1.10.10

L’art de la resistència

Les galeries, com la resta de sectors, s’han vist afectades per la crisi, però lluny de tirar la tovallola, moltes es reinventen i pensen noves maneres de portar el negoci

L’esclat de la crisi financera ara fa dos anys s’ha cobrat nombroses víctimes arreu i les galeries d’art no n’han quedat al marge. La majoria ha vist com s’han reduït les seves ventes, algunes han tancat avançant la jubilació del propietari i d’altres han marxat de Catalunya buscant noves perspectives econòmiques. El fet, però, al marge de la rumorologia habitual durant l’inici de la nova temporada en què es repeteix fins a l’infinit la frase aquell-sembla-que-tancarà-després-de-l’estiu, és que la gran majoria han decidit quedar on eren i resistir la tempesta de recessió que assola el paisatge actual.

De fet, es calcula que a l’estat espanyol una desena de galeries han tancat definitivament la paradeta, entre les que hi ha Tòrcul Galeria d’Art, a Barcelona; Odoart, a Sant Cugat del Vallès; i les valencianes Tomás March, Galeria Estil i La Nau. En canvi, es duplica la xifra –més d’una vintena- si parlam de noves incorporacions: Tatiana Kourochkina, The Private Space Gallery i Esco Art Estudio, a la capital catalana; Can Pop Gallery & Shop, a Girona; Bento*s, a Alacant; i Sa Taula, a Menorca. Un dels casos més significatius a Catalunya és el de la galeria Iguapop, referent de l’art urbà a Barcelona, que després de set anys deixa el Born per anar-se’n al barri de Chueca de Madrid, on obrirà amb el nom del seu propietari, Robert Grima, el proper mes de febrer. No parlen de crisi econòmica sinó que diuen que a Madrid hi ha més mercat d’art contemporani i que l’escena madrilenya és “més atractiva que la catalana”.

Com afirma el galerista i president del Gremi de Galeristes de Catalunya, Jordi Barnadas, “els que ens dediquem a vendre art som gent acostumada a navegar amb el vent en contra, però resistim”. I, si fem cas al número d’altes i baixes, sembla que té raó. Tot i que tal i com comenta Carme Espinet, galerista i presidenta de l’associació Art Catalunya “es tracta d’un sector més dèbil davant la crisi perquè venem articles que, és cert, no són de primera necessitat”. Per Toni Tàpies, galerista i membre de l’Associació de Galeristes Independents, “l’art segueix sent un valor segur i ha aguantat millor que molts altres sectors que semblaven més estables. El pitjor de la crisi ja ha passat, però la recuperació serà lenta”. Segons Carlos Duran, president de l’associació Art Barcelona i director de la galeria Senda, “amb aquesta nova conjuntura econòmica no ha canviat el perfil de galeries que estem associades a Art Barcelona, n’hi ha que obren i d’altres que tanquen, però no són ni més ni menys que en un moment de bonança econòmica”. I afegeix: “el galerisme és un negoci passional, vocacional i existencial que està al marge de qualsevol altre factor”.

Alternatives per despistar la crisi
Les galeries d’art sempre han hagut de lluitar per aconseguir atreure més públic a les seves sales i ara, a més, els toca esquivar la recessió econòmica i aconseguir sobreviure. Com aclareix Tàpies, “les èpoques de crisi sempre són bones per a la reflexió, per canviar estratègies i millorar la gestió”. Barnadas  afirma que en el seu cas aquest període complicat l’ha “obligat a espavilar-se i a replantejar el negoci, mirant més cap a l’estranger. Cal una mentalitat empresarial més profunda i sobretot és important no obsessionar-se amb les ajudes i subvencions perquè, en temps de crisi, l’art és on primer es retalla”. En la mateixa línia, Duran explica que “ens hem de reinventar per afrontar aquest nou escenari i el primer que s’ha de canviar és el rol del galerista estàtic al qual estem acostumats; s’ha de treballar més en xarxa i en equip”. Per tenir més visitants (superar la temuda poca permeabilitat) i aconseguir que es parli més del sector, les associacions de galeries han lligat diferents projectes de promoció amb l’Institut Català d’Indústries Culturals de la Generalitat de Catalunya, com la Tardor de l’Art, que es va encetar l’any passat. Barnadas especifica que “ens hem vinculat amb el Tr3s C i alguns dies obrirem les portes fins a mitjanit; pensem noves estratègies per aconseguir un nou públic”. Per la seva banda, Espinet diu que “a la sala hem aconseguit fidelitzar la clientela facilitant les formes de pagament i promocionant els fons d’art, on el client va fent guardiola fins que pot adquirir una de les nostres peces”. A més a més, enguany Art Barcelona fa 20 anys i Duran avança que al llarg de la temporada organitzaran “un seguit d’accions arreu de les galeries, entre exposicions, seminaris, conferencies”.

