23.3.18
14.3.18
William Morris i el moviment Arts & Crafts a Gran Bretanya
Tot i
haver viscut a l'Anglaterra victoriana, William Morris sembla un personatge
renaixentista, un creador polifacètic que va ser prolífic dissenyador, així com
artesà, poeta, il·lustrador, brodador, assagista, pintor, novel·lista i, entre
moltes altres coses, activista polític socialista.
La
pintura mural Morim de fam envoltats d'or, realitzada per Jeremy Deller
pel pavelló britànic de la Biennal de Venècia del 2013, on apareix un Morris
colossal llançant el iot del magnat rus Roman Abramovic a la llacuna veneciana
–reproduïda aquí per l'artesà Stuart
Hugues– és un magnífic preludi de l'exposició,
que proposa un complet recorregut per la vida i l'obra d'aquesta figura
destacada del moviment Arts & Crafts.
![]() |
William Morris, Jeffrey & Co., Morris & Co. Paper pintat Pimpernel (Pimpinella), cap a 1876 © Morris & Co. |
La
mostra aplega més de 300 peces, entre les quals hi ha tapissos, rajoles,
mobiliari i papers pintats amb estampats inspirats en la natura i en el món
rural que tant complaïen la
burgesia del moment. Creacions de la companyia Morris, Marshall, Faulkner &
Co. que va fundar el 1861 i des de la qual defensava l'artesania davant dels
processos industrials que transformaven els models de producció. Sorgeix un
Morris compromès amb el patrimoni, el medi ambient i els drets dels
treballadors, i que considerava que una obra feta a mà produïa satisfacció a
qui la feia, mentre que el treball mecanitzat bloquejava la llibertat creativa.
Una rara avis en plena revolució industrial que, a estones, resulta
estranyament actual.
L'exposició
acaba amb un tastet de la influència del seu llegat, amb obres de Josep Puig i
Cadafalch, Gustav Klimt o Frank Lloyd Wright, per citar-ne alguns, i on ressona
el seu últim consell: “No tinguis res a casa teva que no sàpigues que és útil o
que no consideris bell”.
3 estrelles
MNAC
Fins al 21 de maig
__
Publicat a Time Out, 07/03/18
31.1.18
Jordi Cerdà. Fragments d'un diari sense data
Aquesta
exposició tanca la trilogia que l'artista conceptual català ha presentat a la
galeria del carrer Verdi.
Abans de
Fragments d'un diari sense data, Jordi Cerdà va homenatjar el pare dels ready-mades
amb Al voltant de Marcel Duchamp (2011), i, uns anys després, mostrava
les seves particulars relectures de l'art i l'estètica amb els
collages-objectes d'Interiorismes (2015). En aquesta ocasió, l'objecte
és el poema visual, acompanyat de text, de breus dissertacions entorn de la
història de l'art, de filosofia, i de representacions del cos, del pas del
temps o del mateix procés creatiu.
El
resultat és una quinzena de petits muntatges o composicions de paraules i
imatges que es retroalimenten –en una mena de joc de miralls–, i que funcionen
com a píndoles del pensament cerdanià. Entre la crítica a la societat de
consum, les referències a Nietzsche, Marx i Freud, i el record del temple de
Philae a Egipte, hi ha lloc per al pare del surrealisme, amb la peça Moble racó
d'André Breton, un armariet, com el que ja li dedicà a Duchamp, amb
diverses andròmines i llibres sobre De Chirico, Dadà, així com el recull de
poemes Capitale de la douleur, de Paul Éluard. Menys solemne és
l'obra a partir de les runes grecoromanes, amb una descripció de capitells
jònics, dòrics i corintis il·lustrada per un joc infantil de blocs i peces de
construccions de fusta pintada. Destaca especialment Còpia d'un Goya,
repetició, en el qual l'artista es posa, diguem-ne, seriós, i escriu sobre
el procés de treball després d'una visita al museu del Prado. Apareixen, en el
text i en el quadre –una recopilació de fotografies de l’escena redactada– els
gestos cadencials que marquen la seva producció: original, còpia, alternança,
similitud i repetició.
