22.6.16

Núria Güell: Buenas intenciones

Al meu país ideal, l'art serviria per arreglar els problemes d'aquest món. La realitat és, però, que com a molt, tot i les bones intencions, els artistes només poden contribuir a sacsejar consciències. Aquest és justament el cas de Núria Güell, que aconsegueix que cada un dels seus projectes esdevingui una petita revolució.



És una mena de justiciera -sense capa ni antifaç- que posa el focus sobre problemàtiques globals, prova els límits de la institució artística i tensa la legalitat. La peça que dóna títol a l'exposició recorda el negoci del col·leccionisme d'antiguitats que hi ha darrere de la guerra de Síria. Apátrida por voluntad propia, un work in progress que l'estiu passat es va poder veure a l'exhibició Prophetia de la Fundació Miró, és l'enrevessat procés burocràtic de sol·licitud de renúncia a la nacionalitat per tal d’obtenir l'estatus d'apàtrida. En un altre àmbit, en l'esfereïdor vídeo La Feria de las Flores, un grup de joves que han estat víctimes de turisme sexual fa una visita per la pintura de Botero -que sovint utilitzava prostitutes com a models- al Museu d'Antioquia de Medellín. Al llarg de sis obres (la mostra es completa amb Análisis del discurso, Support Swedish Culture i Arte Político Degenerado), a manera de grans dilemes ètics, l'artista posa en joc processos col·lectius, memòria i experiències. Exposa situacions conegudes, però oblidades. Resulta incòmoda: és una veu necessària.
  
L'any passat, l'Ajuntament de Figueres li va censurar Ideologies oscil·latòries, creada pel festival Ingràvid. 

4 estrelles.

ADN. Fins al 9 de setembre.
__
Publicat a Time Out, 15/06/1

17.6.16

Art contemporani africà o la bellesa del reciclat

La galeria Out of Africa de Sitges, exposa, del 4 de juny al 31 de juliol la mostra De la brossa a la bellesa, art del reciclatge a Burkina Faso, on s'apleguen una vintena d'escultures dels artistes Hamed Ouattara, Xavier Sayago i Sahab Koanda. 

El tres treballen en la transformació d'objectes de rebuig, amb residus i materials que troben en escombraries i abocadors per donar forma a peces funcionals, de disseny o d'art. La directora de l'espai, Sorella Acosta, es defineix com una amant de l'art reciclat, també conegut com a recup'art, sempre i quan, matisa, estigui ben acabat i sigui bell. L'exposició que ha impulsat s'inspira en una que va organitzar fa uns anys quan tenia la galeria a Benasc. En aquesta ocasió, el projecte, que s'inaugura el 9 de juny, ha acabat ramificant-se per diferents punts de la ciutat. Sota el paraigua de Sitges recicl'art es realitza, a partir del 8 de juny, en col·laboració amb set galeries locals i l'associació Drap Art, una fira, un festival amb activitats i tallers per a públic infantil, fins al 12 de juny, i una exposició a l'edifici Miramar de l'Ajuntament, fins al 3 de juliol, entorn de l'art del reciclatge. 

Bateria, de Sahab Koanda

Els creadors burkinesos que es conjuren a De la brossa a la bellesa, art del reciclatge a Burkina Faso van entrar en contacte amb la galerista a una fira de disseny local celebrada el 2010. Ouattara, de fet, és un dels dissenyadors més reconeguts del país. A partir de vells barrils de lubricants o peces de cotxes construeix tot tipus de mobles i objectes de decoració. Per la seva banda, Sayago dóna forma a bells ocells modelant ferralla. Koanda, en canvi, empra tot tipus de material de rebuig, oferint-los una segona vida, per crear els seus simpàtics personatges. L'art del reciclatge -recorda Acosta- “és un art característic de l'Àfrica occidental que s'exposa i s'exporta i que esdevé una eina de resistència al consumisme desmesurat que destrueix el medi ambient”. Els artistes de la zona no tenen accés a altres materials i fan de la necessitat virtut, portant al límit el seu enginy. “La majoria -apunta- no van a fires, no coneixen els gustos ni les modes dels col·leccionistes europeus o nord-americans i ideen les seves peces amb total llibertat, sense tenir en compte les normes del mercat de l'art; amb una mirada més verge”. 