Noves oportunitats en un marc de recessió
És evident que estem immensos en un període deprimit, però n’hi ha molts que hi saben veure bones oportunitats en la crisi. Duran assegura que aquesta situació fa que “ara puguem treballar amb artistes que abans ens eren inassequibles”. I  assegura que “han desaparegut part dels compradors especulatius que hi havia durant el boom econòmic i es mantenen els que sempre hi han estat interessats”. Tàpies és optimista i assegura que “l’art és una bona inversió a llarg termini, tot i  que això no hauria de ser el que motivi a fer una col·lecció”. A més, segons Espinet, “la crisi ha servit per fer neteja de tots aquells professionals que van obrir una galeria només per fer negoci, sense cap més motivació”. Però qui ha sabut veure moltes més coses positives ara que abans és Tatiana Kourochkina que el mes de febrer, a contracorrent, va obrir galeria nova: la TK Galeria d’Art, a Barcelona, i de moment està al marge de les quatre associacions de galeristes que hi ha a Catalunya. “És una preparació lògica del què havia estat fent fins aleshores –explica-, jo era marxant d’art a la ciutat i he estat preparant aquest projecte durant els darrers dos anys”. Ella només hi veu avantatges en la crisi: “Em vaig trobar locals molt més barats que quatre anys abans -està situada al Passatge Domingo, entre la Rambla de Catalunya i el Passeig de Gràcia- i, sobretot, podia negociar millor amb els artistes”. Però reconeix que “si m’ho hagués pensat bé està clar que no és un bon moment per un negoci, però era un desig personal i no ho podia aturar”. No tot han de ser males notícies.


1.5.10

La metropolització de Barcelona

El 1859 es va aprovar el Pla de Reforma i Eixample de Barcelona, ideat per l’enginyer Ildefons Cerdà. La mostra ‘Cerdà i Barcelona. La primer metròpoli (1853-1897)’ analitza els aspectes històrics que van contribuir a la creació de la ciutat actual



L’Ajuntament de Barcelona va batejar l’any 2009 com l’Any Cerdà. Al llarg de l’any passat i bona part d’enguany la ciutat ha celebrat el 150 aniversari del Pla de Reforma i Eixample de Barcelona, aprovat el 7 de juny de 1859 i conegut popularment com el Pla Cerdà. L’Any Cerdà –que ara no entrarem a explicar detalladament, però que s’allarga durant el 2010- ha estat sobretot un any d’exposicions entorn del model de ciutat que l’enginyer Ildefons Cerdà (Centelles, 1815 – Caldas de Besaya, Cantàbria, 1876) va dissenyar i a partir del qual es pensa ara la urbs del futur.

El Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) també s’ha sumat a les commemoracions i des del 26 de febrer i fins el 26 de setembre  acull, al Saló del Tinell, l’exposició Cerdà i Barcelona. La primer metròpoli (1853-1897) –forma part del projecte de recerca del MUHBA sobre els orígens de la modernitat barcelonina- que analitza els aspectes històrics que van contribuir a la modernització i a la creació de la ciutat actual.

