“Els iconoclastes
degradaven despulles, incendiaven incendis, desfiguraven monstres”, relata
Manuel Delgado a propòsit dels episodis d'heretgia que va viure la Barcelona
revolucionària del segle passat.
La iconodulia aixeca
passions i el martiri de les representacions religioses ha esdevingut la
cirereta de múltiples fets històrics. Prenent el context de l'actual guerra
d'imatges, en la qual la iconoclàstia jihadista ha copat tots els titulars, el
comissari Carlos Martín articula un discurs entorn de l'aura, veneració i
agressió de certes figures, que
s'enceta, no podia ser d'una altra manera, amb un Sant màrtir del segle
XVIII amb el rostre destrossat. La proposta de Valeska Soares, diverses
fornícules buides incrustades a la paret, es dispersa al llarg de les sales i
marca el to del relat. Val la pena aturar-se davant la instal·lació Tesaurus
Anarquitecturas de Pedro G. Romero, un dels artistes que més ha treballat
la iconoclàstia política antisacramental a Espanya.
Mare de Déu negra amb bessons, de Vanessa Beecroft. |
Crida l'atenció la
magnànima foto Mare de Déu negra amb bessons, amb la qual Vanessa
Beecroft recupera la imatgeria tradicional del cristianisme amb negres. Més
jocós és el tòtem Suport amb marededéus que Katharina Fritsch aixeca
apilant verges de color groc. La banalització i apropiació de símbols és -aquí
en trobareu pistes- un terreny fèrtil que l'art ha sabut conrear.
La mostra forma part
del programa Comisart. Noves mirades sobre la Col·lecció La Caixa.
4 estrelles.
CaixaForum. Fins al
5 de juny.
__
Publicat a Time Out, 18/05/16
No comments:
Post a Comment