La poderosa imatge
que il·lustra la postal de promoció d'aquesta exposició -un primer pla de dues
persones amb els caps coberts amb una tela blanca, col·locades com si la de
l'esquerra, de qui veiem una mà, li estigui explicant un secret a cau d'orella
a l'altra- està extreta del llargmetratge Factory Complex, del director
de cinema i artista visual coreà Im Heung-soon.
És una picada d'ullet a l'obra Els
amants, del pintor surrealista René Magritte. La bellesa d'aquesta
referència artística fa respirar una mica la trama tràgica de Factory
Complex, la primera de les peces que es projecten a la galeria. La
pel·lícula examina, durant 95 minuts i amb les eines
del documental, la situació de
precarietat a la qual han estat sotmeses les treballadores de Corea del Sud
durant els darrers quaranta anys, coincidint precisament amb el fort creixement
econòmic i la modernització del país. Les entrevistes desesperançades a les
empleades explotades de diverses indústries s'entrecreuen amb representacions
líriques que escenifiquen el patiment i el dolor de diverses generacions de
dones.
A la
sala contigua, a través d'una doble projecció que aprofita una de les
cantonades de l'espai, la vídeo instal·lació Reincarnation incideix en
els records traumàtics de les dones vietnamites i iranianes víctimes de les
guerres de Vietnam, Iran i Iraq. Im
explora, en 24 minuts, les cicatrius emocionals i contraposa la digestió del
dol de mares que van perdre els seus fills als combats. De nou, indaga en els
espais difusos de la memòria personal i col·lectiva del seu entorn més proper.
No defuig el drama però s'hi encara, sense estridències ni cops d'efecte, i el
reforça amb poesia.
Factory Complex és el seu segon llargmetratge. Amb aquesta
pel·lícula, Im ha estat guardonat amb el Lleó de Plata com artista novell a la
Biennal de Venècia d'enguany.
Aquesta és la
primera individual d'Im en una galeria. La instal·lació Reincarnation s'ha
presentat a la Biennal de Sharjah i, l'estiu passat, al PS1 de Nova York.
4 estrelles
Àngels Barcelona.
Fins al 22 de gener.
__
Publicat a Time Out, 10/12/15
No comments:
Post a Comment