Més enllà de Cerdà
La mostra, que està dividida en tres àmbits (Barcelona 1853-1859: reforma i Eixample, Cerdà 1860-1866: teòric de la ciutat i gestor de l’Eixample, Vers la dimensió metropolitana, 1860-1897), pretén aclarir alguns malentesos crònics entorn del moment de creació de l’Eixample i de la figura del seu creador. El Pla Cerdà no va ser una genialitat personal -tot i que l’enginyer es considera un personatge fonamental en la transformació de la ciutat- tampoc va ser una imposició de l’Estat ni un projecte d’ampliació de la vila aïllat. De fet, va ser un projecte pensat i ben reflexionat que va tenir suports –i detractors- dins però també més enllà de les muralles. Per tal de superar les polèmiques que s’han cultivat durant anys, la mostra explica que la figura de Cerdà va estar plenament relacionada amb l’ambient barceloní, amb una societat i uns polítics que volien veure com la seva ciutat es feia gran i creixia més enllà de les muralles que envoltaven la vella ciutat i dels pobles del Pla. L’exposició planteja un recorregut històric, partint de l’any 1853, quan l’Ajuntament i les forces vives de la ciutat pacten la creació d’un Eixample il•limitat i fan de propietat municipal els terrenys de les muralles, i s’atura al 1897 amb la integració dels municipis de Sant, les Corts, Sant Gervasi, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí, que actualment conformen Barcelona.

Projecte pioner
El Pla Cerdà es considera a dia d’avui un projecte pioner en l’evolució de l’urbanisme modern perquè proposava un model de ciutat que s’articulava a partir d’un seguit de carrers amples i espais verds d’ús públic, que creixien a l’interior de les illes de cases. A més, Cerdà va desenvolupar la seva teoria del cub atmosfèric del dormitori conjugal que es calculat per fer possible el descans nocturn i saludable i que a la vegada és el mòdul a partir del qual s’estructuren les dimensions i proporcions dels habitatges de l’Eixample. Aquest Pla, ideat a partir de la quadrícula perfecta, s’havia de desplegar, del Besòs fins a Montjuïc, sobre una gran superfície que fins aleshores havia estat lliure de construccions perquè era considerada zona militar estratègica.

Mostra cartogràfica
Cerdà i Barcelona. La primer metròpoli (1853-1897), que es basa en el curs Reconsiderant Cerdà. Teoria i pràctica en la modernització de Barcelona impartit l’any passat per Ramon Grau, Marina López i Glòria Santa-Maria, s’endinsa en aquells anys de canvis, marcats per la Revolució Industrial i el trencament amb l’Antic Règim, i explica una etapa de l’evolució de Barcelona, quan, durant la segona meitat del segle XIX, la ciutat esdevé metròpolis sense ser la capital de cap estat. Es tracta d’una exposició cartogràfica, desenvolupada a partir d’un grapat de plànols i d’il•lustracions que ajuden a entendre l’evolució urbanística de la ciutat.

L’ambició metropolitana
La figura de l’enginyer Cerdà representa l’ambició metropolitana de Barcelona. El Pla Cerdà és l’inici d’un procés de modernització on destaquen tres punts importants: la construcció de la Universitat de Barcelona (1861), la substitució de la Ciutadella per un Parc, que no estava inclòs al Pla, però que era molt congruent amb la visió de l’enginyer (1868) i la celebració de l’Exposició Universal (1888), que es concep com el primer aparador de l’arquitectura modernista. 

Ildefons Cerdà va morir l’any 1876, però el desplegament del seu projecte es va allargar durant prop d’un segle. Els interessos urbanístics d’alguns propietaris de les terres i l’especulació immobiliària –actualment l’Eixample és el districte més poblat de la ciutat- van acabar desvirtuant i modificant el Pla Cerdà, que proposava Barcelona com una ciutat verda. Influït pel socialisme utòpic, va voler compensar la insalubre situació de la classe obrera construint habitatges d’una alçada màxima de 16 metres per assegurar l’aire i el sol per a tots els pisos que, segons el projecte, havien d’estar envoltats d’arbres i zones verdes públiques. Si Cerdà aixequés el cap...