La galerista, que es dedica principalment a promoure l'art tribal i l'art contemporani africà -tot i que a vegades acull mostres d'artistes europeus que s'han inspirat en Àfrica, promovent aquest inevitable viatge d'anada i tornada-, assegura que dia a dia augmenta l'interès per aquestes manifestacions. “Fem una tasca d'educar el públic català en l'art tribal, ja que no hi ha la mateixa vinculació aquí que amb França o Bèlgica, òbviament. En canvi, en relació amb l'art contemporani, estan sorgint petites col·leccions, cada cop hi ha més exposicions en fundacions i museus, hi ha fires especialitzades a Londres, Nova York i París i, fins i tot, acaba de sortir una revista especialitzada”. Acosta és optimista, diu que és un art en auge. Justament per això el vol presentar a un públic més generalista i té pensat participar en la pròxima edició del Swab. 

___
Publicat a Revista Bonart, maig-juny-juliol 2016

10.6.16

Jaume Roure es refugia en la realitat

El títol de la nova exposició de l'artista Jaume Roure (Solsona, 1959), a La Galeria de Sant Cugat del Vallès, és una pista per als visitants del que precisament trobaran a Qualsevol semblança amb la realitat no és pura coincidència


I és que aquest avís -que juga amb la frase que sol acompanyar algunes pel·lícules- ja ens posa en alerta que tots els personatges i fets retratats en aquesta vintena de peces exhibides són reals. El pintor continua trobant en la realitat, propera o llunyana, el punt de partida del seu treball. Si abans havia recuperat imatges dels anys seixanta, de l'imaginari nord americà o del cinema de Jacques Tati, ara s'acosta més a l'actualitat, amb instantànies que troba a la xarxa o en arxius familiars. Explica que utilitza la fotografia “com a intermediari” entre la realitat i la pintura. “Però -puntualitza- no vol dir que sigui fidel al cent per cent a la fotografia. Sóc dissenyador gràfic, a més de pintor, i crec que es nota la influència en les meves peces, en l'enquadrament que en faig de la foto”. El resultat és una mena d'àlbum familiar dispers, on apareixen personatges sols (L'hivernacle o Descans) o estiuejant (Piscina o La noia de la camisa de ratlles), situacions domèstiques, retrats de grup o celebracions, entre d'altres.

Piscina

L'artista, que va presentar la seva primera mostra individual a la Sala Parés, el 1988, on hi exposa de manera periòdica, i que treballa amb La Galeria des de finals dels anys noranta, desplega la seva particular paleta càlida de factura figurativa i tradicionalment matèrica, principalment, sobre fusta, cartó i tela de diverses dimensions. En aquesta ocasió, a més, també incorpora múltiples llibres antics, com a suport, en els quals n'ha intervingut la coberta tot oferint un cert volum a la imatge.

Qualsevol semblança amb la realitat no és pura coincidència s'inaugura el 10 de juny i es pot visitar fins a finals del mes de juliol.

___

Publicat a Revista Bonart, maig-juny-juliol 2016

1.6.16

Gestos iconoclastes, imatges heterodoxes

“Els iconoclastes degradaven despulles, incendiaven incendis, desfiguraven monstres”, relata Manuel Delgado a propòsit dels episodis d'heretgia que va viure la Barcelona revolucionària del segle passat.

La iconodulia aixeca passions i el martiri de les representacions religioses ha esdevingut la cirereta de múltiples fets històrics. Prenent el context de l'actual guerra d'imatges, en la qual la iconoclàstia jihadista ha copat tots els titulars, el comissari Carlos Martín articula un discurs entorn de l'aura, veneració i agressió  de certes figures, que s'enceta, no podia ser d'una altra manera, amb un Sant màrtir del segle XVIII amb el rostre destrossat. La proposta de Valeska Soares, diverses fornícules buides incrustades a la paret, es dispersa al llarg de les sales i marca el to del relat. Val la pena aturar-se davant la instal·lació Tesaurus Anarquitecturas de Pedro G. Romero, un dels artistes que més ha treballat la iconoclàstia política antisacramental a Espanya.

 
Mare de Déu negra amb bessons, de Vanessa Beecroft.

