalitzador per a l’artista i, per altra, s’exposen la vintena de quadres i algunes aquarel·les que n’han sorgit, així com allò que ho ha propiciat. De fet, en la darrera mostra que Casacuberta va presentar a La Galeria, el 2015, s’hi varen “colar” dues obres fruit d’aquesta incipient relació epistolar i des de llavors es va consolidar la proposta.


L’exposició, la tercera individual de la pintora a la sala de La Galeria, s’inaugura el 17 de novembre i es pot visitar fins a mitjans del mes de desembre. A més, es preveuen algunes activitats paral·leles en les quals les dues amigues explicaran els secrets d’una correspondència que a poc a poc s’ha anat fent paisatge.
___
Publicat a Revista Bonart, novembre-desembre 2017 - gener 2018

16.11.17

Jean Denant: La Traversée


L’any 1933, el Congrés Internacional d’Arquitectura Moderna va redactar la Carta d’Atenes, un manifest urbanístic basat en els preceptes de l’arquitectura racionalista que van publicar, una dècada després, Sert i Le Corbusier. 


Jean Denant s’inspira en aquelles propostes i recrea la seva pròpia Carta d’Atenes en una sòbria instal·lació formada per sis pilars de formigó coronats per unes maquetes de ciutats imaginàries. El seu relat sobre l’arquitectura i el paisatge es desenvolupa a partir d’elements de construcció que solen romandre ocults. Presta especial atenció a les textures i a les possibilitats de cada material. Grava un atapeït bosc sobre una gran taula de fusta contraxapada i utilitza plaques destinades a l’aïllament tèrmic per marcar les siluetes d’uns imponents blocs de pisos. Fan de contrast unes petites peces de guix enganxades a la paret i modelades com a llenços sense bastidor, on apareixen fotos impreses de maquinària de construcció, envans i fonaments. És la ciutat que mai no veiem.

Galeria RocioSantaCruz
Del 28 de setembre al 18 de novembre
__
Publicat a Butxaca18/10/2017
link 

9.11.17

Stephan Balkenhol


L’escultor alemany Stephan Balkenhol actualitza el concepte de les talles de fusta i, amb New Sculpture, omple la galeria d’homes i dones anònims, vestits de manera corrent. 


Els seus personatges d’estètica normcore sorgeixen de blocs de fustes toves d’àlber i aiús. En l’exposició conviuen dues categories d’obres. Per una banda, les peces en format quadre que presenten retrats, en els quals es respecta el to natural de la fusta en els rostres i s’han pintat els detalls dels ulls, la boca, els cabells i la roba. Destaca el gran Home amb peixos, on un senyor amb coll de camisa blanca i pantalons de pinces negres apareix en un fons marí, compartint escena amb peixos de colors, un cavallet de mar i una medusa. Per altra banda, hi ha escultura clàssica, estàtues que broten d’una peanya del mateix material. En tots els casos, es noten les estelles i les marques del cisell. Són figures plenes d’esquerdes i fissures que ens recorden, a cada llenca, el gest de l’artista.  

Galeria Senda
Del 28 de setembre a l’11 de novembre
__
Publicat a Butxaca18/10/2017

link

19.10.17

Joan Ponç: Diàbolo


La pintura de Joan Ponç no recorda a cap altra. S'escapa de les grans classificacions artístiques del segle XX



Llavors apareixen un seguit de mots que, poc o molt, ajuden a fer-ne una definició aproximada: realisme màgic, onirisme, simbolisme, fantasia, surrealisme, mística, africanisme. Ponç obre les portes de l’infern i en deixa sortir totes les bestioles i diables. És una pintura a l’abisme, obscura, que remunta amb tocs carnavalescos. Feia anys que es parlava de la necessitat de presentar una retrospectiva del seu treball, i, a la fi, ha arribat. L’exposició, que pren el títol d’un text de Joan Brossa, il·lustrat per l’artista i publicat a la revista Dau al Set, aplega més d’un centenar de peces. Un llarg viatge per l’univers poncià, que coincideix amb l’antològica dedicada a Brossa, l’amic que precisament el va convèncer d’explorar l’automatisme. 