1.11.09

Un decenni d’art a Balears: de Barceló a Es Baluard


Les Illes Balears sempre han estat vinculades, amb més o menys força i consistència, amb el que s’anomena el món de l’Art en majúscules, el que se sap que serà transcendent i transoceànic. En part, gràcies a tots aquells artistes forans que van decidir instal•lar el seu taller i la seva vida a alguna de les quatre illes, com els catalans Joan Miró i Anglada Camarassa, el valencià M. Hernández Mompó o l’argentí Tito Cittadini. I també gràcies a aquells artistes que venint de fora encara resideixen a territori insular, com Ellis Jacobson (nascut als EUA i resident a Palma des dels seixanta), Erwin Bechtold (de nacionalitat alemanya i a Eivissa des dels cinquanta) o Jim Bird (anglès amb residència mallorquina des dels anys cinquanta). Però, aquestes illes també han estat bressol d’artistes locals que han sabut traspassar les fronteres de l’arxipèlag. El llistat podria allargar-se, però en destaquem: Tomeu Cabot, Ramon Canet, Matías Quetglas o Miquel Barceló, que és, sens dubte, l’artista local –viu- més reconegut.
L’artista amb més projecció internacional
Durant el darrer decenni, Miquel Barceló ha conquerit, a través de les seves obres, treballades amb un esperit eminentment mediterrani, el gust de galeristes, col•leccionistes i espectadors d’arreu del món. L’any 1999, Barceló, l’artista mallorquí amb més projecció internacional, celebra 42 hiverns. Mentre es va consolidant cada vegada més la seva carrera artística, gràcies a reconeixements i exposicions aquí i allà, continua treballant amb ceràmica a Artà i realitza un nou viatge a Àfrica, on segueix explorant els paisatges i la vida quotidiana del continent negre. Entre els anys 2000 i 2002 vincula la seva obra amb un dels autors més bons de la literatura universal: realitza més de 300 aquarel•les per il•lustrar els tres volums de La Divina Comèdia de Dant. Cinc anys després deixa la seva empremta eterna a la capella de Sant Pere de la Seu de Mallorca. Un mural de peixos i pans que es converteix amb una de les seves intervencions més importants i controvertides. I el 2008 presenta la cúpula de la sala dels Drets Humans del Palau de les Nacions Unides de Ginebra. Amb aquest peça li cauen fortes crítiques negatives (sobretot pel cost de l’obra) però aquesta intervenció li acaba de donar fama i reconeixement mundial.
De galeries,  fundacions i museus
A les Balears, però, hi ha molt més que obra barceloniana. Dit en xifres, hi ha  71 galeries repartides al llarg de les Illes (58  a Mallorca, 8 a Menorca i 5 a Eivissa), 37 de les quals s’han obert al llarg de la darrera dècada. La majoria de les galeries estan situades, segons es pot veure al mapa que apareix a la Guia de galeries d’art de les Illes Balears, a la capital. El mercat de l’art, doncs, ha crescut a les Illes Balears i s’ha gairebé multiplicat per dos el número de sales d’exposició i venta d’art amb el nou segle. A més, algunes d’aquestes galeries participen des de fa 13 setembres a la Nit de l’Art a Palma, un esdeveniment local –amb un fort accent internacional- on els centres d’exposició estan oberts fins a mitjanit.
En canvi, el panorama de fundacions i museus no ha variat gaire amb deu anys. La incorporació més notable és la del Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma, més conegut com Es Baluard. Aquest centre es va inaugurar fa cinc anys i compta amb una col•lecció permanent amb més de 500 obres, entre les quals hi ha peces de Picasso, Magritte, Sorolla i Tàpies. A més, cada anys s’hi projecten un seguit d’exposicions temporals que apropen el millor de l’art contemporani als illencs. La inauguració d’aquest museu, no ha fet més que completar l’oferta de centres d’art que ja farcien Mallorca, entre els quals hi ha el Casal Solleric, una antiga casa senyorial del segle XVIII reconvertida en un centre d’exposicions fa tres dècades i que cada any ofereix un calendari de mostres de gran qualitat; o la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma -situada en l’antic estudi que va construir Sert- que des de 1992 acull una part representativa de l’obra del pintor a més d’un seguit d’exposicions anuals. Evidentment, les altres illes també tenen els seus museus; en destaquen el Museu d’art contemporani d’Eivissa o el Museu diocesà de Menorca, però és cert que la major part dels centres -i dels esforços econòmics- es concentren a Mallorca.
És obvi, idò, que les Balears ja no són només aquell territori de sol i platja, que s’anunciava fa dècades en pòsters a les agències de viatges, sinó que, cada vegada més, són terra fèrtil per a l’art.

