24.1.17

Toni Catany, suspès en el temps

L'estiu passat, La Pedrera va acollir la mostra Toni Catany. D'anar i tornar, un recorregut  deliciós, farcit de vaivens, per l'obra del fotògraf mallorquí mort sobtadament l'any 2013. L'exposició antològica, comissariada per Antoni Garau i Alain D'Hooghe, director i vicepresident de la Fundació Toni Catany respectivament, es va presentar com un tast al treball de l'artista que, des del Mediterrani i sense oblidar les arrels, va esdevenir universal. Un viatge poètic per territoris i records a través de més d'un centenar d'instantànies -la majoria inèdites-, notes i objectes que col·leccionava -floreres de copinyes que feia sa mare, miniatures d'arreu, càmeres i llibres, entre d'altres- i que connectaven com una línia perfecta, des de la sala d'exhibició, amb ca seva, situada al carrer Nou de la Rambla, al Raval de Barcelona, on va viure i treballar al llarg de tres dècades. 

El periple expositiu oferia múltiples relats per on transitar Catany. De la icònica Nin (Eivissa, 1967), considerada la primera fotografia d'un Catany que s'aferrava als orígens, a les provatures quasi pictòriques amb el calotip, realitzades poc després de deixar la carrera de química que l'havia duit a viure a la capital catalana. Dels nus escultòrics de la sèrie que agafà el nom d'un vers de Blai Bonet, Somniar déus, als potents retrats de Mirades fortuïtes amb personatges d'Etiòpia, Veneçuela i Bangla Desh, o a les parets qualsevols de Llucmajor, poble on va néixer el 1942, als murs i les voreres coloristes del Marroc, Indonèsia i Mèxic, Índia en l'abstracta proposta Parets Mestres. “M'obsessiona el temps -apuntà-. Escollir una flor mustia, unes fruites podrides o unes copinyes és la meva manera de parlar del temps”. Per a Catany, que treballava simultàniament en color i en blanc i negre, la bellesa era en la cosa viscuda, en el desgast. El gènere de les natures mortes és el que el va fer més conegut i el que potser exemplifica més aquesta intenció que sovint s'ha llegit en clau de melangia. Objectes d'aquí i d'allà congelats en el temps, cossiols i rams secs, trastets, petxines o papallones dissecades que el transporten a evocacions d'infantesa i conformen, entre d'altres, la sèrie Altars profans. “Els bodegons solen sortir a partir d'objectes que tenc a ca nostra -escrigué-, que he anat recollint en el curs dels viatges, com si fossin souvenirs. Vaig recollir unes copinyes del Carib i al cap d'uns mesos a Barcelona vaig sentir nostàlgia d'aquella mar. Allò em va portar a fer bodegons. [...] En les meves fotos, mescl records i experiències”. Un Catany polifònic, ple de matisos gràcies als jocs de textures que aconseguia, per exemple, construint els fons amb les teles usades de collir ametlles que li enviaven des de Mallorca. “Primerament -deia- és la sensació. Després ve la idea”. El fotògraf experimentà en tècniques però, en qüestions de continguts, se sentia còmode en les temàtiques clàssiques: retrat, natura morta, paisatge i nu. El Mediterrani va ser un tema d'estudi, un punt de partida per recórrer el món (Egipte, Mali, Laos, Venècia, Nova York, Iran...) i un lloc de tornada. La mostra, que no respectava cap ordre cronològic sinó que més aviat era un panòptic on cercar temes i històries, es tancava amb una bolla del món que es va trobar embolicada a la casa natal i amb un atles que tenia les marques de per on viatjà, exemplificant aquestes nombroses anades i tornades.

Nin (Eivissa, 1967)


A la casa de l'amic
Guiats per Garau, marmessor del llegat del fotògraf, arribàrem a can Catany de Barcelona, “a la casa de l’amic”, com va cantar Maria del Mar Bonet. “Aquest era el seu paradís”, afirmà Garau tot just entrar en l’habitatge senyorial de principis del segle passat. Tota l’estança és plena d’andròmines que recopilava i, a vegades, fotografiava al gran saló que va convertir en estudi. I just a l’altre costat, un pati amb un colomer ple de cossiols, que pareix un corral mallorquí. Aquest pis que es manté, més o manco, aturat el 2013, és precisament avui una de les seus de la Fundació Toni Catany. L'any 2005 el mateix artista començà a treballar en la creació de la d’aquesta fundació, el seu “gran projecte”, que actualment custodia el fons i la seva col·lecció. Una col·lecció que inclou tota la seva obra, una vasta biblioteca especialitzada, càmeres, quaderns i escrits, així com fotografies d’altres artistes. Catany sempre va manifestar la intenció que el seu llegat es conservés a Llucmajor, convertint la seva casa natal i la del costat, del sacerdot i fotògraf Tomàs Montserrat, en el Centre Internacional de Fotografia, situant, així, el seu poble al mapa de l’art contemporani. La Fundació, per la seva banda, va fent via i programa vàries exposicions anuals a Llucmajor -per exemple, fins al 28 de gener es pot veure la mostra Venècia després de la llum al Claustre de Sant Bonaventura-, entre altres activitats, però el llegat de Catany ha topat amb la lentitud exasperant de l’administració que manté suspès en el temps el seu darrer projecte. 
___
Publicat a Revista Bonart, novembre-desembre 2016 gener 2017