Crida l'atenció la magnànima foto Mare de Déu negra amb bessons, amb la qual Vanessa Beecroft recupera la imatgeria tradicional del cristianisme amb negres. Més jocós és el tòtem Suport amb marededéus que Katharina Fritsch aixeca apilant verges de color groc. La banalització i apropiació de símbols és -aquí en trobareu pistes- un terreny fèrtil que l'art ha sabut conrear.
La mostra forma part del programa Comisart. Noves mirades sobre la Col·lecció La Caixa.

4 estrelles.

CaixaForum. Fins al 5 de juny.
__
Publicat a Time Out, 18/05/1

25.5.16

Lluís Bassat: “Tot el que he guanyat treballant, està penjat a les parets”

Darrere la història professional del cèlebre publicista Lluís Bassat (Barcelona, 1941) aflora  el relat d'un col·leccionista compromès amb l'art català de la segona meitat del segle XX, que no dissimula la seva passió per l'obra de Josep Guinovart, Albert Ràfols-Casamada, Jaume Plensa (entre un llarg etcètera) i que parla amb un entusiasme contagiós dels orígens de la seva vasta col·lecció de pintura i escultura. 

Val la pena girar la vista enrere i començar pels inicis, per tal de comprendre els ets i uts de la Col·lecció Carmen i Lluís Bassat, que es pot veure, amb un cicle d'exposicions temporals, a la bella Nau Gaudí de Mataró. El col·leccionista rememora amb certa nostàlgia quan, a finals dels seixanta, van comprar un quadre, pagat a terminis, al pintor Àngel Jové. Aquest és l'aperitiu del camí que arrencarien a la dècada dels setanta, que aplega fins al dia d'avui i que en xifres es tradueix en: 2300 pintures, 400 escultures i un incipient recull de fotografia. L'any 1973, Bassat adquireix, a la galeria Adrià, una segona obra, l'enigmàtica Banyista de Xavier Serra de Rivera. Encara ara s'entretén a descriure l'escena representada, intentant desxifrar el gest de la dona nua ajupida amb una mà dins l'aigua, en una habitació amb la porta entreoberta. De l'Àdrià, comandada per Francesc Mestre, Bassat en va sortir amb un quadre i com a soci amb el 35% de la galeria. D'aquesta manera va esdevenir, diguem-ne, galerista accidental fins que set anys després es clausurà l'espai. Durant aquell període va ampliar la seva col·lecció i va conèixer els artistes que li agradaven; “em vaig anar enamorant de l'art contemporani”. La galeria treballava amb Francesc Artigau, Rafael Armengol, Guinovart, Ràfols-Casamada, amb propostes que basculaven entre l'abstracció i les noves figuracions.

Banyista, de Xavier Serra de Rivera

Del programa divulgatiu Col·lecció Bassat d'Art Contemporani, que TV2 va emetre pels volts del 2013 i que ell mateix presentava, ve a compte recuperar l'expressió que, tot parlant de com mirar i comprar art, va emprar en una ocasió: “l'art és com un perfum, és suficient que t'agradi”. Amb més de quatre dècades de col·leccionisme a les espatlles, reconeix la cita com a lema. “Sempre hem comprat per gust, per plaer. Mai ens ho hem plantejat com una inversió. Tot el que he guanyat, està penjat a les parets. Amb la meva dona, que ens coneixem de quan teníem 15 i 16 anys, ens hem anat formant junts fins a arribar al punt que ens emocionen els mateixos quadres”. Bassat justifica la col·lecció -que també inclou Eduard Arranz-Bravo, Manolo Millares, Zush, Maria Girona, Manuel Boix...- pel seu compromís amb els artistes coetanis. “És l'art que em correspon a mi, el de la meva època”. Visita museus, galeries, cases de subhastes, tallers i fires. No fa gaire que ha estat a Arco i ArtMadrid d'on ha tornat amb unes quantes fotografies (diu que el seu pare hi tenia traça i guarda algunes instantànies que va fer de La Chunga al Somorrostro). Gaudeix de l'obra i de la relació (sovint d'estreta amistat) amb els creadors. Assegura que recorda la història que s'amaga rere cada peça. El cas de l'impressionant Rostoll, de Guinovart, que hi ha al seu despatx, n'és un exemple. “Als setanta viatjava molt a Nova York -explica- i vaig pensar que Guinovart es mereixia una exposició a la ciutat. Vaig anar a la galeria Martha Jackson, que tenia obra del Tàpies, i em van dir que no exposaven artistes que no estiguessin en un museu. Després de reunir-me sense èxit amb el director del MoMA, vaig aconseguir que el Guggenheim acceptés uns guinovart. Finalment, la galerista va accedir a rebre'ns. L'artista li va portar una peça de petit format preciosa i a canvi li donaren un tàpies de la mateixa mida. Un temps després, la galeria l'incloïa en una col·lectiva i el Museu de Brooklyn li dedicava una antològica -comenta satisfet. A la tornada, en Guinovart, agraït, em va regalar aquesta obra meravellosa”.