Galeria H2O
Fins al 9 de febrer
__
Publicat a Time Out, 24/01/18
17.1.18
Alex Reynolds. Esta puerta, esta ventana
La primera exposició
individual d'Alex Reynolds (Bilbao, 1978) a la galeria Estrany-de la Mota està
formada per tres elements des d'on, a partir de recursos distints, s'exploren
les possibilitats de l'art sonor i d'arquitectures diverses.
D'entrada, l'escala
d'accés a la sala s'ha convertit, gràcies a bocins de moqueta negra que tapen
un de cada tres escalons, en el compàs d'un vals que convida a pujar i a baixar
provant d'encertar el ritme. A l'esquerra hi ha la pel·lícula Esta puerta,
esta ventana, que dóna títol a la mostra, un migmetratge amb la presència
de la coreògrafa i performer Alma Söderberg i el músic i també performer
Nilo Gallego. En aquest film de propietats hipnòtiques tot passa dins una
habitació lluminosa amb portes i finestres tancades, una estança quasi buida on
hi ha una bateria sobre una estora (la mateixa que cobreix el terra de la
galeria), un home i una dona. Ell, en Nilo, toca la bateria i descobreix la
musicalitat de l'espai amb les baquetes. Ella, n'Alma, fa música amb el cos, es
colpeja els malucs, el ventre i les galtes emulant sons de percussió. També
dansa i, a vegades, cantusseja i trepitja les seves veus en off que, de manera compassada i poc entenedora, marquen l'escena amb records d'una casa que no
veiem. Els dos personatges, amb sincronia o del tot desacordats, indaguen en la
potència sonora i l'espai de la cambra sense coincidir mai en pantalla. El
soroll vellutat d'una estora que ell arrossega per tota la sala, el clin-clin
dels platerets que piquen a cada estirada, la fricció de la mà que frega el
terra de fusta o el ritme metàl·lic en remenar culleres, ganivets i forquilles, conformen un festí per l’oïda que, per sorpresa,
desperta i posa en alerta la resta de sentits.
Abans d'enfilar de
nou els escalons del vals, que porten cap a la sortida, hi ha Palais, un
relat sobre algú que es perd a través de les portes i les escales del palau de
justícia de Brussel·les, i un dibuix de l'artista de la planta del mateix
edifici. Una peça doble que tanca el triangle d’Esta
puerta, esta ventana. S'acostuma a dir que el que fa interessant un
projecte artístic és la seva resistència a la interpretació, que no s'esgoti
tot al primer cop d'ull. Aquest és un lloc on tornar, ple de portes i finestres
per on mirar una vegada i una altra.
3 estrelles
Galeria Estrany-de
la Mota
Fins al 16 de febrer
__
Publicat a Time Out, 10/01/18 (n. 487)
10.1.18
Sumer i el paradigma modern
Joan Miró era un assidu de les sales sumèries del
museu del Louvre de París on anava a la recerca d’un cert “impacte visual”. L’artista, però, no va ser el primer ni l'únic en deixar-se
fascinar per l’art mesopotàmic, amb l’ànsia per descobrir nous referents
estètics. Els escultors Henry Moore i Alberto Giacometti ja havien sucumbit abans
al magnetisme de les estàtues del rei de Gudea, les efígies de divinitats
femenines o les figures votives d’ulls descomunals.
L'exposició Sumer i el paradigma modern,
comissariada per Pedro Azara, especialista en cultura antiga, analitza la
influència que l’art mesopotàmic primigeni ha tingut en destacats artistes del
segle XX i posa en contacte, en una mena de joc de miralls, creacions sumèries
amb propostes modernes i contemporànies. La descoberta de mites i epopeies, com
el Poema de Gilgamesh o la Torre de
Babel, ofereixen una nova iconografia que, entre d’altres, exploren els pintors
Willi Baumeister o Constant Nieuwenhuys, amb l’impressionant projecte d’arquitectura utòpica New Babylon; així
com l’arquitecte Le Corbusier. Artistes com Henri Michaux i Juan Batlle Planas,
per la seva banda, reinterpreten, mitjançant dibuixos amb tinta, la grafia i
els signes de l’escriptura cuneïforme.