11.1.17

L'art del carrer d'Aboudia entra a la galeria Out of Africa de Sitges

Abdoulaye Diarrassouba (Costa d'Ivori, 1983), més conegut com a Aboudia, s'ha obert les portes d'importants col·leccions internacionals (hi ha obra seva, per exemple, a la Contemporary African Art Collection de Jean Pigozzi de Ginebra o a les londinenques Franck Cohen Collection o Saatchi) gràcies a la seva pintura que relata la vida als carrers, pobresa i conflicte armat. 

El seu tema són, principalment, els nins del carrer. I és que Aboudia pinta com ho fan ells, però sobre llenç. L'inspira, posem per cas, la vida a la localitat costanera de Bingerville, on va estudiar al Centre Tècnic de les Arts Aplicades, o l'estació de trens d'Abobo, on un grapat de joves dibuixen i escriuen sobre els murs. En les seves obres, que recorden inevitablement les composicions de Basquiat, ressonen, entre el collage i el dibuix, la marginalitat dels sense sostre, els grafitis i tags i, clar, l'eco del nouchi o noussi, l'argot que floreix de la mescla de francès i les múltiples llengües que es parlen a la Costa d'Ivori. L'esclat de la segona guerra civil del país, l'any 2011, marca, sense dubte, la seva trajectòria, tot i que es nega a ser considerat com un “pintor de guerra”. L'artista va documentar, des del seu estudi, els combats i la batalla de la ciutat d'Abidjan, entre d'altres, i va ser amb aquestes pintures bèl·liques, que el seu treball començà a ser reconegut en importants col·leccions europees i nord-americanes. 

Aboudia - I have a dream 1 - 2016 - 100x110cm - Mixed media on canvas - HR
Sorella Acosta, directora de la galeria Out of Africa de Sitges, recorda com va posar l'ull en l'obra d'Aboudia abans que li arribessin ofertes d'arreu. “El 2012 el vam anar a visitar al seu taller amb la intenció de proposar-li una mostra a la galeria per l'any següent. Uns mesos més tard, em va trucar ell mateix per dir-me que la Jack Bell i Saatchi li havien ofert vàries exposicions a les quals no podia dir que no. Van passar els anys, però ell no em va oblidar. Fa poc em va contactar de nou per demanar-me si encara el volia exposar. Nosaltres -bromeja des de l'altre costat del telèfon- no som al centre de l'art contemporani com les galeries de Londres, París o Nova York, però estem encantats de poder-lo mostrar”. Del treball d'Aboudia, Acosta en destaca el fet de ser una pintura “molt forta, colorista, vitalista, plena d'energia i, a la vegada, d'una gran innocència, tot i que -afegeix- darrerament passa llargues temporades a Anglaterra i als Estats Units i el seu estil, és clar, se'n ressent, incorporant influències d'aquí i d'allà”.

El títol de la mostra, I have a dream, “fa referència -es justifica la galerista- a tots els joves que viuen al carrer i que tenen el somni de millorar la seva situació. D'alguna manera, amb l'obra d'Aboudia intentem demostrar que amb treball, èxit, passió i creativitat es poden fer realitat alguns dels nostres somnis”. L'exposició, que aplega una quinzena de pintures, es pot visitar a la galeria Out of Africa del 3 de desembre al 29 de gener del 2017. Posteriorment, del 27 de març al 2 d'abril del 2017, la galerista portarà l'obra de l'artista al Salon Zürcher Africa de la capital francesa, que se celebra al mateix temps que la fira Art Paris.
___
Publicat a Revista Bonart, novembre-desembre 2016 gener 2017

28.12.16

Drap-Art celebra 20 anys consolidant la seva internacionalització

Del 16 al 31 de desembre, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i els seus voltants seran la localització de la catorzena edició del Festival Internacional de Reciclatge Artístic de Catalunya que organitza Drap-Art, la plataforma d'artistes, dissenyadors, artesans i creatius que converteixen la brossa en art. A més, Drap-Art celebra que fa vint anys que treballen per promoure arreu el reciclatge creatiu.

L'edició d'enguany, com ja és habitual, compta amb un vast programa: exposicions col·lectives d'obres d'art i objectes de disseny realitzats amb materials de rebuig, intervencions en l'espai públic, mercat d'artesania, tallers d'intercanvi i reparació de joguets, un àmbit dedicat a la reflexió, així com una desfilada de moda, amb peces de dissenyadors de Barcelona, Pittsburgh i Montevideo, i projeccions. Com a novetat, els organitzadors presenten unes jornades de creació en directe, recuperant la Marató de Creació i Reciclatge de Barcelona, que es va celebrar a les beceroles del festival. En aquesta ocasió, ocupa el Hall del CCCB entre el 16 i el 18 de desembre. Una trentena d'artistes crearan les seves obres en directe davant del públic, acompanyats de performances, concerts, videoprojeccions, tallers i sessions de DJ. A més, per vuitè any consecutiu, s'atorga, per part del grup Hera, el Premi Residu'Art en les categories d'artista emergent i artista professional. 