Saltem unes quantes dècades i ens plantem als ben entrats dos mil. En la creació del Museu d'Art Contemporani de Mataró, a la Nau Gaudí, que fins a l'octubre, s'exposa Col·lecció Bassat anys 80, una tria de prop de noranta peces d'una vintena d'artistes, entre els quals destaquen Joan Brossa, Perejaume, Antonio Saura, Antoni Tàpies, Joan Josep Tharrats, Josep Uclés i Alfons Borrell, hi ha la intenció de cobrir el buit que ha deixat l'administració. “A Catalunya, no hi ha cap museu on es pugui veure de manera permanent l'obra dels artistes catalans, excepte, és clar, de Picasso, Miró, Dalí, i Tàpies que tenen fundació, i algunes obres de Guinovart a Agramunt. Hi ha un gruix de creadors contemporanis catalans o que han exposat habitualment aquí que no estan representats de manera fixa en un museu -reivindica-, com el cas de Ràfols-Casamada. Mentre no ho facin les institucions públiques, ho haurem de seguir fent gent com Vila Casas, Suñol o jo mateix”. Abaixa el to per anunciar content que la col·lecció “comença a viatjar”. Està pendent tancar un acord amb el MEAM de Barcelona per exposar l'art realista i algunes peces ja s'han mostrat a Calella i Alcobendas. “La gran notícia és que una trentena d'obres se'n van a Sofia, al Museu Nacional de Bulgària. No em pot fer més il·lusió que part de la col·lecció visiti el lloc on van néixer els meus avis paterns”, i esbossa un gran somriure. 
___
Publicat a Revista Bonart, maig-juny-juliol 2016

4.5.16

Martí Anson: es ven plaça de pàrquing

Diu el mestre Arnau Puig que l'art és provocador o no és; i jo no hi puc estar més d'acord. Provocar en el sentit de motivar, incitar, interpel·lar al visitant.

Distreure'l dels quefers quotidians i portar-lo al terreny de les idees, anar més enllà del “ara i aquí” davant d'un objecte exposat en una galeria i vigilat per càmeres de seguretat. Fer bullir el cervell, buscar les respostes de tots els interrogants que portem de casa. En definitiva, oferir diverses perspectives per obtenir altres punts de vistes sobre allò que creiem o donem per cert. Martí Anson és un mestre en això. En les seves propostes, l'objecte és el que menys importa, però hi és, no el defuig. Potser recordareu l'espectacular vaixell que l'any 2005 va construir, durant 55 dies a l'interior del Centre d'Art Santa Mònica, emulant l'esbojarrat Fitzcarraldo, que després va haver de destrossar perquè era cinc centímetres més gros que la porta. El que li interessa és l'experiència i el relat que en queda de tot plegat.




A la galeria Estrany-de la Mota ho ha tornat a fer. A Es ven plaça de pàrquing, Anson ocupa el hall -un espai arquitectònic mort- transformant-lo en un garatge. El terra i la paret pintats de gris i una franja grana són senyals inequívocs del lloc. Una cistella de bàsquet a l'enfront i una pilota, al racó. A prop, una bicicleta de corredor recolzada a la paret. Un extintor amb el rètol corresponent, penja de l'única columna. Al costat, una nevera de platja blava fa de taula per als fulls de sala. Al centre, queda el buit exacte per un cotxe. Algú podrà dir que és una boutade i que “bah, n'hi ha un d'igual al costat de casa i ningú ho considera art”. Fantàstic. L'artista no se n'amaga i anima a tothom: “Torna-ho a fer i fes-ho tu mateix”.