4 estrelles
Fundació Catalunya La Pedrera. Fins al 4 de febrer de 2018


__
Publicat a Time Out, 11/10/17 (n. 475) 

4.10.17

El Mediterrani de Xavier Salvador

La Galeria de Sant Cugat del Vallès exposa, del 6 d'octubre al 10 de novembre, la pintura tranquil·la de Xavier Salvador (Barcelona, 1949). L'artista, que fa més de tres dècades que resideix a Menorca, presenta una trentena de quadres, entre paisatges i bodegons. El seu tema és la Mediterrània en un sentit ampli. 

Vall al Juliol

“Parteixo d'un lloc real –comenta per telèfon des del seu tallar d'Alaior– però finalment en faig una interpretació lliure a partir d'alguns apunts o referències i, en rares ocasions, de fotografies”. 

És fàcil fer una lectura en clau fauvista de la seva obra. És evident que, en la major part de la seva producció, la forma i la llum estan al servei de la paleta de colors. En aquest sentit, Salvador puntualitza: “podríem dir que pinto a través del color. És precisament el color el que acaba dibuixant, donant forma a cada quadre. Tota la composició se sustenta a partir de varietats cromàtiques, que moltes vegades estan en estreta relació amb el meu estat d'ànim. És una incògnita que es va resolent a mesura que avança cada quadre”. Actualment, però, està explorant una pintura de factura més sòbria, amb tonalitats limitades. Unes provatures que tanmateix no estan presents en aquesta ocasió. En la mostra de La Galeria s'inclouen les darreres produccions (Vall al Juliol, Far, Carrer, Composició interior, per citar-ne algunes) realitzades en la línia en la qual porta treballant des de fa uns decennis: “Jo voldria uns prats tenyits de vermell, els rierols de groc d'or i els arbres pintats de blau. La natura està mancada d'imaginació”, que diria Baudelaire.

Salvador va començar a exposar de manera regular durant els anys vuitanta. És un assidu de l'escena balear, amb forts vincles també amb l'illa de Mallorca on acostuma a exposar a la galeria Dionís Bennàssar de Pollença. De formació autodidàctica en això de la pintura, ha exposat en diferents centres d'art internacionals, a Marsella, Miami o Nova York. A La Galeria, des dels primers 2000, ha format part de nombroses col·lectives, així com d'individuals. Fidel a la pintura, al color i al paisatge natural que l'envolta en la seva quotidianitat, l'artista assegura sentir-se “part de tot un corrent europeu de pintura del segle passat, on hi són Picasso, Matisse...”. La seva és una obra reposada, en definitiva, un elogi de la lentitud.
___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre 2017

16.8.17

Björk Digital

El futur és ara. L’ocurrència no és meva sinó de Nam June Paik, compositor i pare del videoart, i em ve al cap mentre estic al CCCB asseguda a un tamboret amb unes ulleres de realitat augmentada. Sóc al bell mig d’una platja ventosa d’Islàndia i Björk m’enrevolta i (em) canta Stonemilker, la primera cançó del seu darrer àlbum: Vulnicura

Notget2, REWIND VR

El futur és ballar entre imatges panoràmiques de la serralada d’Islàndia a ritme de Blake Lake, l’innovador videoclip embolcallant creat per encàrrec del MoMA i dirigit per Andrew Thomas Huang. L’espai expositiu es transforma i proposa un entorn immersiu de realitat virtual que dóna pas a una experiència pensada per gaudir en solitari. La natura apareix en tota la seva exuberància i Björk es cura, amb cada vers, les ferides d’una ruptura sentimental (“My heart is enormous lake”, ressona com una lletania). El resultat és un viatge emocional i psicodèlic, de prop de 90 minuts -que se us faran curts-, a manera de concert privat, amb un cert regust de tragèdia grega. El futur és submergir-se dins la seva gola amb Mouthmantra i sentir com vibren les cordes vocals amb cada paraula. El colofó d’aquest projecte, diguem-ne holístic, a través del qual l’artista explora noves possibilitats tecnològiques i creatives: una sala amb una programació de més de dues hores de videoclips en loop dels seus 24 anys de carrera rodats per directors com Spike Jonze, Michel Gondry o Nick Knight, on hi ha unes quantes joies audiovisuals. La islandesa visionària ho ha tornat a fer: Björk Digital supera totes les expectatives. 