Destaquen les intervencions a l'espai urbà de Thomas Nölle, que projecta un mosaic gegant a la plaça dels Àngels amb materials recuperats pel projecte Marviva de l'Agència de Residus de Catalunya, i de Stephanie Senge, que té programat un taller d'una setmana de creació d'escultures i pancartes i preveu culminar amb una Manifestació del Consum que recorrerà les Rambles i plaça Catalunya fins a arribar al CCCB.

L'exposició col·lectiva High Lights, que es pot visitar del 16 al 31 de desembre, inclou l'obra de prop de setanta artistes i dissenyadors emergents i internacionals més destacats que han participat a Drap-Art al llarg de les dues darreres dècades. Aquesta mostra es va poder veure del 9 de setembre al 9 d'octubre al RE:NEW Festival de Pittsburgh, el debut de Drap-Art als Estats Units. La internacionalització del festival és a hores d'ara una realitat. Al llarg de l'any, ha arribat fins a Montevideo, on es va celebrar el Drap-Art Uruguai i pensen repetir l'experiència del 18 al 28 d'abril del 2017. A més, Tanja Gras, directora del projecte, confirma que estan treballant per portar el projecte, que és una referència a la capital catalana, també a Xile i a l'Argentina. 

El Festival Drap-Art s'ha consolidat, edició rere edició, com un aparador atractiu de les tendències artístiques que  treballen a partir del reaprofitament de materials de rebuig. Des del 2010, Drap-Art organitza mercats de reciclatge artístic i consum sostenible al llarg de l'any i organitza, entre altres, per exemple, activitats conjuntament amb l'Associació d'Amics i Comerciants de la plaça Reial. Drap-Art és, però, sobretot una plataforma activa des d'on es vol fomentar un consum més responsable i enarborar el lema de les tres r sostenibles: reduir, reutilitzar i reciclar. 
___
Publicat a Revista Bonart, novembre-desembre 2016 gener 2017

14.12.16

Trauma - Joan Fontcuberta

La galeria Àngels Barcelona llueix des de fa uns dies com una mena de cementiri de fotografies on s'exhibeixen una quinzena d'instantànies moribundes, agòniques, a un pas de perdre la imatge. Les fotografies, diu Joan Fontcuberta, neixen, creixen, es reprodueixen i moren. 




El pare del manifest sobre la post fotografia es planteja ara “què resta de la foto quan només en romanen els residus, unes taques químiques sensibles a la llum?”. De la saturació de píxels a la recerca de la materialitat, oda al gramatge. El resultat és una petita tria de peces en “estat de trauma”, extretes de l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona. Algunes ampliades i positivades sobre paper, com la nena de primera comunió amb el rostre desfigurat per una hipotètica humitat que li atorga un aire fantasmagòric, o la parella cofoia que resisteix a una taca que amenaça part de l'escena. També hi ha plaques originals malmeses i algunes transformades en caixes de llum, on les ferides són sinuoses línies d'una nova composició. Totes les obres són anònimes i estan sense datar, excepte una de pràcticament negra, signada per l'artista als setanta. Prova que res s'escapa del temps i els efectes de la química. 



Només un “però”, Trauma és com un plat de nouvelle cuisine: boníssim però d'un mos s'acaba. La tesi de l'exposició és molt suggerent i justament per això una s'esperaria un recorregut més extens per aquesta proposta d'arqueologia visual, amb múltiples obres que exemplifiquessin els diferents estadis d'una foto malalta. Malgrat tot, qui pot resistir-se a una exquisidesa, per petita que sigui?

5 estrelles. 
Àngels Barcelona. Fins al 3 de febrer de 2017
__
Publicat a Time Out, 07/12/1

9.11.16

Bàlsam i fuga

A mitjans dels anys quaranta del segle passat, Jean Dubuffet va inventar-se el terme “art brut” per referir-se a les expressions artístiques creades per autodidactes, en la marginalitat, fora dels circuits establerts de l’art. A Bàlsam i fuga, Mery Cuesta trasllada a la institució artística prop de setanta obres realitzades per presos en centres penitenciaris de Catalunya, confrontant-les i fomentant les coincidències amb peces d’artistes consagrats de la col·lecció La Caixa. 

Ocells, d'Andrei Cristea, de Brians 2

L’aposta és arriscada, però el resultat és digne d’ovació. D’entrada, la comissària replica les estances d’una presó per traçar el recorregut expositiu (entrada, taller, pati, cubicle, escapisme i -l’anhelada- sortida) i desglossa els temes recurrents en la vida presidiària, que són presents també en les propostes d’autors consolidats. Proliferen els ocells (Ocells, d’Andrei Cristea, de Brians 2; Aus-Ucelli, de Jochen Lempert) o els vaixells (un de llosques, d’autoria múltiple; una petita joia que mostra la precarietat de materials per treballar), com al·legories de llibertat, i les al·lusions al pas del temps (el gran rellotge d’arena, de Jorge Barbi; Pati gris, de Requena, de Quatre Camins). 