A Pavelló català, arquitecte anònim, reconstrueix en fusta la casa de vacances que el seu pare va idear per la família als anys setanta, reivindicant les construccions senzilles.

L'apartament és una maqueta a escala real d'un pis de 30 metres quadrats dissenyat jugant amb la distribució lògica dels espais: s'entra pel bany, hi ha un passadís que no porta enlloc...

5 estrelles.

Estrany-de la Mota. Fins al 17 de juny.
__
Publicat a Time Out, 27/04/1

22.4.16

Xavier Miserachs

Quan encara cuegen les reaccions a la controvertida exposició del MACBA -ara ja clausurada- Miserachs Barcelona (a partir del fotollibre Barcelona, blanc i negre), la flamant galeria Ana Mas Projects s'esforça a presentar, amb la connivència de les hereves, un Xavier Miserachs (1937-1998) polièdric, ric en lectures i matisos.

Bettine
La mostra, que aplega una vuitantena d'instantànies en blanc i negre, entre còpies d'autor vintage i posteriors, se centra en els primers anys d'aquest fotògraf precoç: les dècades dels cinquanta i seixanta. Més enllà de les icòniques imatges de la Barcelona de l'època (destaquen les de El Born, La Rambla, Poblenou, Gràcia), la tria, que s'articula en petits grups temàtics, amplia els interessos i les narratives d'una de les mirades més lúcides i poroses a l'esdevenir del seu temps. El relat transita pel litoral (Arribada dels creuers a Tossa de Mar), el camp (Pagès a Peñafiel, Carretera a l'Aragó), Espanya (Sevilla, Tarifa), l'estranger (París, Londres, Nova York), formes de senyalística (Balcó a Eivissa) o propostes més abstractes sense títols.

L'Autoretrat a la mili

Per sobre de totes aquestes fotos, però, sobresurt el suggeridor retrat Bettine, una jove que desafia en un poderós escorç la presència de qui l'observa. A la sortida, ens acomiada L'Autoretrat a la mili, on l'autor apareix reflectit dins un petit mirall. Corrien els anys seixanta i estava germinant la carrera d'un dels fotògrafs més interessants del segle passat.

El recorregut s'inicia amb La bòbila de Llinars, de quan tenia només 15 anys. Amb aquesta instantània es va presentar a un concurs de fotografia que no va guanyar.

A més de les imatges icòniques de la sèrie Barcelona, n'hi ha una vintena d'inèdites o poc conegudes, com les ballarines als camerinos d'El Molino o les de la mili.

4 estrelles.

Ana Mas Projects. L'Hospitalet. Fins al 17 de juny.
__
Publicat a Time Out, 13/04/1

13.4.16

La migració de galeries. Sobreviure en nous espais o abaixar la persiana

L’arrencada de la temporada expositiva va sorprendre pel joc de cadires al pati de les galeries. Consell de Cent, el carrer de les galeries per excel·lència de Barcelona, ja no és el que era, que ningú s’ofengui, és una evidència que, en els darrers anys, entre unes coses i unes altres, ha perdut valuosos actius. Nombroses i prestigioses sales s’han vist obligades a migrar –per l’increment del preu dels lloguers per mor de la llei d’arrendaments urbans i pels efectes de la crisi econòmica, en general–, a cercar nous espais d’exhibició, reinventar-se i explorar zones alternatives a la ciutat o, rendir-se, i tancar la paradeta. Aquí exposarem alguns casos d’aquells que s’han resistit a abaixar la persiana. 