18.6.07

Pintura entre la idea i la figuració

La Pedrera acull una retrospectiva de Nicolas de Staël, l'artista que va inventar un camí alternatiu per a l'art.


Foto: JOSEP LOSADA
Situem-nos a mitjans del segle XX. Després de la Segona Guerra Mundial, al món de l'art apareix el dilema entre figura i abstracció. Enmig d'aquest debat, irromp un jove Nicolas de Staël amb una proposta a mig camí entre la representació de matèria i idea.

La Fundació Caixa Catalunya presenta, a la Pedrera, una retrospectiva de l'artista. La mostra inclou una seixantena d'olis del pintor rus que Jorge Semprún va definir com "l'últim gran clàssic de la modernitat". El comissari de la mostra, Jean-Louis Prat, defineix l'obra de Staël com "una pintura difícil d'entendre a primer cop d'ull, que no desperta passions instantànies".

Staël (Sant Petersburg, 1914-Antibes, 1955) és autor d'una obra abundant concentrada en tretze anys d'intensa activitat. Els seus olis estan a mig camí entre una abstracció pura -amb transposició de colors, cels verds i gespes vermelles- i un retorn a la figuració amb la reincorporació del bodegó més clàssic.

"Staël manté un diàleg constant amb la tradició i amb la resta d'arts, com la poesia i la música", conta el director de la Fundació, Àlex Susanna. Tres pomes, Paisatge i Natura morta a Ménerbes són alguns dels exemples per entendre la seva particular manera de veure el món.

Susanna afegeix que "Staël se centra a representar la realitat des d'una mirada abstracta, per fugir del decorativisme a què arribava l'abstracció més pura".

Pel comissari, aquest artista de la llum "va intentar explicar, des d'una fe total en la pintura, el que era la realitat, la seva gran obsessió, i així es va convertir en un pintor necessari per al futur".

Un any abans de treure's la vida, el mateix artista va deixar escrit: "Tota la vida he tingut la necessitat de pensar en la pintura, de veure quadres, de pintar per ajudar-me a viure, per alliberar-me de totes les impressions, de totes les sensacions, de totes les inquietuds per a les quals no he trobat mai cap altra sortida que la pintura".

___
Article publicat al diari AVUI, pàgina 39. Dimarts, 19 de juny del 2007

16.6.07

Entrevista a Robert Hughes

"Detesto la Sagrada Familia".
El crític Robert Hughes és a Barcelona per fer un llibre del Palau de la Música. Ha estat uns dies al Palau de la Música, des d'on ha afirmat que ''Barcelona és una ciutat narcisista''.

Un dels crítics d'art més influents del món, Robert Hughes, és a Barcelona per preparar el text d'El Palau de la Música catalana, llibre il·lustrat que Triangle Postals publicarà el 2008 amb motiu del centenari de l'edifici de Lluís Domènech i Montaner. Aprofitant que és aquí, Hughes ha pres el pols de la ciutat a la qual el 1992 va dedicar el llibre Barcelona.

"Des de llavors -diu- tot ha canviat molt". Aquest australià resident al Soho novaiorquès i etern enamorat de la capital catalana mai li ha escatimat elogis ni crítiques. Comença disparant: "No vull crear polèmica, però detesto la Sagrada Família". I això que no coneix la controvèrsia que ha generat el pas de l'AVE per sota de la catedral gaudiniana. "No sa-bem com volia acabar-la i l'ampliació és un desastre".