Aus-Ocells, de Jochen Lempert

Tot i que hi ha molta figuració, també es flirteja amb el surrealisme, que ajuda a exemplificar les evasions, amb referències clares a Dalí, Magritte o Ernst, i on es dialoga directament amb pintures de Ponç, Zusch i Barceló. L’exposició elogia la feina dels monitors artístics, que ofereixen nous referents als reclusos ampliant simbologies i coneixements, i prova que l’art és bàlsam i és fuga pel qui el crea, sigui dins o fora de la garjola. 

5 estrelles. 
CaixaForum. Fins al 15 de gener de 2017
__
Publicat a Time Out, 09/11/1


17.10.16

La ficció és una realitat per succeir

Existeix un món fantàstic on les pigues es converteixen en confeti, els unicorns tenen una pastanaga al cap en lloc de banya i, com que tothom gaudeix de les mateixes capacitats físiques i intel·lectuals, les teories de Darwin semblen un acudit dolent i les Olimpíades són encara més avorrides! És una realitat paral·lela que esbojarradament dibuixa, escriu i llegeix Ana Garcia-Pineda. 



Les seves històries delirants estan protagonitzades per uns personatges que, per exemple, defensen a ultrança acabar amb l'homonímia: aconseguir que cada mot tingui un sol significat per tal d'evitar més malentesos. Si triomfen, ja no hi haurà, com pinta de manera naïf i amb traç senzill, barres de pa als bars per aguantar les copes, ni bocins de dits enmig d’un ou fregit... Són fragments de contes il·lustrats o imatges per unes narracions desbaratades que Garcia-Pineda recita amb serenor, acompanyant cada una de les obres. Però, no tot són flors i violes en aquest relat expandit. També hi ha lloc per imaginaris distòpics: la creativitat i la contemplació estan prohibides, els forats desapareixen i, per tant, no hi ha finestres; s’extirpen les parts del cos que no són útils i, com que tot és privat, per caminar pel carrer cal llogar l'ús del paviment. Una combinació d’art i humor absurd, amb tocs de ciència-ficció, que llueix més narrativa que plàsticament. 

3 estrelles. 
Espai 13. Fundació Joan Miró. Fins al 6 de novembre. 
__
Publicat a Time Out, 05/10/1


10.10.16

Jo Milne - No faig prediccions, sinó excuses

S'equivoquen els que asseguren que ciència i art són la mateixa cosa i també els que diuen que art i ciència res tenen a veure. La grandesa de la ciència està en el fet que un científic pot arribar a comprendre sense necessitat d'intuir i la de l'artista en què pot arribar a intuir sense necessitat de comprendre”. Ho diu el divulgador científic Jorge Wagensberg i la cita serveix per entrar en matèria. 


Jo Milne s'agafa a la teoria de les cordes com excusa per crear. Des de l'especulació, però aferrada a preceptes científics, plasma l'aspecte de cordes vibrants, filaments embullats i eixams que ressonen en múltiples universos. No fa prediccions, però ensenya possibles veritats geomètriques que transporten a altres dimensions. Costa entrar en un jardí com aquest, el plantejament és dens i el títol de la mostra no ajuda, però val la pena fer l'esforç, superar la por a conceptes d'astrofísica i deixar-se endur pel plaer estètic. Milne intueix i sense necessitat de comprendre invoca l'invisible en belles escultures que dansen sobre cosmologies imaginades.

4 estrelles.

Espai Volart. Fundació Vila Casas. Fins al 18 de desembre.
__
Publicat a Time Out, 28/09/1


5.10.16

La Galeria congrega l’obra de Francesc Artigau, Marcos Palazzi, Mar Saiz i Xavier Serra de Rivera

La Galeria congrega l’obra de Francesc Artigau, Marcos Palazzi, Mar Saiz i Xavier Serra de Rivera 

Els quatre artistes comparteixen de fa anys les instal·lacions de l’antiga fàbrica tèxtil Vilumara, situada al carrer Sant Pere més Baix, número 42, de Barcelona, on hi tenen els seus tallers. Francesc Artigau hi va arribar fa una cinquantena d’anys, poc després es va afegir Xavier Serra de Rivera i més recentment Marcos Palazzi i Mar Saiz, que casualment havien estat alumnes, temps enrere, dels dos anteriors a l’Escola Eina. Tots ells conreen la pintura des de la figuració, “però no com a doctrina; són coincidències que no són reivindicatives”, assenyala Artigau. 