Carles Taché va anunciar, a mitjans del 2014, que buscava sala més enllà de les fronteres de Consell de Cent i arrencava la temporada del 2015 amb l’estrena d’una enorme galeria al carrer Mèxic, 19 (passatge interior), després d’estar-se durant tres dècades al centre de la capital catalana. El galerista ha defensat en diverses ocasions que el nou espai “ofereix més possibilitats als artistes de la galeria i als seus projectes”. El seu trasllat va coincidir precisament amb l’anunci de la creació de l’Associació Montjuïc, Muntanya dels Museus, un acord entre La Caixa, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i Fira de Barcelona per impulsar la reordenació urbanística de la muntanya amb vista a la futura Esplanada dels Museus, que el nou consistori ha descartat, de moment. A prop de la Carles Taché, Carlos Duran al capdavant de Senda, des de principis dels noranta, també decidia deixar la cantonada Consell de Cent-Rambla Catalunya i reinventar-se en un bell espai al carrer Trafalgar, 32. Seguint els passos d’un i altre, Fidel Balaguer ha tancat el pis de Consell de Cent per traslladar-se en l’òrbita de l’Arc de Triomf, concretament a Roger de Flor, 5. El canvi de la galeria Balaguer, fundada el 2002 a Matadepera, no és només una qüestió d’ubicació al mapa. En el seu cas, la nova localització va acompanyada d’una reformulació, en certa manera, del projecte. A l’estiu, va deixar el pis que ocupava des del 2004 per un gran local a peu de carrer amb les portes obertes per a tallers d’artistes i diverses propostes de l’àmbit cultural. 

Fundació Gaspar

Enmig d’aquesta, diguem-ne, diàspora, destaca l’aposta arriscada de dues galeries que han tancat etapa barcelonina per provar sort en la segona ciutat del país, sota l’impuls del Districte Cultural de L’Hospitalet del Llobregat. NoguerasBlanchard ha abandonat els dominis del Raval per ocupar amb la companyia de la galeria Ana Mas (un dels membres del tàndem +R, que estava situada al carrer Sant Eusebi, fruit de la unió de masArt i Raiña Lupa i que ara té un peu també a Puerto Rico) diverses plantes d’un edifici industrial dels setanta al carrer Isaac Peral, 7. Les dues galeries disposen de molt més espai a un preu més assequible. A més, l’ajuntament de L’Hospitalet aprovava, pels volts de gener, bonificar l'IBI i l'IAE de les empreses culturals de la ciutat, un punt més a favor. Àlex Nogueras, que també té galeria al carrer Doctor Fourquet de Madrid, comenta uns mesos després de fer la mudança: “he pogut deixar el centre perquè el nostre client no és el que passeja per Consell de Cent buscant comprar una peça”. I continua: “d’ençà que som en aquest edifici tenim més visites que quan érem al carrer Xuclà, segurament atretes per la novetat, però amb la tranquil·litat d’aquest espai els podem atendre molt millor. En l’àmbit institucional hem trobat, a més, una diferència de tracte respecte a Barcelona. Tenim molt bona sintonia amb l’Albert Mercadé, responsable del Districte Cultural, i estem, per exemple, al costat dels artistes de Salamina”, destaca. 

Per la seva banda, la veterana Rocío Santa Cruz (l’altra part de la desapareguda +R) torna a encapçalar un projecte en solitari en un flamant espai de 300 metres quadrats a la Gran Via de les Corts Catalanes, 627. “Després de vint anys de trajectòria –assegura– ja em tocava disposar d’un bon espai, d’acord amb tots els anys que porto treballant en això”. El projecte homònim vol reconnectar amb l’estela de Raiña Lupa –que, per cert, estava, a principis dels dos mil, en un pis també a l’arteria de Consell de Cent, a prop de Taché i gairebé encarada amb Balaguer– d’editar llibres i produir obra. “D’alguna manera ho vaig intentar fer a +R amb la sala Ultramarinos que aquí he rebatejat com a Gabinet”. Quan molts fugen del centre, ella hi torna: “Jo crec en Barcelona –afirma– i considero que l’art ha d’estar al centre de la ciutat, aquest és el lloc per les galeries. Potser, precisament, perquè no sóc d’aquí aposto més per ella”, acaba.  

Un capítol a part mereix el cas de la Fundació Gaspar. A finals d’any, Moishan Gaspar, descendent de la saga de la galeria Gaspar, que durant prop d’un segle va exhibir l’obra dels artistes més rellevants en l’àmbit internacional, inaugurava un nou projecte al Palau Cervelló del carrer Montcada, a tocar del Museu Picasso. Per l’estrena va presentar una mostra col·lectiva –que es pot visitar fins al 28 de març– amb un títol que és tota una declaració d’intencions per la nova empresa i pel sector en general: Art strikes back!