En el seu discurs, en deixa anar una de freda i una de calenta. "Adoro el Palau de la Música, és un dels meus edificis preferits". Aquests dies s'ha tancat a la biblioteca del Palau per documentar-se. "Sóc un superfan de Domènech i Montaner. Em fascina l'arquitectura del XIX, llavors tenien molta energia per fer edificis perfectes amb tots els detalls". A més, el Petit Palau d'Òscar Tusquets també l'ha fascinat.

Hughes parla davant d'un grup de periodistes que han hagut d'esperar més d'una hora per veure'l. Es presenta amb la Creu de Sant Jordi a la solapa. El crític arriba tard, es veu que s'ha encantat pel mercat de la Boqueria. "És un lloc impressionant, llàstima que hi hagi tants turistes, i cap compra res! Estic fart de la gent que ve i es comporta com els japonesos". El crític d'art de la revista Time es mostra meravellat amb la quantitat d'edificis públics que hi ha. "Em sorprèn que no hi hagi cap carrer dedicat a Mendizábal. El Palau de la Música existeix gràcies a la desamortització!". I afegeix: "Passejant pels voltants de la Boqueria, he trobat un Bar Mendizábal. Potser és un petit homenatge".

___
Entrevista publicada al diari AVUI, pàgina 41. Dissabte, 16 de juny del 2007

1.6.07

La 'vídua' de Picasso

El Museu Picasso acull un centenar de fotografies que l'autora nord-americana Lee Miller va fer al gran geni de la pintura al llarg de quatre dècades d'amistat.

foto: MIQUEL ANGLARILL
Enguany se celebra el centenari del naixement de Lee Miller (1907-1977), una figura poc coneguda però determinant de l'art de principi del segle XX. Miller, una dona amb múltiples vides, va debutar als 20 anys com a model per a la revista Vogue, dos anys després vivia a París amb Man Ray i era una de les muses i fotògrafes del surrealisme.

Després d'un matrimoni precoç amb un acabalat egipci, la fotògrafa es va enamorar de Roland Penrose, cronista, biògraf i amic de Pablo Picasso. Es diu que Miller va conèixer Picasso en un poblet de la Costa Blava, a la Provença, l'estiu de 1937, gràcies al seu company. D'aquella trobada estiuenca en va sorgir una gran amistat, que es va materialitzar en un miler de fotografies.

Quaranta estius després d'aquella primera trobada, el Museu Picasso de Barcelona acull l'exposició Lee Miller: Picasso en privat, en la qual es recullen un centenar d'instantànies. L'exposició, comissariada per Katherine Slusher, presenta un Picasso accessible, envoltat d'amics (Joan Miró, Jean Cocteau), familiars, visitants (Gary Cooper), o bé treballant en alguns dels seus tallers del territori occità meridional.

Miller va retratar Picasso també per il·lustrar els llibres que feia el seu marit. Moltes de les fotografies que es recullen a la mostra són imatges enigmàtiques de l'artista que han transcendit més enllà del nom de Miller.

Triangle de complicitat
La relació entre Miller, Picasso i Penrose va sobrepassar els límits de l'amistat. La fotografia Picasso i Roland Penrose (1937) mostra el triangle que existia entre la fotògrafa, l'artista i l'escriptor. En aquesta imatge, Picasso mira fixament l'objectiu, darrere del qual hi ha la bella Miller que surt difuminada a la foto, mentre Penrose observa el pintor.

"Miller va tenir un idil·li amb l'artista, i Penrose admirava profundament el pintor, de qui va fer prop de 18 llibres", diu Slusher. Segons la comissària, "la intensitat de la fascinació i el patiment de Penrose davant l'artista expliquen que en més d'una ocasió Miller s'anomenés vídua de Picasso".

En aquelles trobades d'estiu també hi anava sovint el petit Antony Penrose, que ara és el director dels Lee Miller Archives i de la Penrose Collection. En les imatges de la seva mare es veu un Antony totalment integrat als tallers i capaç de distreure Picasso de les teles. Segons va deixar escrit Miller: "En l'incipient vocabulari de Tony, dibuix i Picasso eren sinònims".