Entre els mesos d’octubre i novembre, La Galeria de Sant Cugat del Vallès presenta la primera exposició dels quatre plegats en una galeria. És la primera vegada que aquesta sala mostra obra d’Artigau i Saiz; Serra de Rivera i Palazzi han format part d’algunes col·lectives anteriors. El galerista Jordi Batlle es resisteix a referir-se a aquesta exhibició a vuit mans com una mostra col·lectiva més: “es tracta de quatre exposicions en una on s’hi apleguen una seixantena de quadres amb diferents sensibilitats i estils”, matisa. Van de propostes més realistes a d’altres més pop o pròximes a la il·lustració o al surrealisme. Mentre que en uns es veu més l’interès en la composició, en d’altres predomina el tractament cromàtic o la psicologia i la construcció dels personatges. 

“No són un grup generacional –recorda Batlle– però els uneix un mateix espai i unes rutines diàries a l’estudi”. Entre ells hi ha una intensa relació d’amistat que tots ressalten. “Discutim molt de pintura”, apunta Serra de Rivera. Però, tot i això, cap d’ells se sent condicionat per la resta. Per una banda, Palazzi reconeix “algunes coincidències marcades per un entorn comú” i, per altra, Saiz afegeix: “la nostra relació es fonamenta en l'admiració que ens professem. Tots som figuratius però cada un entenem la pintura des de la nostra personalitat”. Artigau continua: “Estem tot el dia al taller i, com que això de pintar és una feina molt solitària, ens sentim més acompanyats, però els quatres som molt independents”. Per acabar, sentencia: “Si féssim altres coses en lloc de pintar, també seríem amics”.
___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre 2016

21.9.16

El Museu del Modernisme encara l’obra de Ramon Casas amb joieria contemporània

Amb motiu de l’Any Ramon Casas i coincidint amb la vuitena edició de la fira de joieria artística Joya, que se celebra a l’Arts Santa Mònica del 29 de setembre al 2 d’octubre, el Museu del Modernisme de Barcelona presenta, del 22 de setembre al 16 d’octubre, l’exposició Les Confluències.

La mostra, comissariada per Nichka Marobin, encara deu retrats femenins d’un dels artistes més destacats del Modernisme -del qui precisament es commemora el 150è aniversari del naixement- amb el mateix nombre de peces de joieria artística contemporània.

La curadora italiana, que anys abans havia treballat combinant i assenyalant les relacions entre alta costura i joies, en aquesta ocasió estableix un diàleg per parelles reconeixible entre tres pintures i set dibuixos del modernista amb complements de creadors d’arreu del món. Destaquen els dibuixos Dama amb peineta i mantó i la peça del mexicà Jorge Manila, o Manola amb mantellina amb l’obra del sud-coreà Sungho Chio; així com les pintures Figura femenina amb la joia de l’alemanya Lydia Hirte, o El petó de bona nit amb l’objecte de la italiana Gigi Marian i l’hongaresa Flóra Vági. Tots els quadres de Les Confluències, excepte un, pertanyen a la col·lecció del museu o la de la galeria Gothsland.

Dibuix de Ramon Cases i joia de Sungho Chio


S’estableixen relacions casuals entre el material exposat. De fet, cap dels joiers  havia treballat a partir de l’obra de Casas, però, així i tot, es percep una evident confluència d’idees, conceptes estètics i, fins i tot, patrons, colors i textures coincidents. “Es veuen múltiples similituds entre les obres i la intenció, tot i la diferència dels anys, d’un interès creatiu comú de voler crear en la mateixa línia”, comenta la directora del Museu del Modernisme de Barcelona, Gema Losa. És precisament l’atenta mirada de Marobin qui ha afavorit aquestes semblances fortuïtes i inesperades, de la mà de disciplines artístiques dispars: pintura, dibuix i joieria, un art que es va revitalitzar justament durant l’etapa modernista. “Es tracta d’una proposta nova, que dóna un aire contemporani a Casas”, conclou Losa.

___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre 2016

7.9.16

Arnau Puig, més ràpid que el temps

Arnau Puig m’obre les portes de casa seva un matí qualsevol del mes d’abril. El seu estudi és una gran estança amb les parets folrades fins al sostre de prestatgeries atapeïdes de llibres. 



D’aquí una estona, d’un d’aquests estants de lletraferit agafarà Síntesis de la historia de España d’Antonio Ballesteros Beretta, un llibre del 1941 d’enquadernat casolà que resulta ser una primera lectura determinant en la seva formació. “Encara ara –dirà mentre el fulleja– me’n serveixo”. Hi ha, en aquesta habitació, un cert desordre per acumulació que la fa viscuda. “Això és un desori, però no ho arreglem perquè si així no trobo res, de l’altra forma encara trobaré menys i, millor, perquè m’interessa tot, cada vegada m’interessen més coses!”. Em convida a seure a l’escriptori on acostuma a llegir i escriure a mà. A l’altre extrem de la cambra, just al darrere meu, hi ha una taula amb un ordinador i un telèfon fix que sonarà durant la conversa. Algú l’invitarà a assistir a un acte i ell declinarà l’oferta amb agraïment. Als seus noranta anys, li toca triar amb cura les sortides. Arrenca l’entrevista i ens remuntem als orígens. 