![]() |
Color Matching. Mosul, Iraq (2016), de Francis Alÿs |
El punt de partida de la tesi d’Azara són les
importants troballes arqueològiques dels jaciments de l’actual sud de l’Iraq,
durant els anys vint del segle passat. De com les peces etnogràfiques passen a
ser ensenyades i concebudes per als entesos i divulgadors acadèmics com a obres
d’art. La mostra ressalta aquest procés de mediació, a través de publicacions de
l’època (llibres, revistes, catàlegs, fotografies, postals) que despertaren
l’interès en els artistes de les avantguardes.
El colofó d’aquest periple és el vídeo Color Matching. Mosul, Iraq que Francis
Alÿs ha presentat a la Biennal de Venècia d’enguany. Una mena de carta de
colors al bressol de la civilització, que demostra que el Pròxim Orient no ha
deixat de ser una font inesgotable per als creadors contemporanis.
Fundació Joan Miró
Del 28 d'octubre al 21 de gener del 2018
__
Publicat a Butxaca, 12/2017
2.1.18
Fotografies com a espai públic
La teòrica Ariella Azoulay defensa la
fotografia com un lloc de trobada.
![]() |
Mabel Palacín, 6” Preparatorio número 4, 2005. Macba |
Aquest és el punt de partida de l'exposició Fotografies com a espai públic, que aplega una selecció de les imatges que al llarg dels darrers tres anys han passat a formar part de la Col·lecció Nacional de Fotografia. Hi ha obres de tota mena, gestades des de concepcions de la fotografia sovint dispars i divergents amb projectes que abasten una cronologia que va de finals de la dècada dels anys cinquanta i principis dels seixanta (amb el treball de Francisco Ontañon i l'especial mirada de Joana Biarnés) fins als 2000 (amb la proposta sobre memòria de Tanit Plana i Laia Ramos, la instal·lació de Werker Collective o l'anàlisi arquitectònica de Daniela Ortiz).
Un recorregut per l'obra de 19 autors, entre
els quals s’inclouen les propostes de Joan Fontcuberta, Pilar Aymerich o Mabel
Palacín, que conviden a explorar les maneres com ens relacionem en aquest espai
públic anomenat fotografia.
Arts Santa Mònica
Del 9 de novembre al 21 de gener del 2018
__
13.12.17
Richard Wentworth: Paying a visit
Richard Wentworth és un dels artistes destacats de l'anomenada Nova
Escultura Britànica.
Acostuma a treballar les seves instal·lacions amb objectes que transforma i
manipula, subvertint la funcionalitat que li és pròpia, resignificant-los,
oferint noves i inesperades lectures. A mitjans dels setanta, abans de la mort
de Franco, va venir a Barcelona en diferents ocasions. Aquí l'acollia Bigas
Luna i es relacionava amb els cercles artístics. Quaranta anys després, ha remenat
els seus arxius per relatar aquelles visites. És la mirada d'un jove Wentworth
fascinat per les troballes que es fa a peu de carrer. Presenta fotografies
–clavades a la paret– de petits ready mades i d'escenes quotidianes.
Aquestes instantànies es combinen amb polaroids fetes a la pantalla de
televisió i amb una portada de la revista Triumfo de 1975 a manera de souvenir.
Les imatges es trufen amb plaques de vidre transparent del mateix format que
enquadren un bocí de paret blanca i amb miralls, també d’idèntica mida, però en
diferents punts: a l'altura dels ulls, la panxa, els peus... Tot plegat crea
uns murals amb fragments de ciutat i de cossos, unes vistes certament
inesperades.
Galeria Nogueras Blanchard
Del 28 de setembre al 22 de desembre
__
6.12.17
Montse Casacuberta: Paisatges d’una correspondència
L’origen de la nova exposició de Montse Casacuberta a La Galeria de Sant
Cugat del Vallès és fruit d’una fructífera relació epistolar.