5 estrelles. 
CCCB. Fins al 24 de setembre
__
Publicat a Time Out, 05/07/1

2.8.17

Andorra aterra a Venècia amb el 'Murmuri' d'Eve Ariza

De l'11 de maig al 15 d'octubre, se celebra la 57a edició de la Biennal de Venècia, considerada l'exposició internacional d'art més prestigiosa del món. Andorra, que hi participa amb pavelló propi des de fa quatre anys, presenta a les dependències de l'Institut de Santa Maria Della Pietà, antic convent, orfenat i conservatori de música, un immoble que forma part del Palazzo Ca'Cappello Memmo, el projecte Murmuri de l'artista Eve Ariza.

"El Govern –explica Montserrat Planelles, directora de Promoció Cultural i Política Lingüística del Ministeri de Cultura– ha apostat per la presència d'Andorra a la Biennal des del 2011. Sens dubte, va ser una decisió encertada perquè ens permet ser visibles per a la resta del món. Fins ara, vuit artistes han gaudit de ser al millor aparador artístic del món. El Ministeri n'està satisfet, perquè compleix un dels màxims objectius de la seva raó de ser. Mostrar l'art contemporani andorrà fora de les nostres fronteres, perquè té una categoria molt superior, n'estic convençuda, del que seria 'normal' per a les nostres dimensions, tant físiques com demogràfiques".

Míriam Ambatlle és la comissària del pavelló andorrà amb Javier Balmaseda (artista que va representar el país a la 55a edició) com a comissari de suport. El pressupost ronda els 200.000 euros, "molt similar al de les altres participacions", segons Planelles. Pel que fa a la tria de l'artista, enguany, el Ministeri de Cultura va voler fer un gir i presentar una convocatòria oberta a qualsevol artista andorrà o resident al país "per democratitzar el procés i donar-li la màxima transparència", apunta la comissària. A més, a diferència del que havia succeït en les tres edicions anteriors, els comissaris han apostat per exposar una sola obra, "ideada, realitzada i seleccionada per a l'ocasió", subratlla Ambatlle. "Ens ha semblat un veritable repte, tant per als comissaris com per a la creadora –argumenta– donar l'oportunitat de fer una obra per tot l'espai del pavelló".

Les propostes rebudes van ser revisades pels comissaris que van fer una primera tria de tres artistes: Zoe (Principat d'Andorra, 1973), Jordi Casamajor (Principat d'Andorra, 1971) i Eve Ariza (França, 1973). El govern andorrà va posar a disposició dels creadors els espais dels Tallers d'Art per tal de desenvolupar les obres. "Els projectes finalistes –afirma Ambatlle– van ser posteriorment presentats [el passat octubre] a la sala d'exposicions ARTALROC. Aquesta exhibició pretenia apropar el públic a l'experiència de la Biennal i a la creació contemporània nacional". Zoe va presentar Lost Origin, "una gran màquina de producció de cossos sense ànima, un estoc humà fallit resultat d'una tecnologia abusadora i d'un entorn incontrolat", en paraules de l'artista. Per la seva banda, Casamajor va exposar l'obra Omphalos que agrupa uns éssers imaginaris realitzant una mena de ritual. I Ariza va mostrar la instal·lació Murmuri.