Arnau Puig no sap quin dia va néixer. La data imprecisa bascula entre el 6 i el 16 de gener de 1926. De ben jovenet va viure i presenciar de prop alguns dels fets històrics del segle XX que marcaren el decurs del país: la proclamació de la República, els Fets d’Octubre, l’entrada dels tancs per la Diagonal...  A Dau el set, una filosofía de la existencia (Flor del viento, 2003) relata: “Una certa consciència històrica m’ha envoltat i ha configurat tota la meva vida”. Cara a cara, el filòsof d’ulls picardiosos afegeix: “M’hi trobo en la història. Tot el que faig és història. Depèn de la racionalitat d’aquest trobar, de la insignificança a ser decisiu, tindrà un sentit o un altre”. Aquí comença la lliçó del mestre. “Si no hi ha ningú que et signifiqui –avisa–, res de res. Tirant de Heidegger podem dir que l’atzar fa bé les coses, si aprofites les circumstàncies en les quals et trobes; depèn de tu”. En plena Guerra Civil, després d’un xisclar de sirenes que avisava d’un possible bombardeig, Arnau Puig nin va caure d’un camió on s’havia enfilat mentre jugava amb altres amics. Aquest accident al braç, les seqüeles del qual l’han acompanyat tota la vida, el va portar per un periple d’hospitals. Finalment, als volts del 37, l’ingressen a l’Hospital de Sant Pau on despertarà, de la mà de l’obra de Lluís Domènech i Montaner, la seva primera consciència estètica. “Em deixen caminar pels diferents pavellons i descobreixo un ambient on tot era superflu, ple de creativitat i imaginació, que res tenia a veure amb l’arquitectura adotzenada de la qual provenia”. A més, durant aquesta convalescència es refugiarà en els llibres fins a esdevenir un àvid lector. “L’atzar actiu –etziba amb perspectiva de savi– és un element decisiu. Som una disposició en cada moment. En cada instant podem ser tot o podem ser res”. 

En aquest relat perifràstic, que es ramifica per experiències, lectures, cites i anècdotes, tot lliga. Les derives i els circumloquis llargs, en Arnau Puig, és inevitable, acaben portant a Dau al Set, d’on hi ragen Joan Ponç, Joan Brossa, Antoni Tàpies, Joan Josep Tharrats i Modest Cuixart. “Jo ara ho veig, tot és una constel·lació, una gran xarxa. L’any 48 decidim fer un pamflet perquè volem que les nostres maneres de pensar tinguin incidència en els altres. Editem una revista insignificant que ningú volia ni regalada i al cap dels anys passa a ser determinant d’una manera de ser. Dau al set, com ja he dit en moltes ocasions, l’han fet els altres”. A Pensar la imatge. Homenatge a Arnau Puig (catàleg de l'exposició homònima; Comanegra, 2013) es llegeix: “Dau al set no és el que hi ha escrit o dibuixat, sinó el que s’escriurà, es dibuixarà o pintarà. Nosaltres no fórem un grup, fórem una conjunció de voluntats que ens oposàvem al nostre entorn”. I de manera natural, en la conversa, apareix la llavor primigènia, Algol, que agafa el nom d’un estel doble, més conegut com estrella del diable. “Quan la vam crear, amb en Brossa i en Ponç, volíem que fos una eina de combat ideològic, que és com s’ha acabat llegint després, en part gràcies a la meva tenacitat”. Explica que quan va escriure el primer article, “Hombre, historia”, no tenia cap cultura oficial, i que els seus coneixements eren fruit de lectures anàrquiques i xerrades amb els companys. “La cultura –assegura erigint amb fermesa el dit índex– es pot començar des de les beceroles. Tot i la contradicció, jo primer ho he après i després ho he sabut”. La curiositat, que en aquestes alçades encara manté ben a to, l’ha impulsat a estudiar i voler conèixer sobre gairebé tot, especialment, però, pensament, història, matemàtiques, sociologia, art, llenguatge, teatre, poesia i astronomia. “Sempre m’ha sobrat temps per estudiar i llegir”. Amb somriure murri, rememora quan es va trobar Notas de andar y ver, d’Ortega y Gasset, en una llibreria de vell  (“Això és el que he fet al llarg de la vida, entendre el veure com el pensar”, proclama) o aquell article a la revista Destino que li va fer via cap a la Ilíada. “No vaig tenir una formació escolar regular ni coherent, però en canvi, vaig trobar al meu entorn familiar i privat el que es podria anomenar com una formació ‘a la francesa’, en el sentit racionalista i enciclopèdic”.



En aquells anys Arnau Puig era l’Arnaldo –pronunciat, és clar, a la barcelonina, Arnaldu– i descobreix que el significat del seu nom, que acabarà transformant, és el que “té la força d’una àguila”. Encara no havia anat a estudiar a París (lloc de formació, on es casarà i serà pare), tampoc havia viatjat a Moscou a la desfilada comunista, ni pensava treballar uns anys a Roma, però ja en tenia uns quants d’experiència com a oficinista i havia perdut una feina assegurada per dir que llegia filosofia. “El passat –comenta, mentre a mi se me’n va la vista cap un petit retrat on té tota l’expressió de Schopenhauer– és la manera que tinc d’anar recollint mots, reflex de les circumstàncies per construir el demà. En sentit, és clar, de construcció, no de restauració. Que aquestes deixalles serveixin per fer una altra cosa. Tota la meva vida ha consistit precisament en això. Amb un condicionant –continua– que la deixalleria és la que és, no la que tu vols. Mudar les peces, donar-li la funció que tu li projectes”. Des de la veterania sentencia: “Gràcies al passat puc tenir aquest horitzó sempre obert”.