La pintora m’explica,
per telèfon, que l’any 2013, per qüestions personals, s’estronca la seva
producció, que fins aleshores s’havia nodrit especialment de sessions al
natural. De cop, una amistat de tota la vida, la dissenyadora gràfica Mariona García Solé, companya de la universitat on dóna classes, li proposa un joc: ella li
escriurà cartes amb descripcions o evocacions de paisatges, reals o imaginaris
–paisatges en el sentit més ample del terme–, que la pintora haurà de
traslladar al llenç. No s’hi val parlar-ne, només compta el que hi ha a les
missives. Casacuberta no ho dubta i recull el guant.
“A vegades –apunta– les cartes contenen només una paraula, unes coordenades,
una breu ressenya i jo he d’anar estirant del fil i portar-ho al llenç”.
D’aquesta manera, el buit pictòric s’esvaeix i les cartes esdevenen una font
ufana de la qual en brolla la producció de Casacuberta dels darrers quatre
anys. L’artista aparca durant aquest període la pintura de paisatge i les
natures mortes, que ha conreat vastament al llarg de la seva carrera, i es
concentra només en els suggeriments que li arriben a través de la bústia.
German Cosmopolitan, Montse Casacuberta |
“Ella no havia vist els quadres fins aquest estiu passat que vam concretar l’exposició
–comenta entusiasmada– i jo no sabia el que li inspirava (postals, llibres, objectes)”.
Amb aquesta mostra es dóna a conèixer i es tanca, de moment, el projecte. Per
una banda, es desvetllen i es publiquen les disset cartes que han resultat fer
de catalitzador per a l’artista i, per altra, s’exposen la vintena de quadres i
algunes aquarel·les que n’han sorgit, així com allò que ho ha propiciat. De
fet, en la darrera mostra que Casacuberta va presentar a La Galeria, el 2015, s’hi
varen “colar” dues obres fruit d’aquesta incipient relació epistolar i des de
llavors es va consolidar la proposta.
L’exposició, la tercera individual de la pintora a la sala de La Galeria,
s’inaugura el 17 de novembre i es pot visitar fins a mitjans del mes de
desembre. A més, es preveuen algunes activitats paral·leles en les quals les
dues amigues explicaran els secrets d’una correspondència que a poc a poc s’ha
anat fent paisatge.
___
Publicat a Revista Bonart, novembre-desembre 2017 - gener 2018
16.11.17
Jean Denant: La Traversée
L’any 1933, el Congrés Internacional d’Arquitectura
Moderna va redactar la Carta d’Atenes,
un manifest urbanístic basat en els preceptes de l’arquitectura racionalista
que van publicar, una dècada després, Sert i Le Corbusier.
Jean Denant s’inspira
en aquelles propostes i recrea la seva pròpia Carta d’Atenes en una sòbria instal·lació formada per sis pilars de
formigó coronats per unes maquetes de ciutats imaginàries. El seu relat sobre
l’arquitectura i el paisatge es desenvolupa a partir d’elements de construcció
que solen romandre ocults. Presta especial atenció a les textures i a les
possibilitats de cada material. Grava un atapeït bosc sobre una gran taula de
fusta contraxapada i utilitza plaques destinades a l’aïllament tèrmic per marcar
les siluetes d’uns imponents blocs de pisos. Fan de contrast unes petites peces
de guix enganxades a la paret i modelades com a llenços sense bastidor, on
apareixen fotos impreses de maquinària de construcció, envans i fonaments. És
la ciutat que mai no veiem.
Galeria RocioSantaCruz
Del 28 de setembre al 18 de novembre
__
9.11.17
Stephan Balkenhol
L’escultor alemany Stephan Balkenhol actualitza el concepte de les talles
de fusta i, amb New Sculpture, omple
la galeria d’homes i dones anònims, vestits de manera corrent.
Els seus
personatges d’estètica normcore sorgeixen
de blocs de fustes toves d’àlber i aiús. En l’exposició conviuen dues
categories d’obres. Per una banda, les peces en format quadre que presenten
retrats, en els quals es respecta el to natural de la fusta en els rostres i
s’han pintat els detalls dels ulls, la boca, els cabells i la roba. Destaca el
gran Home amb peixos, on un senyor
amb coll de camisa blanca i pantalons de pinces negres apareix en un fons marí,
compartint escena amb peixos de colors, un cavallet de mar i una medusa. Per
altra banda, hi ha escultura clàssica, estàtues que broten d’una peanya del mateix material. En tots els casos, es noten les
estelles i les marques del cisell. Són figures plenes d’esquerdes i fissures que
ens recorden, a cada llenca, el gest de l’artista.