La relació dels Penrose amb Picasso és el gros de la mostra, que culmina amb cinc dels sis retrats que l'artista va fer de Miller vestida d'arlesiana. L'exposició, però, també acull imatges de la Segona Guerra Mundial, quan Miller va treballar com a fotoperiodista. "Ella va crear un dels testimonis més apassionats de guerra a través de les seves imatges i escrits, que es publicaven a Vogue", diu Slusher. La mostra presenta una sèrie d'instantànies dels moments quan va entrar amb els aliats al camp de concentració de Buchenwald.

"Es veu que en acabar la guerra va guardar en capses totes les fotografies que havia fet en aquella època, i a mi no me'n va explicar mai res", diu el seu fill, que ara ha redescobert la seva mare a través de les imatges que feia amb la seva inseparable Rolleiflex.


___
Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 47. Divendres, 1 de juny del 2007

17.5.07

Art contra el principi de la fi

El danès Olafur Eliasson, que recrea espais naturals als museus, rep a Barcelona el premi Joan Miró.

Foto: XAVIER BERTRAL
Olafur Eliasson és conegut per ficar, literalment, un tros de natura o una sensació climàtica dins les quatre parets d'un museu. Amb quaranta anys acabats de fer, les obres oníriques d'Eliasson han voltat per mig món i ara han seduït el jurat de la primera edició del premi Joan Miró, dotat amb 70.000 euros.

Ahir Eliasson va trepitjar per primer cop Barcelona per rebre el premi i començar a familiaritzar-se amb la ciutat, ja que el guardó inclou una doble exposició per al 2008: primer a la Fundació Miró i després al Centre Cultural Caixa Girona. "Aquest premi -explica- em permetrà tirar endavant molts projectes, però també podré apropar-me a l'obra de Miró i formalitzar la meva relació amb ell".

El treball d'Eliasson, a mig camí entre l'escultura i la fotografia, explora el món dels fenòmens naturals i físics. The Weather Project (2003), una instal·lació que va fer a la Tate Modern de Londres, és un immens sol. "Personalment, m'encanta el que anomenem natura", assenyala l'artista. I afegeix: "El paisatge d'Islàndia em permet materialitzar la meva vida a la ciutat de Berlín i carregar piles". L'Ice Pavilion (1998) és l'exemple de com trasllada el paisatge a un museu.

El guardonat, que encara no té clara la intervenció que farà aquí, diu que "el meu art no és per acostar-me a la natura sinó per acostar-me a vosaltres". Ell és dels que entenen l'art relacionat amb l'entorn i la societat de cada moment. "No m'importa gaire l'objecte. Per mi, l'art no és la solució a tots els problemes socials, però sí que pot funcionar com un llenguatge per trobar una alternativa".

Eliasson es presenta com un artista conscienciat i amb ganes d'agermanar l'art i la societat. "Vull vincular el potencial de l'obra d'art perquè s'inscrigui dins la societat, que està amenaçada per la indiferència dels ciutadans". I conclou: "En el meu cas, l'art és una crítica al principi de la fi d'aquesta societat".


___
Article publicat al diari AVUI, pàgina 49. Dijous, 17 de maig del 2007

16.5.07

Laus per a 'Amo a Laura'

El guardó de disseny gràfic i comunicació visual de l'ADG-FAD premia amb dos trofeus Grand Laus la contracampanya publicitària d'Internet per a l'emissora MTV.

Una imatge del videoclip 'Amo a Laura',
penjat a Internet com una contracampanya
a l'emissora de música MTV
Es van presentar com a Asociación Nuevo Renacer: Por una Juventud sin Mácula i l'any passat van revolucionar Internet amb una campanya contra l'emissora de música MTV. El missatge, que va passar de mail a mail, portava adjuntat el videoclip d'un quartet de joves amb polo, pantalons de pinces i la ratlla del cabell en un costat. La cançó Amo a Laura, que canta les excel·lències d'arribar verge al matrimoni, es va convertir en un dels hits de l'any amb una estrofa ben enganxosa: "Amo a Laura, a Lauraaa, pero esperaré hasta el matrimonio".