Detall de la instal·lació Murmuri, d'Eve Ariza

L'artista descriu la peça que ha viatjat a Venècia amb aquestes paraules: "Murmuri compta amb 9.500 bols-murmuris (receptors, conductors i emissors) de terracota. Tots els bols són diferents, cadascun és una boca única. L'espectador es pot passejar i interpretar les diverses expressions labials. A més paraules (blablabla), sons (soroll ambiental), més emissió de freqüències. És l'efecte de ressonància. Els murmuris són de fang, de formes i mides diferents. Tots cuits a temperatures diferents. Una gamma amplia de freqüències. Ara bé, tots no ressonen igual, de murmuris n'hi ha de sonors, i d'altres de visuals. Caldrà viure l'experiència, mirar i parar l'orella". I continua: "És un projecte sobre contemplació i escolta enmig del bullici venecià. En moments de poca afluència de visitants al pavelló, la ressonància serà molt subtil, i al contrari, a moltes paraules, els murmuris tindran ressonàncies sempre diferents segons els tons de veu i els idiomes".

Ambatlle defensa que “l'obra havia de tenir una projecció humanista universal i no limitar-se a representar merament la cultura, el paisatge o l'artesania d'Andorra. Calia per tant un projecte ambiciós en el seu procés creatiu, en les seves dimensions i en el seu concepte. També hem buscat una obra –afegeix– en continuïtat i en coherència amb el treball anterior, la trajectòria i l'univers estètic de l'artista. Aquest fil conductor és important perquè no es tractava de portar a Venècia una obra frívola, forçosament provocadora o de proporcions desmesurades, simplement perquè se'n parli. En definitiva, volíem escollir una obra que reflecteixi la vitalitat de l'art contemporani andorrà". 

En aquest sentit, Ariza, que ha realitzat exposicions individuals i col·lectives per Andorra, Espanya, França, Islàndia, Itàlia, Liechtenstein, San Marino, Països Baixos i Bèlgica, és membre fundadora del col·lectiu FLAmatoris i guanyadora del primer premi d'escultura del Cercle de les Arts i les Lletres d'Andorra del 2008, explica com aquesta peça lliga amb les obres anteriors: "Fa anys que treballo sobre les (im)possibilitats de diàleg entre éssers humans. El concepte del 'bla' va néixer fa molts anys, de fet em faig dir BLArtista. Una lluita contra el 'bla'. El 'bla' tracta sobre la veritat. Del poder de les paraules. Vivim en l'era del 'bla' i som el que parlem". En aquesta mateixa línia, la comissària comenta que "l'obra reflexiona sobre la incapacitat a comunicar-se, la superficialitat creixent de les relacions humanes i l'allunyament o fins i tot la desaparició del concepte de veritat".

En relació al muntatge, la curadora explica que "la instal·lació s'ha fet peça per peça, a mà. Si bé s'han seguit uns patrons prèviament estudiats per l'artista en funció de l'espai, sorgeix sense dubte en aquest muntatge un element d'atzar, que en fa una obra en mutació i moviment. D'altra banda, el que m'ha interessat –continua– és presentar i valorar per primer cop al pavelló d'Andorra un material com la ceràmica, que considero alhora com un vehicle poètic i també com a eina de crítica i rebel·lió entre les mans de l'artista". I remarca: "La realització dels murmuris ha suposat un esforç físic molt important per a l'artista durant aquests darrers cinc mesos. Per dur a terme aquesta obra, Ariza ha viscut literalment al ritme del fang, aïllada en el seu taller de Sainte-Colombe, al Sud de França. Des dels Tallers d'Art, els seus murmuris han anat evolucionant a mesura que ha volgut experimentar, per exemple amb fangs de colors diferents per representar la diversitat humana. L'obra d'Ariza s'inscriu dins del lema d'aquesta 57a edició de la Biennal, Viva Arte Viva, gràcies a la interacció íntima que es produeix entre els murmuris i els visitants. Les boques –conclou– murmuren a l'orella de l'espectador com se sent la remor dins d'un caragol de mar. I les línies concèntriques dins de cada bol apareixen com a ones de freqüència, com a vibracions provenint d'un llenguatge subterrani, ancestral, que arriba finalment a sortir de l'obscuritat".
___
Publicat a Revista Bonart, maig-juny-juliol 2017