Galeria Senda
Del 28 de setembre a l’11 de novembre
Galeria Senda
Del 28 de setembre a l’11 de novembre
__
19.10.17
Joan Ponç: Diàbolo
La pintura de Joan Ponç no recorda a cap altra. S'escapa de les grans classificacions artístiques del segle XX.

Llavors apareixen un seguit de mots que, poc o molt, ajuden a fer-ne
una definició aproximada: realisme màgic, onirisme, simbolisme, fantasia,
surrealisme, mística, africanisme. Ponç obre les portes de l’infern i en deixa
sortir totes les bestioles i diables. És una pintura a l’abisme, obscura, que remunta
amb tocs carnavalescos. Feia anys que es parlava de la necessitat de presentar
una retrospectiva del seu treball, i, a la fi, ha arribat. L’exposició, que pren
el títol d’un text de Joan Brossa, il·lustrat per l’artista i publicat a la revista
Dau al Set, aplega més d’un centenar
de peces. Un llarg viatge per l’univers poncià, que coincideix amb l’antològica
dedicada a Brossa, l’amic que precisament el va convèncer d’explorar
l’automatisme.
4 estrelles
Fundació Catalunya La Pedrera. Fins al 4 de febrer de 2018
4 estrelles
Fundació Catalunya La Pedrera. Fins al 4 de febrer de 2018
__
Publicat a Time Out, 11/10/17 (n. 475)
4.10.17
El Mediterrani de Xavier Salvador
La Galeria de Sant Cugat del Vallès exposa, del 6 d'octubre al 10 de novembre, la pintura tranquil·la de Xavier Salvador (Barcelona, 1949). L'artista, que fa més de tres dècades que resideix a Menorca, presenta una trentena de quadres, entre paisatges i bodegons. El seu tema és la Mediterrània en un sentit ampli.
![]() |
Vall al Juliol |
“Parteixo d'un lloc real –comenta per telèfon des del seu tallar d'Alaior– però finalment en faig una interpretació lliure a partir d'alguns apunts o referències i, en rares ocasions, de fotografies”.
És fàcil fer una lectura en clau fauvista de la seva obra. És evident que, en la major part de la seva producció, la forma i la llum estan al servei de la paleta de colors. En aquest sentit, Salvador puntualitza: “podríem dir que pinto a través del color. És precisament el color el que acaba dibuixant, donant forma a cada quadre. Tota la composició se sustenta a partir de varietats cromàtiques, que moltes vegades estan en estreta relació amb el meu estat d'ànim. És una incògnita que es va resolent a mesura que avança cada quadre”. Actualment, però, està explorant una pintura de factura més sòbria, amb tonalitats limitades. Unes provatures que tanmateix no estan presents en aquesta ocasió. En la mostra de La Galeria s'inclouen les darreres produccions (Vall al Juliol, Far, Carrer, Composició interior, per citar-ne algunes) realitzades en la línia en la qual porta treballant des de fa uns decennis: “Jo voldria uns prats tenyits de vermell, els rierols de groc d'or i els arbres pintats de blau. La natura està mancada d'imaginació”, que diria Baudelaire.
Salvador va començar a exposar de manera regular durant els anys vuitanta. És un assidu de l'escena balear, amb forts vincles també amb l'illa de Mallorca on acostuma a exposar a la galeria Dionís Bennàssar de Pollença. De formació autodidàctica en això de la pintura, ha exposat en diferents centres d'art internacionals, a Marsella, Miami o Nova York. A La Galeria, des dels primers 2000, ha format part de nombroses col·lectives, així com d'individuals. Fidel a la pintura, al color i al paisatge natural que l'envolta en la seva quotidianitat, l'artista assegura sentir-se “part de tot un corrent europeu de pintura del segle passat, on hi són Picasso, Matisse...”. La seva és una obra reposada, en definitiva, un elogi de la lentitud.
___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre 2017
Subscribe to:
Posts (Atom)