___
Publicat a Revista Bonart, febrer-març-abril 2016

6.4.16

Impressionistes i Moderns

En la línia dels “100 llibres que has de llegir abans de morir”, arriba “les obres mestres que has de veure almenys un cop a la vida” (i, ara, sense haver de sortir de Barcelona!). 

Picasso, Dona amb barret verd
La mostra, provinent de la Phillips Collection -el primer museu d'art modern dels Estats Units-, ofereix un panòptic dels principals moviments artístics que es van desenvolupar des del segle XIX i fins a la segona meitat del XX, començant pel realisme i el romanticisme i arribant a l'expressionisme abstracte, passant per l'impressionisme i el cubisme. I ho fa amb una seixantena de pintures i una alineació de luxe (Van Gogh, Cézanne, Matisse, Modigliani, Pollock, Rothko), que és per treure's el barret. Brillen amb llum pròpia: La petita banyista d'Ingres, Ballarines a la barra de Degas, L'habitació blava i Dona amb barret verd de Picasso o Tardor II de Kandinsky. Algunes pintures es veuen per primera vegada a la ciutat.  

4 estrelles
Caixaforum. Fins al 19 de juny.
__
Publicat a Time Out, 16/03/1

30.3.16

La lliçó de Diògenes

Àlex Mitrani posa en solfa l'obra de vint artistes per il·lustrar el pensament del filòsof grec de l'antiguitat Diògenes de Sinop, que preconitzava les bonances d'una vida austera. 

Avenc, Mar Arza

El comissari defensa que “hi ha una constant transgeneracional en l'art català contemporani que es basa en una reducció de mitjans, en una simplicitat fonamental i en una economia  que, paradoxalment, redunda en la intensificació de valors estètics, tot rebutjant la retòrica i l'excés”. L'exposició desgrana en set apartats i amb una seixantena de peces al·lusives, algunes més anecdòtiques que altres, les bases de la doctrina del pensador: Contra el valor (destaca l'impressionant Paper moneda, vuit quadres realitzats amb bitllets d'euro triturats, d'Ignasi Aballí; o el mòbil amb monedes de Jaume Pitarch, Calderilla), Elogi de la pobresa (amb Trencadissa, fragments d'una ceràmica romana, un vitrall modernista i una Xibeca, de David Bestué), La temptació del no-res (apareixen els acrílics quasi monocroms sobre tela d'Alfons Borrell), L'objecte fonamental (amb les delicades escultures Pedra estovada o Ocell piu-ploc, de Jordi Pablo), Cosmopolitisme i solitud (inclou la sèrie fotogràfica de Rio de Janeiro i São Paulo, de Luz Broto), Vestigis de l'acumulació (Bestué i Marc Monzó donen la volta a la síndrome de Diògenes amb la instal·lació Pèl i ploma) i La reducció com a mètode (incorpora Escala de valors o la inspiradora Avenç, llibretes d'estalvi amb ingressos de poesia, de Mar Arza). Quan proliferen diverses alternatives socials entorn del decreixement, algunes idees de l'escola cínica prenen vigència i reverberen, també, en l'esfera creativa.

3 estrelles.

Tecla Sala. Fins al 5 de juny.

__
Publicat a Time Out, 09/03/1

23.3.16

America Sanchez. Retrats Romànics

A escassos metres d’on s’exposa la impressionant col·lecció d’art romànic del Museu Nacional, a un petit espai de la Sala Oval, el dissenyador gràfic, dibuixant i fotògraf America Sanchez (Buenos Aires, 1939) desplega una setantena de dibuixos inèdits, una mirada contemporània als rostres que hi ha en les pintures murals i sobre taula de fa un miler d’anys. 

Durant prop de tres dècades, l’artista ha estat un visitant habitual de les sales del romànic i conten que s’ha passejat de manera gairebé furtiva observant i tractant de copsar la màgia d’aquells pintors llunyans. Dels esbossos dels rostres que ha anat trobant a frontals d’església i absis sorgeix aquesta interessant proposta que ofereix una nova i atractiva lectura d’antics relats. America Sanchez és fidel a les formes i al dibuix de traç gruixut. Conserva la simplicitat i l’esquematisme i manté els rostres hieràtics i allargassats dels personatges representats. Però, és tremendament creatiu en l’aplicació del color i és quan el romànic, voilà, esdevé pop. 



