L’exposició Dalí
peculiar, que es pot veure fins al 18 d’octubre a Ca L’Anita (Roses), inclou
un centenar de fotografies que Joan Vehí va realitzar al pintor empordanès
Fa uns mesos, Joan Vehí,
el fuster de Salvador Dalí, explicava, en aquestes mateixes pàgines [Bonart, octubre-novembre
2014, número 167], com s’havia convertit, amb els anys, amb el fotògraf
involuntari i gairebé exclusiu del geni del surrealisme. Per davant del seu
objectiu, l’artista desfilava tranquil, s’oblidava de postures i es mostrava –en
un entorn de plena confiança– natural; aflorava així el Dalí més autèntic. Ara,
el comissari Pere Maset treu a la llum una selecció d’aquestes instantànies que
el retratista va realitzar entre finals dels cinquanta i fins ben entrada la
dècada dels setanta. Maset recorda que va començar a investigar als arxius de
Vehí l’any 2004 i que, amb l’ajuda del galerista Franco Bombelli i del pintor
Antoni Pitxot, va poder “documentar les imatges, identificar molts dels
personatges i llocs que hi apareixen i conèixer els episodis retratats”.
La mostra Dalí
peculiar, inaugurada el 28 de març i que es pot visitar fins al 18
d’octubre a Ca L’Anita de Roses, inclou unes 110 fotografies, algunes de les
quals inèdites, on es descobreix “Dalí i els seus espais; és a dir –subratlla
el comissari– la manera en què l’artista adaptava l’entorn i el feia dalinià,
com en el cas de les imatges de Portlligat o les intervencions al castell de
Púbol”. De fet, el fotògraf va poder captar gairebé tot el procés de
reestructuració de l’immoble per la proximitat amb la parella. Maset matisa que
aquesta exposició, que potser itinera a París, pretén “presentar un personatge
molt peculiar, extravertit i divers i, a la vegada, l’empremta que deixava el
geni per allà on passava”. Apareix el pintor, al taller, en una sessió de
treball contemplant l’obra El descobriment d’Amèrica de Cristòfor Colom o
bé rebent el rei Humbert de Savoia a Portlligat. En d’altres, es veu La Chunga
ballant, Manitas de Plata tocant la guitarra o el dia en el qual l’artista va
llençar al mar una model disfressada de sirena. A més, la mostra reserva un
espai dedicat a Gal·la, posant de manera distesa. “Es tracta –conclou– d’una
mena d’àlbum familiar de Dalí amb la gent amb la qual li agradava relacionar-se”.
Per a Maset aquesta és una exposició “important per a la Fundació Joan Vehí
perquè dóna a conèixer i es fa públic part del seu fons, després de no comptar
amb el suport de l’Ajuntament de Cadaqués”.
___
Publicat a Revista Bonart, maig-juny-juliol de 2015
No comments:
Post a Comment