19.7.17

Soleils en Catalogne recull obra gràfica de Dalí, Miró, Picasso, Tàpies i Barbarà

La mostra es pot veure del 30 de juny al 29 d'octubre al Museu Goya d'art hispànic de Castres-Tarn 

Amb el títol Soleils en Catalogne (Sols a Catalunya) el Museu Goya de Castres, al sud de França, a prop de Tolosa, exposa una selecció d'obra gràfica que (els rebatejats com astres per a l'ocasió) Salvador Dalí, Joan Miró, Pablo Picasso i Antoni Tàpies realitzaren sota la batuta del mestre del burí Joan Barbarà (Barcelona, 1927-2013). La mostra, que aplega un centenar de peces, presenta de manera més extensa el Barbarà artista, pintor i gravador, amb l'exhibició d'un autoretrat (l'única pintura de tota l'exposició), realitzat el 1982, i un tastet d'algunes de les sèries que ja es van poder veure fa uns anys a l'exposició homenatge Mediterrani del Museu de Montserrat: l'espectacular Empúries, inici d'un retorn; Liceu, realitzada després l'incendi del teatre el 31 de gener 1994; l'aclamada Negre sobre negre del 1995, així com altres peces petites. 

Picasso, L'enterrament del comte d'Orgaz

Tristan Barbarà, fill del pintor i gravador i comissari de la mostra, explica que “el punt de partida és París, on el meu pare va arribar gràcies a una beca del Cercle Maillol de l'Institut Francès. És allà on va conèixer Dalí i aquest li presentà Picasso i Miró, que de seguida es convertirien en uns habituals del seu taller”. Tot i que amb Dalí va mantenir una intensa relació personal, professionalment van col·laborar en poques ocasions, ja que, segons recorda el comissari, “tenien interessos artístics diferents”. En aquest cas, es poden veure les dues obres que feren plegats: A Francesc Pujols i Emperador trajà. De la col·laboració amb Picasso hi ha la sèrie L'Enterrament del comte d'Ordaz; de Miró, cinc gravats de la sèrie dedicada a Antoni Gaudí; i de Tàpies una tria de la sèrie Llull-Tàpies. Aquesta acurada selecció es complementa amb quaderns de dibuixos, llibres de bibliòfil de la col·lecció particular de Barbarà i notes manuscrites sobre la feina del taller del gravador a la capital catalana. 

Tot i que el Barbarà gravador va excel·lir, dins i fora de les nostres fronteres, pel seu domini de l'art del gravat, col·laborant amb els grans artistes del segle passat, com Eduardo Chillida, Jaume Plensa, Miquel Barceló, entre molts altres, Tristan Barbarà destaca, a més, la importància del treball del seu pare, com a creador, i afegeix: “en comparació en la resta d'artistes d'aquesta exposició, tenia una obra més clàssica pel que fa al tema, però era un innovador en la forma de treballar”. La crítica d'art Maria Lluïsa Borrás, per la seva banda, va elogiar la seva doble trajectòria: “la força comunicativa de l’obra de Joan Barbarà, tan plena de matisos i ensems tan austera, fa oblidar que el seu taller l’han visitat els artistes més destacats i per als quals han aconseguit gravats admirats arreu del món”.

L'exposició Soleils en Catalogne s'acompanya d'un cicle de conferències al setembre amb la participació del comissari de la mostra, el director del Museu Goya de Castres, Jean-Louis Augé, i l'historiador de l'art Eliseo Trenc, que, entre altres qüestions, parlaran del taller de Barbarà a Barcelona i de la figura de Ramon Llull en l'obra de Tàpies. 
___
Publicat a Revista Bonart, maig-juny-juliol 2017