L’avi que aquest matí de primavera tenc assegut al davant s’identifica amb el poema de Goethe, “Der Erlkönig” (“El rei dels verns”), que musicà Schubert i que ara ell interpreta lliurement. “El meu destí és el no destí, com el del comte Arnau. No fugir, sinó cavalcar constant, constant, constant. Cap a on? –dibuixa un gest socarra amb els llavis–, no ho sé. Jo forço el poema i, a diferència del protagonista, m’escapo del temps. Forço les situacions, es tracta de no acceptar l’statu quo. Els mots, per exemple, diuen molt més del que hi ha al diccionari, els mudo i els canvio, per això mateix sóc poeta”. L’orador incansable, a De una filosofía de la itinerancia (Comanegra, 2011), al·lega que “les paraules som com una cotilla de la nostra possibilitat de pensar”. 



La seva manera de ser i estar en el món, és ben sabut, és amb l’escafandre de qüestionador radical. Aquest professor venerat, pensador elogiat i referent per a unes quantes generacions de crítics, busca polemitzar, se sent còmode en els terrenys movedissos. “La intel·ligència és anar contracorrent. M’interessa saber el que no sé i, si m’estampo, mala sort. Jo no busco conservar-me, busco inventar”, puntualitza. “Es tracta  d’intentar veure el que no veus”. Però, allò que veiem, el que estem observant –li dic al crític que vaig conèixer al festival Le Printemps de Septembre de Tolosa fa una dècada, quan els dos compartíem espais al diari Avui–, l’art ha de ser compromès socialment? “Ha de ser un compromís amb ell mateix. Si en la societat hi ha lluita social, tota obra d’art ha de tenir una incidència social. L’art ha de ser sempre una provocació”. A tall d’exemple s’agafa a Miró. “Un dels monuments més perfectes que trobo és Dona i ocell, situat al Parc Miró. En una sola obra hi és tot. El principi femení, el masculí i fins i tot a algú li semblarà un cacauet, però això no importa. Al final de la seva vida Miró assegurava que no li interessava el que la gent pogués pensar sinó el que provocava”. A Una filosofia de l’existència, l'intel·lectual es desemmascara i conclou que “Darrere de cada paraula, en cada paraula plasmada en activa o en passiva, hi ha un provocador”. Què me’n dius de l’art contemporani? “De moment està mostrant una gran debilitat en el sentit que ha passat a ser un art que recupera els arxius, que no sap trobar respostes directes. És art cartogràfic. Al Miró, en canvi, les formes li rajaven del seu impuls davant l'entorn”. 

És captivador poder presenciar, ara i aquí, com, en agafar un mocador de paper d’una capsa d'aquests que venen per centenars, es meravella de l’especialització i l’especificació dels objectes quotidians i recorda quan només hi havia paper de diari “per absolutament tot”. Després de mocar-se, comenta que té enllestida una conferència sobre una possible estètica lul·liana i una altra de caràcter més sociològic; i que viatjaria a Nigèria per visitar Lagos, “un món modern en un context africà”. El que  passarà en el futur amb la seva obra, amb el seu llegat, és una cosa que no el preocupa. “Una vegada mort, s’ha acabat tot. Com una planta, sembla mentida, però és així”. En algun lloc es descriu com a “gnòstic i presocràtic intuïtiu”. Avui, prefereix fugir d’etiquetes. “Jo no crec en absolutament res, potser només en un projecte vital i en una Catalunya independent”. A propòsit del pas del temps, barreja versos de Segarra i Maragall i recita improvisadament: “Comte Arnau, ets només una cançó, ets un poema que has d’anar escrivint”. I, picant sobre la taula amb els dits junts, marcant l’accent de cada mot per síl·labes, insisteix en la idea que “La voluntat és important ara que el cos no m’impulsa. Es tracta de saltar-me el temps i col·locar-me al marge. La vida, Aina, és un poema!”. 



S’acosta l’hora de dinar, l’amfitrió comença a estar cansat i, per acomiadar-me, em regala una última cita. “El meu objectiu és anar més de pressa que el temps, i mentre hi vagi llegint, escrivint, pensant, el temps no m’aturarà”. 

Cavalca, constant, constant, constant, i no t’aturis mai, Arnau Puig!


___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre 2016

31.8.16

Jorge Luis Marzo: “Vivim de respostes, les preguntes de les quals hem oblidat”

La Virreina – Centre de la Imatge va acollir durant els mesos de febrer, març i abril, mentre l'espai subsistia sense director, el suggeridor cicle Valor! 10 debats sobre la construcció del valor de la ciutat, a cura de Jorge Luis Marzo i Joana Masó, fruit d'un encàrrec de la comissionada de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Berta Sureda.