De sobte, sembla que més que apòstols i verges maries siguem ben al davant de la famosa sèrie que Warhol va dedicar a Marilyn Monroe. L’ús arbitrari de la paleta converteix aquest exercici de còpia en un procés d’actualització que entra i sacseja la col·lecció del museu amb un toc d’humor cromàtic. Els originals, tintes sobre papers de petit format i de molta qualitat –alguns del segle XVII–, es presenten en horitzontal, dins vitrines, on hi ha també proves i cartes de colors que ha assajat el dibuixant, mentre que a les parets hi romanen penjats els facsímils. Per acabar-ho d’arrodonir, en sortir, aneu a buscar aquests rostres a la col·lecció permanent. És fascinant! 

L’artista diu que els carrers són plens de cares romàniques. 
A l’espai dedicat a Sant Climent de Taüll, s’exposen les majestuoses peces Matèria-Metall i Jeroglífics d’Antoni Tàpies.
El museu dedica una mostra, a finals d’any, a la influència de Gósol i dels “primitius catalans” en l’obra del malagueny.

5 estrelles.
Museu Nacional d’Art de Catalunya. Fins al 28 de març.

__

Publicat a Time Out, 10/02/1


16.3.16

La galeria Eude obre les portes al món de Javier Mariscal

En Javier Mariscal (València, 1950) és una d’aquestes persones a qui més li escau l’etiqueta d’inclassificable. El pare d’en Cobi és un cul inquiet. Es belluga amb certa naturalitat i desimboltura per múltiples disciplines i passa del disseny gràfic a l’animació, de la pintura a l’interiorisme o del disseny de mobiliari a l’escultura o al paisatge urbà, i tot això, sense despentinar-se. De fet, es considera un creador d’imatges que desenvolupa el seu treball en tot tipus de suports. 

“La meva especialitat és –en les seves pròpies paraules– ser creatiu, innovador, estirar el llenguatge, tractar de fer evolucionar els codis, els signes, els missatges gràfics. Posar-los al dia. Escoltar, ser esponja, observar, plasmar en imatges el que respira la societat, el que creiem, els que ens emociona i les idees que van canviant, per a això he fet servir qualsevol sistema, llenguatge o disciplina que he tingut al meu abast”. Fa uns anys, en una entrevista en aquestes mateixes pàgines, el creador hiperactiu proclamava: “Mariscal, a seques, és un dibuixant, algú que, abans de pensar, dibuixa”. El llegat d’aquest dissenyador icònic, Premi Nacional de Disseny, es pot rastrejar en diversos indrets de la capital catalana (la Gamba del port, el CosmoCaixa, el logo del Zoo, entre d’altres), on va arribar a la dècada dels setanta, va triomfar (durant les dècades glorioses) i ara assegura que està arruïnat (la tardor passada, nombrosos mitjans es feien ressò de la complicada situació econòmica de l’artista, després de l’ERO que fa uns anys va haver d’afrontar l’estudi que porta el seu nom). 


Del 10 de febrer al 23 d’abril, la galeria Eude acull El món de Javier Mariscal, una exposició que convida a fer un tastet de l’obra d’aquest dibuixant, des dels seus inicis, que explora tècniques, temàtiques i llenguatges, sense defugir un estil i un empremta ben reconeixibles. El món de Javier Mariscal està ple de paisatges (principalment de Barcelona: carrers, platges, ports), animals (camell, lleó, pantera), interiors (l’estudi de l’artista, sala d’estar, cuina, bany), bars, tipografies, vinyetes de còmic i, és clar, de Cobi. La mostra aplega originals sobre paper (tinta xinesa i aquarel·la), serigrafies, litografies, aiguaforts i punta seca, així com diferents objectes i una carpeta amb quatre serigrafies dels personatges de la pel·lícula d’animació Chico i Rita (2010), dirigida a quatre mans amb Fernando Trueba i que va ser guardonada amb el Goya a la millor pel·lícula d’animació el 2011. A més, un muntatge de vídeo amb diversos curts del mateix Mariscal. En definitiva, una excusa per entrar i descobrir la vasta producció –més enllà dels traços cubistes de la cèlebre mascota olímpica– d’un dels creadors amb més projecció internacional del país.

___
Publicat a Revista Bonart, febrer-març-abril 2016