Del 17 al 21 de febrer, les Reials Drassanes de Barcelona acullen la segona edició de la Fira d’Art Modern i Antic (FAMA), impulsada pel Gremi d’Antiquaris de Catalunya.
Poc abans d’inaugurar-se la primera edició, el president del gremi, Carles Xarrié pronosticava que “la ciutat dóna per celebrar anualment una trobada d’aquestes característiques, només cal adequar el producte al mercat”. I sembla que els 7.000 visitants que l’any passat van trepitjar FAMA els han animat a repetir el model i la localització, però avançant una mica les dates “per encaixar amb el Mobile World Congress de Barcelona, quedar abans de les fires de Madrid i ser l’avantsala de la cita de Maastricht (TEFAF)”, puntualitza Sergi Clavell, secretari del gremi.
La directora de la fira, Macarena Masip afirma que “aquesta segona edició ha de servir per consolidar FAMA com a referent del sector, després que l’any passat s’estrenés amb expositors internacionalment molt reconeguts i amb les ganes del mateix sector –galeries i col·leccionistes– de recuperar una cita anual a Barcelona”. Per la seva banda, Clavell explica que el 2015 es van superar les expectatives de vendes de peces assequibles, fins a 5.000 euros. “Aquest any, que el públic ja ens coneix, ja saben que el comitè de selecció és bo i dóna garanties, l’aposta és més forta”, diu. Ben lluny queden, doncs, les disputes entre antiquaris que durant anys van dividir el sector i de retruc el públic. La mostra de FAMA, que és hereva de les 36 edicions de la fira Antiquaris de Barcelona, considerada de gran qualitat, ocupa uns 2.000 metres quadrats i reuneix més de 20.000 obres, entre les quals s’exposa mobiliari, pintura, escultura, ceràmica, joieria; a més, obres d’art africà, precolombí, oriental i arqueològiques. “Entre d’altres –continua Clavell– hi ha peces més importants, de la clàssica fira d’antiquaris, des de col·leccions de mobiliari africà, fins a uns coures amb marc del XVII, unes rareses, passant per algunes pintures, per exemple, de Joaquim Mir”. En total, hi exposen una trentena de galeries, la majoria de la mateixa capital catalana, tot i que també n’hi ha de Madrid, Teruel, Sitges, Sant Cugat del Vallès i Bilbao. Destaquen les reconegudes Artur Ramon, Gothsland, Lorenart, que enguany incorpora un estand amb més metres, o l’alemanya Kotobuki.
Clavell apunta que s’incorpora un perfil d’antiquari més clàssic, precisament per atraure compradors i col·leccionistes d’arreu i que ajudi a donar a FAMA el prestigi que va arribar a tenir el desaparegut Saló d’Antiquaris durant els seus millors anys. “A Catalunya –recorda– hi ha un comprador, amb l’ull ben entrenat, molt entès que busca peces menys decoratives i més especials, més rares i de col·leccionisme”. Masip, per la seva banda, afegeix, a més, que un dels objectius de la trobada és, com en l’edició anterior, també el d’ampliar públics i buscar els col·leccionistes més joves. “El perfil del col·leccionista típic és el d’una persona de quaranta anys en amunt. Els joves tenen la sensació que l’art és una cosa inabastable i cara i des de FAMA volem desterrar aquesta idea. A la fira hi trobaran peces de 500 euros i fins a 300.000”. A més, subratlla que “pel públic general que vulgui apropar-se i descobrir aquest món, el preu de l’entrada és de 10 euros”. Amb l’interès d’atreure nous visitants, el 18 de febrer, de 20 a 21,30h, se celebra Art & Drink, “una activitat que permet prendre una copa mentre passeges entre els diferents estands de manera més distesa”, proposa la directora. Com l’any passat, hi ha, durant les cinc jornades, “degustacions de tonyina, vi, vermut, per tal de dinamitzar la fira”, conclou.
___
Publicat a Revista Bonart, febrer-març-abril 2016
No comments:
Post a Comment