Corren noves formes i maneres de fer política i, per fi, ha arribat el moment de qüestionar algunes veritats que fins ara s'havien donat com a certes i furgar en diversos imaginaris històrics i culturals de la ciutat. Les xerrades han posat el focus sobre alguns dels temes que fins ara romanien com a debats invisibles: Educació i desproductivisme; El nomenclàtor viu: Samaranch, Pujol i Colom pugen i baixen de valor; La plusvàlua de la multiculturalitat: història d’un fracàs?; L’opció de la confusió: el valor polític de la ficció; Relats per fer. Censura i negativitat: els debats suspesos; Canòdrom parc de recerca recreativa. Smartcity: de l’arquitectura a l’enginyeria; Monuments per fer. Cal fer-los?; Escultura a l’horitzó: skylines ideològics de Barcelona; El valor humà: quan el monument és la gent (des de l’helicòpter); El valor de l’usuari: força de treball en l’economia digital. Per parlar de tot plegat, s'ha apostat per una mirada triple sobre cada una de les qüestions. Per això, cada una de les deu taules ha comptat amb la presència d'un membre que treballa a l'ajuntament, d'un expert en el tema amb una opinió contraposada a l'oficial i d'un artista que coneix i ha investigat la problemàtica i que, a la vegada, exerceix de moderador, “per tal de valorar les recerques artístiques que sovint són menyspreades en un entorn de lògiques productives”, proclama Marzo. La cirereta l'han posada les intervencions del públic, generalment molt actiu en cada una de les trobades. 



“No tenim eines -rebla el comissari-, des de posicions d'esquerra, per interpretar les coses que actualment passen a la ciutat. Vivim de respostes, les preguntes de les quals hem oblidat, ja no sabem quins eren els interrogants plantejats”. Aquest és el punt de partida, aprendre a trobar noves fórmules i nous instruments per parlar de velles lògiques, repensar la ciutat des de múltiples punts de vista. L'assumpte de nomenclàtor, per exemple, aixeca sorprenentment veritables passions entre els barcelonins i sobretot tenint en compte que només s'anomenen una trentena de carrers nous a l'any. La política actual és la de posar noms de dona -només un 7% de les plaques recullen noms femenins, molts, per cert, són de santes a jardins, interiors d'illes- o bé es compta amb la possibilitat de reanomenar, desvalorar antics noms i valorar-ne de nous. Però quin és el sistema que cal aplicar? Hi ha possibilitat de consens? Des de la taula, Francesc Mercader, membre de l’associació de veïns Sants-Montjuïc per la Independència, va explicar la lluita veïnal perquè l'avinguda de l'Estadi de Montjuïc no passés a dir-se de Juan Antonio Samaranch. En la mateixa línia, el setè debat va tractar la necessitat de construir o no nous monuments -que es reclamen des de diferents col·lectius socials- i què fer amb els vells -per dir-ne alguns de controvertits, el de Cristòfol Colom o el d'Antonio López-. Marzo proposa “desestetitzar el patrimoni, no pensar-lo en clau artística i intervenir, vandalitzar, els existents i, fins i tot, proposar-hi intervencions efímeres”. Manuel Delgado va recordar que els monuments “estan al servei de la història i no de la memòria” i va afegir: “Com pot ser que enlloc no hi hagi un monument a la resistència feixista? Potser no hi és perquè no cal, els carrers i les places tenen memòria i se'n recorden dels fets encara que no hi hagi cap placa”. En una altra línia, Valor! també va dedicar un dia a la censura, posant especial atenció al recent i lamentable cas de l'exposició La bèstia i el sobirà del MACBA. En Valentín Roma -flamant director de La Virreina- ho va patir de primera mà al ser acomiadat com a membre de l'equip de comissaris del museu, i sense entrar en els detalls morbosos de la seva història va assenyalar que “atès que hi continuarà havent casos de censura sempre que es faci una interpretació equivocada de la responsabilitat pública, cal crear sistemes de regulació, establir protocols i incloure altres agents, de l'associació d'artistes o de crítics, als patronats dels museus”. La taula dedicada al fake, amb l'imprescindible mestre del joc de la confusió, Joan Fontcuberta va ser una de les més divertides, sobretot quan l'artista va jugar amb la credulitat dels assistents i va anunciar que “l'obra del Frederic Amat per la façana del Liceu és una fake realitzant conjuntament”. Tot seguit va presentar El decàleg del fake i la sospita sobre la improbable veracitat de la notícia s'apoderà del públic.


Si en voleu saber més, no patiu, tots els debats estan en streaming al web de La Virreina. Com diu Marzo, no hi trobareu solucions, sinó “temptatives de preguntes per aquelles respostes que donam per bones de fa massa estona”. La polèmica no s'ha acabat, ans el contrari. Sobre la taula hi ha més interrogants del que hi havia abans del cicle. Valor! ha obert les portes de la discussió sense dogmes.
___
Publicat a Revista Bonart, agost-setembre-octubre 2016