Durant mesos va existir el dubte de si era una campanya d'uns jovenets de l'Opus o bé una bona estratègia publicitària dels de la MTV. I van encertar els més malpensats: els publicitaris de Tiempo BBDO es van empescar aquesta contracampanya que responia a una publicitat televisiva de la MTV en què només apareixien dones exuberants i amb poca roba.

Ahir els creatius de la campanya van ser premiats amb dos trofeus Grand Laus, en la categoria d'interactius i de publicitat audiovisual. El premi, organitzat per l'Asociació de Directors d'Art (ADG) del Foment de les Arts Decoratives (FAD), guardona els millors treballs de disseny gràfic i comunicació visual de l'Estat des de fa 37 anys.

Per Ramon Castillo, jurat dels Laus, "Amo a Laura ha estat una campanya bastant notòria perquè es tracta d'una comunicació nativa d'Internet que fins ara no existia". Segons explica, el jurat s'ha decantat per aquest projecte perquè "va ser tot un fenomen i va encetar a Espanya aquest tipus de publicitat, sense utilitzar cap altre mitjà de comunicació".

Aquesta és només una de les tendències dels Laus, que en aquesta edició també han reconegut l'estudi Mucho pel catàleg de Biosca&Botey, i la comunicació institucional que Smäll va fer per a Parcs i Jardins de Barcelona, amb uns globus de text que animaven a deixar la platja neta.

"Enguany hi ha més diversitat entre la trentena de premiats, no hi ha una tendència clara, sinó que s'estan utilitzats diversos registres alhora", diu Enric Jardí, president de l'ADG-FAD. I és que s'han presentat 1.330 projectes, entre els quals més del 50% han estat fets a Barcelona, que per alguna cosa diuen que és la capital del disseny.


___
Article publicat al diari AVUI, pàgina 52. Dimecres, 16 de maig del 2007

15.5.07

La moda dels edificis icònics

El Musac rep el premi Mies el dia que es presenta el projecte Flamenco Towers

Maqueta del projecte Flamenco Towers
que l'equip Xavier Claramunt realitzarà
a la ciutat xinesa de Hangzhou
Ja fa uns anys que als horitzons de les principals ciutats del món hi neixen, com bolets, edificis icònics signats per importants estudis d'arquitectura. Precisament, ahir, l'equip català Xavier Claramunt va presentar el projecte Flamenco Towers, un edifici de 220 metres d'alçada que canviarà l'skyline de la ciutat xinesa de Hangzhou. El nom es deu al fet que l'edifici gira com una parella de bailaores a mesura que s'alça i es bifurca.

El debat dels edificis icònics copa, ara per ara, les trobades entre arquitectes. I ahir, en l'entrega del premi Mies van der Rohe, el tema dels edificis al·legòrics va aparèixer de nou. Els premiats, per cert, van ser Luis M. Mansilla i Emilio Tuñón, dissenyadors de l'edifici de coloraines que acull el Museu d'Art Contemporani de Castella-Lleó (Musac). Francis Rambert, membre del jurat, va justificar el premi assegurant que "aquest edifici ha creat un espai urbà i ha donat ànima a un barri que no en tenia".

Tot i que el Musac té certa presència icònica (una mena de cub Rubik), Rambert deixa clar que "en el premi Mies es valora l'arquitectura sostenible amb context i valors socials, la que va més enllà del símbol". Aquesta és l'essència dels vint anys d'aquest premi biennal, un dels més prestigiosos en arquitectura.

El pavelló Mies de Barcelona va acollir ahir l'entrega de premis. L'exalcalde de la ciutat i expresident de la Generalitat, Pasqual Maragall, va defensar que "Barcelona ha tingut aquest fort impacte en els darrers vint anys gràcies als arquitectes i als edificis i també als monuments i objectes construïts que poblen la ciutat".

Per a Esteve Bonell, premiat el 1992 pel Pavelló d'Esports de Badalona, "ara els clients només encarreguen edificis simbòlics, que acostumen a estar descontextualitzats del territori. Això són falses icones perquè són el temps i l'ús els que s'encarreguen de convertir un edifici en emblemàtic".

---
Article publicat al diari AVUI, pàgina 47. Dimarts, 15 de maig del 2007